Goud scheiden van andere metalen.

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
koppel555
Waterstof

Re: Goud scheiden van andere metalen.

Post by koppel555 » 29 Aug 2014, 16:30

ok bedankt voor de uitleg. en idd men basiskennis is niet echt goed om met deze producten te werken? maar om jullie gerust te stellen, ik doe alles idd buiten in open lucht, ik heb zuurbestendige handschoenen, veiligheidsbril, gasmasker, en ik heb indien nodig een volledig zuurbestendig pak. dus kben voorbereid.

de kennis over aqua regia is tamelijk goed, weet dat het gassen opbouwt in gesloten ruimte, dat het moet rijpen,mengsel3/1, dat er giftige gassen gevormd worden bij toevoeging van metalen. en ik weet dat het geen chemie geen lachertje is.
momenteel test ik alles nog, en dat is met heel kleine hoeveelheden,en als ik idd iets niet weet over wat ik kan, dan vraag ik het aan een paar man die het mischien wel weet, alvorens op redelijke schaal dingen te mengen.

maar toch bedankt om jullie bezorgdheid, en ik zal binnekort wel nog laten weten hoe het afgelopen is.

Deacom
Foton

Post by Deacom » 29 Aug 2014, 21:38

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum maar ook slachtoffer geworden van het E-gold virus.
Ben geen chemicus maar zeer geïnteresseerd.

Ik ben veel aan het lezen en het koningswater wordt mijn volgende stap.
Ik heb HNO3 in huis en zie dat ook als de makkelijkste manier om de rest metalen op te lossen en goud over te laten.
Heb op dit moment al mijn vergulde pinnetjes in een badje liggen met 100ml HNO3 (70%) en 100ml gedestilleerd water.

Naar mijn weten zit er in computerdelen Pd,Ag,Sn,Cu,Au.

Volgens mij moet dit alle metalen oplossen behalve Au

Ag wil ik daarna neer laten slaan door Cu toe te voegen.

In de rest van dit topic of in een ander topic las ik de manier van het oplossen van metalen in alleen HNO3, maar volgend mij werkt een mengsel van HNO3 en ged. water beter. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten en uitleggen?

En mijn 2e vraag, waarom wordt er in alle youtube filmpjes een mengsel van zoutzuur en waterstofperoxide gebruikt? alleen maar omdat het makkelijker verkrijgbaar is?

Hoor graag jullie mening... ook over mijn manier van werken en tips

Deacom
Foton

Post by Deacom » 30 Aug 2014, 02:38

En nog even voor de mensen op het forum die mij willen waarschuwen......

Ik werk of in een zuurkast of met een gasmasker op en veiligheidsbril buiten (ligt aan de locatie waar ik ben heb bij kennissen beschikking tot een oud lab).
Heb handschoenen met lange mouwen en een schort bestand tegen zuren.
Heb een goede kennis die me waarschuwt over de dingen die ik in mijn hoofd haal zoals de warmte die vrij kwam bij het verdunnen van HNO3. toch maar even hitte bestendig glaswerk gehaald haha. maar het is een vage kennis die ik hier niet teveel mee wil lastig vallen.

Ik weet dat ik met gevaarlijke zooi bezig ben, en weet dat het geen geld oplevert. Ik ben zeer geintereseert in het proces, al heb ik weer geen behoefte aan simpele proefjes om basis kennis op te doen.

Wil mij de komende tijd flink gaan verdiepen in het terug halen van paladium, zilver en goud.

Mijn eerste stap is het scheiden van goud van de rest van de metalen
Dan het scheiden van zilver uit de over gebleven oplossing
en als laatste palladium en zilver uit MCC's halen.

Wil deze stappen op verschillende manieren gaan proberen, heb beschikking tot het aanschaffen van bijna alle stoffen al is het financieel niet altijd direct haalbaar voor mij, hoop dat ik er goed aan heb gedaan te beginnen van salpeterzuur aan te schaffen.

Mijn enige ervaring met chemie is van een aantal jaar geleden dat ik me helemaal heb verdiept in het maken van raketbrandstof, dat kennen jullie vast allemaal wel met zwavel, salpeter en koolstof of poedersuiker. eigenlijk blijft dat met oud en nieuw wel een terug kerend proefje om raketjes te maken altijd leuk.

Graag zou ik ook lezen wat nu de daadwerkelijke formules zijn die optreden bij het winnen van edelmetalen.

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 30 Aug 2014, 15:39

hey deacom, ik wou dat ik je kon helpen met formules enzo, maar zoals je al zal gezien hebt is men kennis ook ni echt voldoende, maar ik kan je al wel zeggen dat het winstgevend kan zijn. momenteel heb ik uit al mijn printplaten en cpu's laten oplossen in hno3, dit lost enkel de andere metalen op, en zo komt je goud ook los, daarna filteren en zeven, en hieruit heb ik voorlopig 12 gram goud, aangezien men salpeter, zout,en zwavelzuur elk een liter, en ongeveer 250 gr natriumbisulfite mij 5 euro hebben gekost, en ik nog maar 750ml hno3 verbruikt heb lijkt het me toch dat er winst kan gemaakt worden.
en het is een goede bezigheid om de goudkoorts wat te beperken bij slecht weer. (meestal zoek ik in riviertjes)
ik ben ook voorlopig katalysators, en bougi's aan het verzamelen voor het platinum erin. hoe ik het eruitkrijg weet ik nog niet. ik heb wel gehoord dat zoutzuur en bleekwater het ijzer zou opvreten en de platinum zou overblijven maar dit ben ik ABSOLUUT NIET ZEKER.(dus niet proberen)

mocht er idd iemand zijn die hierover meer weet en dit wil delen, altijd welkom hé.

vriendelijke groeten en veel succes aan de experimenteurs.

