Goud scheiden van andere metalen.

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Schouten
Helium

Re: Goud scheiden van andere metalen.

Post by Schouten » 01 Dec 2012, 12:34

strak plan.. eens kijken of ik bij labstuff nog losse lege (zuurbestendige) kleine flesjes kan kopen,.. nog een parij blanco etiketten erop,.. wat gevaren stickers :-)
Ik zal er nog eens een mailtje achteraan sturen... kan ik misschien nog wat van dat spul erbij bestellen, en dan maar
een keer vanuit Zwolle naar Capelle ad ijssel rijden... want die zuren stuurt hij inderdaad niet op..
Niet echt in de buurt,.. maar goed... misschien als de zaak goed loopt bij labstuff dat ie een tweede vestiging gaat openen in de buurt :-)
Als je je niet laat kisten, komt alles in kannen en kruiken :-)

evert
Foton

Post by evert » 26 Aug 2013, 22:24

Waarom zou je cyanide of koningswater of kwik gebruiken?
Deze stoffen zijn zeer gevaarlijk en giftig.
Je kan ook alles in geconcentreerd hno3 oplossen. dan lost alles op behalve het goud.
De damp die vrijkomt is giftig !
Het goud blijft op de bodem liggen .goed spoelen dan smelten.
groet evert (goudsmid)

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 27 Aug 2013, 16:58

Als je een goud/zilver legering hebt, is het dan niet zo dat alleen aan het oppervlak het zilver oplost en dat zilver dat dieper weg zit door het goud er om heen wordt beschermd en dat dat niet oplost? Op die manier zou je dus nog steeds vrij onzuiver goud overhouden. Of is het zo dat een goud-legering verpulvert bij oplossen in HNO3 en dat er fijn goudpoeder op de bodem blijft en het zilver en andere metalen oplossen?
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

evert
Foton

Post by evert » 27 Aug 2013, 22:57

Het klopt dat er nog steeds zilver in de legering zit .
ik heb dit terugwinnen al vaak gedaan ,maar kan in geen sterker HNO3 krijgen dan 57%.
Met geconcentreerd HNO3 zal je bijna zuiver goud krijgen .
als je aan sterk HNO3 kan komen wil ik graag weten waar .
groet Evert

Schouten
Helium

Post by Schouten » 28 Aug 2013, 08:12

? Goud/zilverlegering lost toch volledig op in koningswater,.. goudstof kan je toch laten neerslaan door selectief rafineren met metabisulfiet.. ( blijft het zilver gewoon in oplossing) boel laten bezinken 2 dagen, en dan voorzichtig afgieten.

In het afgegoten spul vervolgens schoon stuk koperen pijp erin, en t zilver komt weer terug.
right ?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 28 Aug 2013, 13:23

evert wrote:Het klopt dat er nog steeds zilver in de legering zit .
ik heb dit terugwinnen al vaak gedaan ,maar kan in geen sterker HNO3 krijgen dan 57%.
Met geconcentreerd HNO3 zal je bijna zuiver goud krijgen .
als je aan sterk HNO3 kan komen wil ik graag weten waar .
groet Evert
Zie privé bericht voor informatie over waar 69% HNO3 te kopen.

Koos
Waterstof
Chemistry interests: Inorganic

Post by Koos » 29 Aug 2013, 12:43

Hi Neem zoutzuur 10% bv 10 ml., doe daar het goudscrap in, en vul dit aan met waterstofperoxyide 3%, ook 10 ml. dit alles kan gaan bruisen en heet worden afhankelijk van de kwaliteit van de chemicalien. Heb je grote oppervlakken, dan kan je bv zoutzuur bv 30% nemen met waterstofperoxyide ook 30%. De koper onder het goud lost dan op en het goud komt boven drijven. filteren en wassen met demiwater en klaar.
De afwerkte vloeistof kan dan bij het chemisch afval. Zoals altijd moet je goed uitkijken maar deze methode is veiliger dan met Aquaregia of kwik te werken. wel is het zo dat je maar kleinere hoeveelheden tegelijkertijd kunt bewerken. kijk maar op Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=rK9LvMKKIQ8&feature=player_embedded#t=15

