Goud scheiden van andere metalen.

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Schouten
Helium

Goud scheiden van andere metalen.

Post by Schouten » 25 Nov 2012, 11:33

Hallo geachte chemie-experts/amateurs/hobbyisten ;-)

Even een vraagje..
Wat is de beste/makkelijkste manier om goud te scheiden van andere metalen ?
Denk aan goldplated computerzooi,.. ( contact fingers van video/geluids/netwerk kaarten)
Ik sta namelijk een beetje in dubio,..

1. Moet ik met chemische zooi zoals Koningswater ( salperzuur/zoutzuur mix) gaan werken.
2. Moet ik met een bakje kwik gaan werken, aangezien goud oplost in kwik. ?
( en lost alleen goud maar op in kwik ? of worden andere metalen ook opgelost in kwik ? )

Probleem is,.. als ik met Koningswater ga werken, lossen ook onderliggende metalen op zoals bijvoorbeeld koper... en heb ik dus een nieuw probleem omdat ik dan weer een manier moet gaan vinden om koper van goudstof te scheiden..

Andere methode is oplossen in kwik, en dan via destilatie t goud terug winnen uit t kwik.
Op youtube zie ik mensen werken met een "retort" die je ook in verschillende uitvoeringen hebt.
Zo'n apparaat waarbij het kwik verwarmd wordt,.. gaat verdampen, (binnenin t gesloten apparaat)en later weer condeseert via de "gekoelde buis", en dus weer normaal zuiver metalisch kwik wordt. ( goudpoeder blijft over )
T laatste wat ik wil is giftige kwikdampen inhaleren, maar je schijnt het gevaar daarvan te kunnen verhelpen door t uiteinde van dat verdampingsapparaat onder water te laten uitkomen.?
Dus al het verdampte kwik komt weer terug als het orginele, en zuivere metalische kwik, en het residu (goudstof) blijft achter in het resevoir wat verwarmd werd.

Iemand antwoorden/suggesties/ervaring h
ierin ? :s
Als je je niet laat kisten, komt alles in kannen en kruiken :-)

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Goud scheiden van andere metalen.

Post by spidey » 25 Nov 2012, 18:15

Ook zilver en koper lossen op op kwik. Volgens mij gaat dat je niet echt helpen om het zuiver te krijgen. Platina lost niet op in Hg, zie Engelse wiki.

Dan toch maar met koningswater? Er is ergens een youtube filmpje over industriele verwerking van computerrestmateriaal (heb geen link). Daarin wordt (industrieel) met zuren gewerkt, niet in onbelangrijke mate met cyanides. Maar of je dat thuis allemaal wilt?

Schouten
Helium

Post by Schouten » 26 Nov 2012, 10:22

Jammer dat koper dus ook oplost in kwik,.. ( lost dit net zo snel/makkelijk op als goud ? )
Ik ben destijds dus verkeerd geinformeerd door m,n natuurkunde leraar...
( of hij was vergeten te vertellen dat er meer metalen door kwik worden opgelost.. )
Dan maar bij het oplossings-proces blijven wachten tot t goud verdwenen is, en dan gauw het overige metaal eruit halen voordat dat ook begint op te lossen...
P.s. hoe zit t nu eigenlijk met de wetgeving in Nederland m.b.t. het hebben van Kwik ? Hoeveel kg mag je eigenlijk hebben als particulier ?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 26 Nov 2012, 10:42

Kwik en cyanides. Beide zijn geen materialen om op deze schaal in huis te gebruiken. Als het fout gaat ben je de pineut en je directe omgeving ook. Werken met deze materialen vereist veel kennis en ervaring.
Organisch chemicus