Deacom
Foton

Post by Deacom » 30 Aug 2014, 17:29

Hey Koppel,

Ik weet het inderdaad als je er tijd in gaat steken om geld te verdienen is dat natuurlijk mogelijk, vraag me alleen af waar je zo goedkoop HNO3 haalt, en vraag me af wat de concentratie daar dan van is, ben ik zeer geïnteresseerd in.
Maar ik steek vooral veel tijd in het perfectioneren van zo'n proces, ik wil het echt volledig begrijpen, en volgens mij zijn hier wel mensen die dat goed weten.
Bougies zijn trouwens lang niet allemaal van platina he, grotendeels niet zelfs, alleen de hoogste kwaliteit bougies. kat's kan je inderdaad wel een leuke cent aan verdienen, lijkt me ook een zeer interessant proces.
Houd me op de hoogte.

Maar voor de gevorderden onder ons, zie mijn eerste vragen, wil graag weten wat er gebeurd.

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 30 Aug 2014, 17:54

hey,

bij deze aankoop van men producten heb ik geluk gehad met de leverancier, die doet normaal enkel in zeer grote hoeveelheden, dus ik denk dat die liter van elk hem niet intresseerde. ook is de hno wel maar 40%, nu ik weet dat dit niet genoeg is voor koningswater, maar ik heb een kleine test gedaan en het lost wel degelijk het goud op. ik denk dat dit komt doordat het toch maar bladgoud is.
maar normaal gezien is er een site van belgisch limburg, en die verkopen 60% voor 5,50 euro per liter. ze verzenden ook maar dan komt er 9 euro bij voor te leveren.

en idd bougi's bevatten niet veel platinum, ik denk een gram op 15 bougi's, dus toch wel al eens de moeite om een paar garage's af te lopen. kats denk ik ongeveer 2 a3 gram per kat. dusja, verzamelen en verzamelen hé.

ps als je de site voor de hno, of andere producten wil laat maar iets weten he.

Deacom
Foton

Post by Deacom » 30 Aug 2014, 21:18

Inmiddels heb ik de 50% HNO3 (70%) (100ml) 50% ged. water (100ml) met daarin nauwelijks vergulde pinnetjes van 2 moederborden 24 uur laten staan, maar heb een wit residu onder in mijn glas, dit bezinkt zeer slecht en is heel lastig af te gieten, ik kan met een spuit de bovenste laag er af halen maar en blijft een hoop over in een emulsie.
ook ben ik er achter gekomen dat ik wat troep tussen de pinnetjes heb laten zitten, stuk of 10 minuscule Multi-Layer Ceramic Capacitor (ken de nederlandse naam niet), naar mijn weten bestaan die uit sn, ag, pd en Ni

Iemand enig idee wat voor stof het zou kunnen zijn? misschien Ag? (lijkt mij niet)
Al heb ik het idee dat de het mengsel niet verzadigd is, ik kan nog steeds koper er in oplossen en zie geen directe neerslag ontstaan door het koper.

Waarom lost het niet op?
lost Pd op in HNO3? lijkt me een te grote hoeveelheid om Pd te kunnen zijn, of ik ben nu heel rijk haha.

hoor graag van jullie...

Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Post by Heisenberg » 31 Aug 2014, 00:36

Ik ben niet heel erg thuis in het terugwinnen van metalen, maar dit vond ik op wikipedia over Pd:
Palladium is een zacht zilverwit metaal dat chemisch gezien op platina lijkt, het reageert niet met zuurstof uit de lucht. Het heeft de laagste dichtheid en het laagste smeltpunt van de metalen uit de platinagroep.[1] Het is zacht en makkelijk bewerkbaar bij verwarming terwijl de sterkte en hardheid sterk toenemen bij lagere temperatuur.[1] Palladium reageert sterk met zwavelzuur en salpeterzuur maar het lost slechts langzaam op in zoutzuur.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 31 Aug 2014, 09:49

hey,

er blijft idd als je gewoon oplost in hno3 een wit, beetje blauw residu achter. ik weet ook niet wat het juist is, maar het is te verwijderen daar te zeven met een heel fijne zeef, dan zouden er normaalgezien nog een paar grotere korreltjes overblijven. deze verwijder ik door de gewone goudpantechniek, wel lastig medat je hierbij eigelijk omgekeerd moet werken. het bladgoud laten bewegen, en zorgen dat de korreltjes blijven liggen. maar dit is echt niet gemakkelijk, en neemt wat tijd in beslag. anders kan je gewoon verschillende maten van zeven gebruiken en hierna de korreltjes eruit halen met een pincet.
ik denk eigelijk dat dit het soldeersel is waarmee de pinnetjes worden vastgezet, maar ben dit niet zeker.

Perkin-elmer
Foton

Post by Perkin-elmer » 01 Sep 2014, 11:03

Probeer eens met een oplossing van zoutzuur 23% en h2o2 3-10% erbij te doen. Als het effectief soldeersel is dan krijg je tin oxide, en dit kan vervolgens verwijderd worden door er kokend water bij te doen( eerst de hcl - h2o2 oplossing wegfilteren of course)

Post Reply