Synthese Koper(II)chloride

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Synthese Koper(II)chloride

Post by Jor » 12 Feb 2009, 20:33

Ik ben al een tijdje bezig geweest met de synthese van gehydrateerd koper(II)chloride.

Ik heb een overmaat natriumcarbonaat-oplossing aan een kopersulfaat-oplossing toegevoegd, om zo basisch kopercarbonaat te verkrijgen.

Dit heb gefiltreerd en opgelost in een kleine overmaat 32% HCl. De oplossing was grasgroen.
Ik heb dit vervolgens een paar dagen aan de kant gezet. Een uur geleden heb ik de oplossing in een 100ml kolf gedaan, en tot zo'n kleine 10mL ingedampt, en toen snel in een groot bekerglas gegoten. Al snel, na zo'n minuut, was er bijna geen vloeistof meer over, slecht een felgroene drap. Vervolgens heb ik zo'n 10ml ether toegevoegd (koperchloride lost volgens mij aardig op in ethanol en aceton) om aardig wat water weg te spoelen. De groene drab werd nog stroperiger. Ik laat het nu een nachtje staan.

Maar ik heb dus geen baluwige kristallen gekregen, overigens zoals verwacht, aangezien dit erg moeilijk schijnt te zijn.
Hoe krijg je het echte zuivere, blauwige koperchloride dihydraat? Door weer op te lossen in water, en nog eens verdampen?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Synthese Koper(II)chloride

Post by Wouter » 15 Feb 2009, 15:35

Waarom laat je de groene drab niet een nacht staan bij 50-60°C? Of eventueel gewoon op een verwarming (al verwacht ik dat je dat al doet).
Kan de blauwe koperchloride niet verkregen worden door koper met een overmaat chloor te laten reageren en vervolgens in water oplossen:
http://jchemed.chem.wisc.edu/JCEsoft/CC ... /PAGE1.HTM
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 16 Feb 2009, 00:24

Het klinkt ernaar dat je het [CuCl4]2- complex erbij hebt. Als je keukenzout met koperchloride mengt dan krijg je het ook. Overigens is het koperchloride dat ik in een potje heb zitten ook niet zuiver blauw, maar blauwgroen.
Als mijn eerst eerste opmerking correct is, misschien heb je dan H2[CuCl4]? B) (Lees: CuCl2.2HCl)

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 18 Feb 2009, 17:08

Ik ben tegen iets vreemds aangelopen.

Ik heb die groene koperchloride vaste drab even weggezet voor een paar dagen, en ik kom terug en alles is ineens weer opgelost!

Sinds wanneer is koperchloride deliquescent?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 18 Feb 2009, 17:18

Ik kan dat ook nergens terugvinden. Handbook of Ph. & Ch. Constants zegt hygroscopic, maar geen deliquescent.
Organisch chemicus

Post Reply