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 19 Aug 2014, 19:03

hallo, ik ben nieuw en weet een jaartje te laat op dit bericht, maar ik zat ook te denken van men printplaten te verbranden, en dan het koper op te lossen in salpeterzuur en dan gewoon filteren. mischien is het idd niet zo zuiver, maar het gewicht zal ook hoger liggen dus komt het op hetzelfde neer toch.

en goud lost toch niet op in kwik, het kwik zet zich er gewoon op af? en kwik is idd geen lachertje. de dampen zijn ontzettend giftig? en aangezien deze bij ongeveer 57 graden vormen(dacht ik).

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 19 Aug 2014, 21:48

Kwik dampt al te veel bij kamertemperatuur.
Organisch chemicus

Koos
Waterstof
Chemistry interests: Inorganic

Post by Koos » 20 Aug 2014, 23:28

Hoi,
Ik zou geen kwik nemen, zo als Wouter terecht opmerkte.
Het koper oplossen met zuren is naar mijn idee veel effectiever.
Maar ja, het is jouw gezondheid en niet het mijne.

Schouten
Helium

Post by Schouten » 21 Aug 2014, 21:04

:oP Ik zou er uberhaupt niet (weer) aan beginnen om Goud te scheiden van andere materialen, tenzij het ECHT de moeite waard is.
Ik heb het hele proces doorlopen als amateur-amateur scheikundige.. ( ik weet er eigenlijk geen reet vanaf ;-) lang leve YouTube )
Maar moet zeggen dat scheikundige/chemische processen/proeven erg leuk, ( maar ook zeer gevaarlijk ) kunnen zijn.
Het is me wel gelukt om het goud te scheiden van de andere metalen ( koper )
( met name van de contact-punten van geheugenbankjes, en insteekkaarten zoals geluidskaarten/netwerkkaarten/videokaarten etc etc )
Uiteindelijk iets van 3,5 a 4 gram eruit gehaald... maar dat heeft niet geresulteerd in enige winst, vanwege de kosten aan chemicaliëen, en het bemachtigen van grote partijen ict-afval )

Heb nu nog wel wat salpeterzuur over, wat overigens ook een mirakels goed middeltje is om metalen voorwerpen weer BRANDschoon te krijgen, zoals bijvoorbeeld een oude grote munt. ( t zuur lost eigenlijk een laagje op, waardoor je een prachtige nieuwe munt krijgt ) mits je m niet langer dan een paar seconden erin laat zitten, anders lost ie helemaal op :P
Verder nog een beetje kwik 4KG.. maar daar wil ik door de tijd nog een schaalmodel stroompje-waterval... ehmm stroompje-kwikval mee maken. Maar dan moet ik eerst iets van een sterke glazen ( luchtdichte ) bak/bol hebben waarin ik dit kan maken.. en een pompje/gemaal vinden waarmee ik kwik omhoog kan pompen/stuwen. zal iets van plastic of glas moeten worden :-)

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 23 Aug 2014, 19:24

hey iedereen,
kheb nog een vraagje.

ik heb aqua regia, en ik heb natriumbisulfite.(vast)
ik weet dat ik natriummetabisulfite nodig heb voor het goud neer te slaan,deze meta moet je oplossen in water en bij de chloroauric acid doen, maar nu versta ik van wikipedia dat meta+ water = natriumbisulfite .

kan ik eventueel gewoon natriumbisulfite in men chloroauric doen? ( in vaste vorm of opgelost in water)

of kan ik men natriumbisulfite laten condenseren en hou ik dan meta over? want als ik dit dan achteraf in water moet doen lijkt het me toch dat dit hetzelfde is?

kan iemand me hier soms van op de hoogte brengen dat ik juist of fout ben?

mvg

woelen
Kobalt

Post by woelen » 23 Aug 2014, 20:41

Natriumbisulfiet and natriummetabisulfiet zijn ongeveer de zelfde stoffen. Natriumbisulfiet bevat nog een molecuul water:

2 NaHSO3 (bisulfiet) <--> Na2S2O5 (metabisulfiet) + H2O
Als je ze toevoegt aan water, dan krijg je een oplossing van bisulfiet. Oftewel, het maakt helemaal niks uit welke van de twee je gebruikt, beiden werken.