Schouten
Helium

Post by Schouten » 26 Nov 2012, 19:03

Wouter wrote:Kwik en cyanides. Beide zijn geen materialen om op deze schaal in huis te gebruiken. Als het fout gaat ben je de pineut en je directe omgeving ook. Werken met deze materialen vereist veel kennis en ervaring.
Op deze schaal ? hoe bedoel je dat Wouter? het is juist op zeer kleine schaal, dus lijkt me een minimaal gevaar,..
en al helemaal niet voor m,n omgeving... ik heb hier geen fabriek staan :D en was niet van plan om met m,n chemicalieen gevaarlijke producten te maken.
En in huis gebruiken was al helemaal niet de bedoeling m,n vriendin trapt me t huis uit als ik dat doe :P .
alles gewoon in de achtertuin waar t lekker doorwaait.. dus nog
betere afvoer dan zo'n fumehood/afzuigkap boven me wat maar half zo goed dampen wegvoert dan in de open buitenlucht.
( en die komen ook gewoon in de buitenlucht uit. )
Kennis doe ik op via t mooie youtube, en amateurchemie.nl ;-)_
Ben er ieder geval al achter dat kwik (schijnbaar) geen veilige optie is,.. t heeft nogal de neiging om bij t schenken te klotsen, en uiteen te stuiteren in vele kleine mini-druppeltjes.... en gezien de hele hysteria-hype over kwik dampen etc bla bla bla...
Laatst las ik ergens een artikel over gemorst kwik,.. kosten 70.000 euro ?... grootste onzin en oplichtersgrap die ik ooit gelezen heb! kwestie van zwavelpoeder strooien op die vloer en vegen maar... koud sopje over de vloer en klaar.
(vroeger op school speelden we er gewoon mee... maar goed )
Dus dan maar met koningswater, komen ook wel wat giftige dampen af, maar alleen maar tijdens de reactie van het proces.
En als ik zo die youtube fimpjes bekijk valt t best mee allemaal, gewoon goed opletten wat je doet, en je voorzorgsmaatregelen nemen.

Schouten
Helium

Post by Schouten » 26 Nov 2012, 19:15

Kortom,.. kleine hoeveelheid geselecteerd goldplated computerzooi, de zo genaamde "fingers" ( afgeknipt met blikschaar) van een stuk of 200 insteekkaarten van o.a. video/netwerk/geheugen/audio. + losse verzameling van goldplated aansluitingen/pins/processoren e.d. zal waarschijnelijk niet meer dan een paar gram goudstof opleveren.
en alles is al zo klein geknipt, dat t allemaal wel in een glazen 1000ml Erlenmeyer past....
Lijkt me toch iets op "amateurchemie-schaal " right ?

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 26 Nov 2012, 23:18

Cyaniden kunnen al gevaarlijk zijn zelfs op amateurchemieschaal. Op het lab heb ik er nog nooit studenten mee zien werken en voor zover ik weet is het zelfs vereist om kitjes met algemeen antigif tegen cyanide vergiftiging te hebben als je er mee werkt. Ik vindt cyaniden meer iets voor de chemicus met meer ervaring als je begrijpt wat ik bedoel.. Kwik valt mee te werken, maar het blijft wel giftig. Ik denk trouwens niet dat je grote hoeveelheden goud zult winnen, hoogstens enkele milligrammen.

Het afval dat je met kwik en zwavel krijgt is trouwens ook giftig het is alleen niet meer vlugtig en vloeibaar en dus makkelijker te hanteren dan kwik zelf. Desalnietemin zijn de meeste kwikzouten nog gevaarlijker dan de stof zelf. Ik heb een aantal potjes met kwikzouten in de kast staan, ik laat ze er staan voor de sier, de inhoud vindt ik gevaarlijk. Vroeger mocht er nog met kwik op scholen gespeeld worden omdat nog niet bekent was hoe schadelijk het eigenlijk is.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Schouten
Helium

Post by Schouten » 27 Nov 2012, 09:32

Cyaniden ? wat bedoel je met cyaniden ? de gassen die vrijkomen bij het oplossen of de stoffen salpeterzuur en zoutzuur zelf ? ( in de open buitenlucht moet dit toch niet zo'n risico zijn ? )
Moet ik hieruit opmaken dat als ik een methode zou moeten kiezen, dat ik beter met kwik zou kunnen werken dan met koningswater ?...
ik kreeg juist de indruk dat het goud winnen met kwik gevaarlijker was dan het werken met koningswater.
kwestie van natte doek over de kan gooien waar het oplos-proces in plaats vindt ?
Kwik leek mij gevaarlijker in t geval ik wat van die zooi in m,n achtertuin knoei, en het dan alle kanten op stuitert via de tegels.. ( en vervolgens overal tussen gaat zitten, en m,n planten misschien er onder lijden... )
zoutzuur en salpeterzuur en metabisulfiet leek mij niet zo'n ramp als dat eventueel gekoeid zou worden op de tegels... levert hooguit een lelijke vlek op dacht is zelf...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 27 Nov 2012, 11:03

Cyanides zijn absoluut niet te combineren met zuren!!! Alsjeblieft, als je met dergelijke stoffen wenst te werken, dan doe je dat met wat meer voorbereiding. Koningswater heeft niets met cyanides te maken. :(

Op deze schaal kwik destilleren is vanzelfsprekend niet zonder gevaren. Gasvormig kwik is juist de boosdoener in het lichaam omdat het dan relatief reactief is en opgenomen kan worden. Bodemvervuiling door kwik is niet te onderschatten.
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 27 Nov 2012, 11:16

viewtopic.php?f=10&t=919.

