Decompositie van ammonium halaten

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Decompositie van ammonium halaten

Post by woelen » 16 Mar 2009, 22:18

Ik heb weer eens tijd gevonden om een leuk experiment op mijn website te zetten:

Image Image

Voor het volledige experiment klik hier: http://woelen.homescience.net/science/c ... umhalates/

Het gaat hier om het maken van ammonium bromaat en ammonium jodaat, welke eenvoudig zijn te maken als je de juiste stoffen hebt. Joodzuur is niet zo eenvoudig zelf te maken, maar natriumbromaat kun je wel zelf vrij eenvoudig maken, maar het is ook vrij goedkoop bij Labstuff te kopen.

Vooral ammonium bromaat is best een energetisch stofje. Het ontleedt heel snel met een vreemde niet al te sterke oranje flits. Waardoor die hele reageerbuis gevuld wordt met die oranje flits snap ik niet. Het zou er op duiden dat de stof eerst supersnel verdampt en dan ineens ontleedt, maar dat wil er eigenlijk niet in bij mij. Misschien heeft iemand anders een idee?

Als ik de tijd heb, dan zal ik ook nog eens proberen ammonium chloraat te maken, maar dat is helaas wel wat lastiger te isoleren, omdat het goed oplosbaar is in water, in ieder geval veel beter dan het bromaat en jodaat. Daar moet ik eerst even wat meer tijd voor hebben. Mocht dat lukken, dan zal ik deze webpagina aanpassen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Gruson
Neon

Re: Decompositie van ammonium halaten

Post by Gruson » 16 Mar 2009, 22:50

Leuk proefje, energetische dingen en kleuren zijn altijd leuk. Zou het niet kunnen dat het onderste gedeelte van het bromaat ontleedt (deflagreert) en dat daardoor de het restant naar boven geblazen wordt? Ammonium chloraat is van wat ik gehoord heb nogal link, maar met zulke hoeveelheden en jouw ervaring moet het te doen zijn.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 16 Mar 2009, 23:50

Inderdaad, mooie proef Wilco.

Vooral de decompositie van het bromaat is interessant, en mooi. Zo te zien is het vrij stabiel, in tegenstelling tot ammoniumchloraat, welke zonder reden kan ontleden. Brauer geeft aan dat ammoniumchloraat op zijn stabielst is als je het in een dun laagje uitspreid over een grote oppervlakte, zoals een petrischaaltje.

Wil je het toch proberen om ammoniumchloraat te maken, dan raad ik je aan eerst chloorzuur te maken. Dit kan met bariumchloraat, maar dit is ook weer niet al te makkelijk te maken volgens mij.
Een methode die op versuchschemie staat ziet er veelbelovend uit --> benodigde materialen: Kaliumchloraat en wijnsteenzuur.
http://www.versuchschemie.de/topic,1235 ... lorat.html

Ik vraag me af of chloorzuur, met lagere concentratie dan 40% stabiel is om te bewaren...

Ik ben wel geinteresseert in chloorzuur, omdat je hiermee joodzuur kan maken, door jood te oxideren. Je kan ook jood oxideren met rokend (90+%) salpeterzuur, maar hierbij komt een gigantische hoeveelheid stikstofoxiden bij vrij, voor elke mol joodzuur krijg je 5 mol NO2. Met chloorzuur krijg je 1 mol chloorgas per mol joodzuur. Als laatste is rokend salpeterzuur erg gevaarlijk.

Ik sluit me aan met Gruson's verklaring, ik denk inderdaad dat een klein beetje ammoniumbromaat ontleedt, wat de rest lanceert, wat dan ook ontleedt door schok. Ik kan eigenlijk niks anders verzinnen.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 19 Mar 2009, 23:29

Als ik de tijd heb, dan zal ik ook nog eens proberen ammonium chloraat te maken, maar dat is helaas wel wat lastiger te isoleren, omdat het goed oplosbaar is in water, in ieder geval veel beter dan het bromaat en jodaat
NH4ClO3 is een zeer instabiel zout! Het ontleed spontaan explosief, de synthese ervan zou ik zelf niet aan beginnen. Ammonia met chloorzuur laten reageren zou een mogelijke weg zijn om de stof op een nog enigzinds veilige manier te maken, elektrolyse van ammoniumzouten zou natuurlijk mogelijk zijn, maar daar zou ik helemaal niet aan beginnen, daarbij vormt zich stikstoftrichloride. Het klinkt mij vooralsnog te gevaarlijk af. Ammoniumjodaat en bromaat zijn dacht ik de meest stabiele ammonium halaten.
vraag me af of chloorzuur, met lagere concentratie dan 40% stabiel is om te bewaren...
Nou concentraties boven 30% schijnen al vrij instabiel te zijn dus ik zou geen concentraties op willen slaan van 40%, onder de 30% schijnt het geen probleem te zijn. Desalnietemin lijkt het me wel een leuke stof voor in het lab.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 21 Mar 2009, 00:13

Inderdaad een erg leuk experiment, Woelen!
Ik kan het hier niet uitvoeren, maar leuk om te lezen.
Kan het zo zijn dat het ammoniumbromaat een beetje sublimeert voordat het ontbindt? Dat zou mischien kunnen verklaren dat de vlam in de gehele buis ontstaat.

Post Reply