Overigens, wat me wel een beetje verontrust is dat je werkt met toch wel behoorlijk risicovolle stoffen, terwijl uit je posts blijkt dat je kennis van deze materie minimaal is.

Weet je bijv. dat aqua regia niet stabiel is en niet bewaard kan worden in een afgesloten fles? Aqua regia wordt normaliter vlak voor gebruik aangemaakt door 3 volumedelen geconcentreerd zoutzuur (30% of meer HCl) te mengen met 1 volumedeel geconcentreerd salpeterzuur (ca. 65% HNO3). Dit mengsel wordt langzaam geel (dit is het rijpen van aqua regia) en dan lost goud er in op. Aqua regia is langzaam met elkaar reagerend HCl en HNO3 tot Cl2 (chloor, heel lichtgroen) en ONCl (nitrosylchloride, oranje). De mix van beide stoffen geeft de typisch goudgele kleur van aqua regia. Beide zijn gassen en als de fles wordt afgesloten, dan kan deze exploderen door drukopbouw van deze gassen. Om die reden moet je aqua regia dus niet bewaren in een afgesloten fles en normaliter bewaar je dit niet, maar maak je dit vlak van te voren, laat een paar uur rijpen (vorming van Cl2 en ONCl) en dan gebruik je het. De Cl2 en ONCl zijn nl. de stoffen die goud kunnen oplossen.

Het is ook zo dat Cl2 en ONCl nogal giftig zijn en deze mag je beslist niet inademen en ze zijn ook uitermate corrosief. Als je een fles aqua regia binnen bewaart, dan krijg je al gauw dat allerlei metalen objecten beginnen te roesten en de lucht wordt heel scherp. Je moet of werken in een goede zuurkast, of buiten.

Schouten
Helium

Post by Schouten » 23 Aug 2014, 21:14

Yep, en als je met t echte werk begint, zoals het daadwerkelijk vullen van de Emmer, en de goud-vergulde metalen in het goedje gooit, gaat t al snel bruisen, en komen de bruine rookwolken al tevoorschijn... dit ruikt naar chloor, en wil je ook niet inademen, want dan wordt het door het vocht in je longen weer omgezet naar salperzuur en dat wil je niet in je longen/lichaam krijgen,...met alle gevolgen van dien. Het is ook geen pretje als je het op je vingers krijgt,.. slaat helemaal raar paars uit, en krijgt t haast niet van je handen brandt enorm.... Absoluut buiten doen, en zorgen dat de wind niet jouw kant op staat...ik weet uit ervaring dat t absoluut geen pretje is als je toch een kleine hoeveelheid inademt... :(
( en uitkijken dat er geen andere mensen/dieren in de buurt zijn )

Perkin-elmer
Foton

Post by Perkin-elmer » 29 Aug 2014, 14:53

koppel555 wrote:hey iedereen,
kheb nog een vraagje.

ik heb aqua regia, en ik heb natriumbisulfite.(vast)
ik weet dat ik natriummetabisulfite nodig heb voor het goud neer te slaan,deze meta moet je oplossen in water en bij de chloroauric acid doen, maar nu versta ik van wikipedia dat meta+ water = natriumbisulfite .

kan ik eventueel gewoon natriumbisulfite in men chloroauric doen? ( in vaste vorm of opgelost in water)

of kan ik men natriumbisulfite laten condenseren en hou ik dan meta over? want als ik dit dan achteraf in water moet doen lijkt het me toch dat dit hetzelfde is?

kan iemand me hier soms van op de hoogte brengen dat ik juist of fout ben?

mvg
Voor je met natrium metabisulfiet begint, moet je de aqua regia eerst neutraliseren met ureum (ch4n2o). Ongeveer 2 koffielepels rustig toevoegen tot het stopt met reageren. Dan pas smb toevoegen om het goud te recupereren. Das de veiligste manier en is je koningswater ineens onschadelijk gemaakt.

Post Reply