Ik denk dat de methode met salpeterzuur/koningswater de minst gevaarlijke methode is die je als amateur kan doen.

Eerst in salpeterzuur -> verwijderd een hoop dingen, waaronder koper.
Vervolgens koningswater -> oxideerd een hoop rommel waaronder goud.
Filtreer en gooi de vaste troep weg of bewaar het voor een 2e run.
De vloeistof die je overhebt hebt concentreren tot minstends een kwart van het volume.
Vervolgens heb ik gereduceerd met H2O2. Zeer fijn roodachtig poeder dat enkele dagen duurde om (onvolledig) te bezinken.

Kan ook NaHSO3 gebruiken.

Schouten
Helium

Post by Schouten » 27 Nov 2012, 12:31

Bedankt voor de reacties Wouter en Reap,...ik weet echter nu nog steeds niet weet wat "Cyanides" zijn...

Maar goed, ehh Reap, ik zat hier ook al aan te denken,.. ik heb overigens al wel voorbereidingen getroffen door een arsenaal aan youtube filmpjes te bekijken, echter hebben ze allemaal weer een andere manier van werken...
Meeste die ik gezien heb werken met Nitric Acid,..(salpeterzuur) en Aqua Regia ( koningswater )=mix van Salpeterzuur en zoutzuur.
Labstuff verkoopt helaas geen Aqua Regia,, dus zal ik het zelf moeten mengen.
( 1 deel geconcentreerd Salpeterzuur en 3 delen geconcentreerd zoutzuur) ( volgens wikipedia )
Jammer dat er geen stof is die alleen maar goud oplost, en de andere metalen met rust laat... dat zou pas een uitvinding zijn :-)
Maar goed, ik ben nog niet bezig met de chemicalieen,.. ik wil eerst nog wat meer ict-junk verzamelen,.. komend weekend krijg ik weer een lading.. en als ik een emmertje goldplated-spul heb.. is het misschien wel de tijd, en moeite waard om eens het proces te beginnen ;-)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 27 Nov 2012, 13:33

Cyanide is een CN--deeltje, als het om anorganische chemie gaat (dit geval). Hoewel cyanides als kaliumcyanide (cyaankali) en natriumcyanide al flink giftig zijn, zijn ze redelijk goed te hanteren. Wanneer gecombineerd met zuur ontstaat het niet minder giftige en bovendien gasvormige HCN (blauwzuurgas). Bij inademing van kleine hoeveelheden van dit gas zal de dood het gevolg zijn. Absoluut niet geschikt om mee te werken boven een paar milligram, zeker niet als je niet weet wat een cyanide is.
Organisch chemicus

Schouten
Helium

Post by Schouten » 27 Nov 2012, 15:07

Hallo Wouter,
Wat je schrijft klinkt inderdaad verontrustend ja,.. maar wil je zeggen dat als ik koningswater wil maken ( omdat Aqua regia niet kant en klaar te koop is ) dat er dan zulke gassen ontstaan ? Waarom zou hiervoor dan niet eerder gewaarschuwd zijn op al de talloze youtube filmpjes ?
( je hebt het over stoffen met namen die eindigen op -cyanide die ik helemaal niet heb, en ook niet wil gebruiken)

Kortom, de enige stoffen die ik eventueel wil gaan gebruiken zijn: geconcentreerd salpeterzuur, geconcentreerd Zoutzuur,
( om dus dat koningswater mee te maken )en een middel om goud te laten bezinken uit een koningswater oplossing zoals metabisulfiet,.. want ik heb begrepen dat je daarmee de goudionen weer uit de oplossing kan terughalen...)

Mocht dit te gevaarlijk zijn, dan heb ik nog altijd kwik als dat beter zou zijn, hoewel ik juist daarvan begrepen heb dat
vooral kwik-dampen giftig zijn...
( ik heb van t weekend nog kwik schoongemaakt (buitens huis), omdat er een donkere stoflaag oplag.. stof eraf gedept met een vochtig stukje keukenrol, hier bleef de vuile stof aan kleven, en geen kwik )

Wat lijkt jouw de beste/minst gevaarlijke manier ?...
Of hoe zou jij zoiets aanpakken, want ik neem aan dat je hier wel raad mee zou weten ?

1. Een proces door goud in kwik op te lossen, en dan destileren in een zoveelmogelijk ( onder water ) gesloten systeem
zodat kwik verdampt, terug condenseert in een gekoelde buis... ( zodat je het kwik weer terug krijgt ) met als eind-residu goud, ( en waarschijnelijk helaas nog andere metaalresten zoals koper nikkel )
OF
2. Een proces dmv oplossing in salpeterzuur,... vervolgens filteren,... dan de goudvlinters/restjes oplossen in het koningswater, laten neerslaag dmv toevoeging van bijv: Metabisulfiet.. spul afgieten,.. goudstof laten drogen... 3x wassen met gedestileerd water, en dan de brander erop om het tot een klein klompje te laten samensmelten ?

Of bestaat er nog een juiste manier dmv electroplating of reverse electroplating ?.. had ik namelijk al eens geprobeerd in een glas water een beetje aangezuurd met appelazijn en zout erdoor, +pool op het goldplated materiaal en een messing munt voorzien van de -pool. in de vloeistof gehangen, 15 volt 1 amp erop... vloeistof om de munt leek te koken ( belletjes )
kreeg echter een groene drap oplossing de munt werd zwart , en het goldplated matriaal werd ook zwart/koperkleurig waarschijnelijk omdat het onderliggende koper eerder/beter oplost bij dit proces dan goud... ? goud was nergens te zien op de munt.. munt werd alleen maar zwart, moest ik met een schuursponsje weer mooi blinkend maken... maar nog steeds gewoon messing,.. niks geen goudlaagje ergens.

En ps... wat is NaHSO3 waar"Reap" het over had in z,n bericht ?
Nogmaals, ik heb inderdaad geen enkele ervaring met chemie, dus de termen waar jullie mee gooien zeggen me niet zoveel.. ik heb
alleen maar uitgezocht welke stoffen voor mijn project nuttig zijn...
( Salpeterzuur/Zoutzuur/metabisulfiet eventueel Kwik ) voor alle andere chemische stoffen heb ik momenteel geen interesse, tenzij er een betere manier is om van goldplated ict spullen, uiteindelijk het goudstof als eindresultaat te hebben.
En nogmaals.. ik doe het chemie gedeelte buiten, of in een schuur met deur open... ik wil die troep niet eens in m,n huis hebben. ( heb geen afzuigkap behalve dan boven m,n gasfornuis, maar ik ga t niet in de keuken doen :D )
Ik heb helaas geen Laboratorium tot mijn beschikking zoals misschien sommigen op dit forum, dus buiten lijkt mij de veiligste plek aangezien alle eventueele gassen direct worden weggevoerd door de wind.

Schouten
Helium

Post by Schouten » 27 Nov 2012, 15:10

Ik denk zelf dat de manier die "Reap" in zijn bericht hierboven al aangeeft t beste is....
Maar goed, nogmaals.. als iemand hier ervaring in heeft... dus iemand die t zelf ook heeft geprobeerd,.. dan hoor ik zijn
bevindingen graag :-)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 27 Nov 2012, 15:52

Hoewel je eerder op het forum zei dat je geen zin had om meer te leren van de achterliggende chemie ga ik je toch anders aanraden. Zoek desnoods even op google naar de termen die je niet kent, je kan niet verwachten van mensen hier dat ze kant-en-klare voorschriften hebben liggen hoe een leek veilig kan werken met dergelijke stoffen. Ook het gebruik van koningswater is niet zonder gevaren.

Ik weiger je een werkvoorschrift te geven als je niet eens gewillig bent om wat informatie op te zoeken over zaken als cyanides, koningswater, NaHSO3, kwik etc. Als ervaren chemicus hoef je niet bang te zijn om met zulke middelen te werken, maar voor een compleet onwetend persoon kan dit hele ernstige gevolgen hebben en niet alleen voor jezelf. Het vereist meer kennis dan Youtubefilmpjes en goudkoorts om een experiment als dit tot een goede conclusie te brengen.
Organisch chemicus

Post Reply