Ijzersulfaat, waterstofperoxide en zoutzuur

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Ijzersulfaat, waterstofperoxide en zoutzuur

Post by Rowald » 21 Feb 2009, 21:55

Ik weet niet of ik mijn vraag hier, of op het experimentenforum moet zetten, want ik heb een experiment uitgevoerd maar weet de precieze reactie niet.
De benodigde chemicaliën zijn in de titel vermeldt: Fe2(SO4)3, H2O2 en HCl.
Doe wat ijzersulfaat in een erlenmeyer en voeg waterstofperoxide toe. Het reageert onmiddellijk met vorming van (waarschijnlijk) O2 en een oranje-bruine vloeistof. De reactie is zeer exotherm! Mijn eerste vraag hierbij is: wat is deze oranje-bruine vloeistof? Ik vermoedde Fe2O3-oplossing.
Bijna direct hierna voegde ik HCl toe aan dit "mengsel". Dit werd op slag geel en er vormde zich een neerslag. Opnieuw mijn vraag: wat is deze stof? Ik dacht aan FeCl3
Zou iemand mij simpelweg de reactievergelijking kunnen geven aub? Ik ben namelijk niet zo goed in reacties met H2O2...

Alvast bedankt

spidey
Kobalt

Re: Ijzersulfaat, waterstofperoxide en zoutzuur

Post by spidey » 22 Feb 2009, 01:38

De reactie tussen een ijzerzout en waterstofperoxide produceert ·OH en ·OOH radicalen. Daardoor ontstaat er een hoogst reactief mengsel. Dit wordt Fentons reagens genoemd, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Fentons_reagens.
Zie ook woelens site, http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html, onder Peroxo complex of iron.

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 22 Feb 2009, 14:07

Bedankt, zoiets had ik niet verwacht!
Dat het uiterst reactief is, heb ik ook gemerkt. ;)
Maar, zou iemand mij concreet kunnen zeggen welke complexen er gevormd zijn?
Het is namelijk de eerste keer dat ik met complexen te maken krijg, en ik heb er ook nog geen verstand van...

Op die links wordt wel over Fe2+ en Fe3+ gepraat, maar waar is de sulfaatgroep heen gegaan? Zou die in binding kunnen gegaan zijn met 1 van die radicalen?

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 22 Feb 2009, 17:23

Die sulfaatgroep kun je volledig negeren. Zoek maar eens op het begrip: tribune-ion.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 23 Feb 2009, 12:04

Rowald, als je nog nooit eerder iets met complexen gedaan hebt en je wilt meer inzicht daarin, dan zou ik zeker niet beginnen met peroxo-complexen. Vele van deze complexen zijn nog maar ten dele begrepen door de wetenschappelijke wereld en vormen een echte uitdaging. Voor iemand met maar weinig achtergrond op dit gebied is het echt veel te ingewikkeld. Fenton's reagens is ook zo'n voorbeeld van een erg ingewikkeld iets en ik betwijfel of je dat met een simpele formule kunt beschrijven. Op mijn website zul ja dan ook niet 1 simpele formule aantreffen voor dit reagens en dat zul je denk ik nergens aantreffen.

Ik zou eerst eens een studie maken van koper(II)/ammoniak complexen en koper(II)chloride complexen. Daar heb je al een aardige kluif aan en daar komt al heel wat interessants op theoretisch gebied bij kijken (maar ook in praktische experimentjes).

Zoals Fuzzwood al aangaf, sulfaat ionen doen niet mee in het spelletje met ijzer-ionen en waterstofperoxide. Echter, ook sulfaat kan wel complexen vormen, een mooi voorbeeld is met Cr(3+) ionen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply