Chemisch Afval ? of nuttige stoffen ?

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Schouten
Helium

Chemisch Afval ? of nuttige stoffen ?

Post by Schouten » 19 Jan 2013, 00:29

Goedendag chemisten..

Even een vraagje,... Ik heb een lichtblauwe vloeistof overgehouden na mijn goud-ict-win werkzaamheden...
dit betreft Salpeterzuur, verdund met heel veel water..... t bezinksel wat ik na een week eruit
heb gehaald was mintgroen van kleur... ik neem aan dat dit koper is...
( keek er overigens van op dat het nog zo heftig ging bruisen toen ik er wat zilversoda in gooide... hoopte op wat neerslag van eventueel aanwezig Zilver.... maar helaas niks..)
Ik heb dat mintgroene bezinksel wel verzameld en laat het nu drogen....
nu was mijn vraag,... is dit nu kopercarbonaat ? of heeft het een andere naam ?

Overigens heb ik nu nog iets van 4 liter zeer heldere blauwe vloeistof over,... t lijkt veel
op ruitenwisser-vloeistof voor de auto.... maar dit is dus de rest van het salpeterzuur, verdund met veel leidingwater...
Hier had ik dus al die ict zooi in opgelost...
t salpeterzuur is ieder geval niet werkzaam meer... Kan ik nog iets met die blauwe vloeistof ? of is het rijp voor het chemisch afval ?
Alvast bedankt voor de info
Mvg
Schouten
Als je je niet laat kisten, komt alles in kannen en kruiken :-)

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Chemisch Afval ? of nuttige stoffen ?

Post by Pyrochemistry » 20 Jan 2013, 13:23

Ik weet niet of dit bij kristalchemie hoort.
t bezinksel wat ik na een week eruit
heb gehaald was mintgroen van kleur... ik neem aan dat dit koper is...
Het kan ook nog van alles zijn, wellicht een mengsel van tin- en koperzouten. Maar je hebt er idd niet veel aan. Met salpeterzuur alleen kan je trouwens zowiezo geen goud oplossen, daarvoor het je aqua regia nodig.

Ik blijft sceptisch over je project, ik denk dat het je niet gaat lukken om een zichtbare hoeveelheid goud te winnen op deze manier.

Je zou kunnen proberen het mengsel in te dampen, misschien kan je kristallen er uit neerslaan (waarschijnlijk koper(II)nitraat en tin(II)nitraat). Als je het weg wilt gooien moet je het inderdaad bij het chemisch afval doen--> zware metalen.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Schouten
Helium

Post by Schouten » 20 Jan 2013, 20:48

Oke, dan gaat t richting chemisch afval....
Het goud-win verhaal is nog even afwachten.. t heeft nogal veel tijd nodig om te bezinken...
vloeistof is nog wat zwart-troebel..

Ja, ik weet dat ik koningswater moest maken voor goud op te lossen, en dat heb ik ook later gedaan.....
echter heb ik eerst al een verzameling aan goudfolie deeltjes verzameld, door eerst eens een lading ( ongeveer 160 )
afgeknipte contact "fingers" van o.a. geheugenbankjes, en pci kaarten alleen los te weken van de printplaat met alleen
salpeterzuur ( 67%)... En dat ging prima moet ik zeggen... ik heb het gaande de heftige reactie FLINK verdund met water...
2,5 uur later waren alle printplaat-strips mooi schoon,.. en dreven de goudfolie deeltjes vrolijk rond...
Later heb ik met Zoutzuur (37%) en Salpeterzuur (53%) koningswater gemaakt... lukt overigens ook nog.... ik dacht dat t misschien niet zo werken met een lage concentratie... ( had eerst Salpeterzuur 67%)
Maar na klein half uurtje, was de goudfolie opgelost.... :-)
Ik heb ook nog wat goudverguld-kitscherig ouderwets Porcelein opgelost.... had daarna mooi schoon WIT porcelein :D
( na het toevoegen van het Natrium-metabisulfiet dacht ik dat het wel snel zou bezinken, maar t zit nog vol fijne zwarte stofdeeltjes...)
Eind van de week weet ik wel wat de eind opbrengst qua goud is... zal inderdaad niet veel zijn... maar toch een eerste
chemie-projectje ervaring rijker..

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 21 Jan 2013, 15:27

Moderatoropmerking: onderwerp verplaatst naar het juiste forum

Richard
Waterstof

Post by Richard » 14 Feb 2013, 19:39

Goedendag allemaal op dit forum.

De afgeknipte contact "fingers" van o.a. geheugenbankjes kun je het beste in het "zoutzuur/peroxide+zoutzuur/chloor" behandelen, ook bekend als "copper (II) chloride etching process+ Hydrochloric acid/CL".
Dit is relatief gezien een van de veiligere methode om het goud wat er op zit er af te halen.

In de praktijk: het proces duurt meestal enkele dagen, maar heeft weinig aandacht nodig.

Boodschappenlijstje:
Latex handschoenen, veiligheidsbril oudere kleding.
Koffiezetapparaat.
Gratis witte emmers (met deksel) van de lokale friettent .
Zoutzuur te verkrijgen/bestelen bij de kleinere doe het zelf zaak. minimaal 20% bij voorkeur +30% of meer.
Waterstofperoxide 3% bij de lokale drogist.
Huishoudammonia zonder toevoegingen.
Goedkope chloor zonder verdikking of andere toevoegingen ook lokale supermarkt.
Aquariumpomp met slang.
Plantenspuit met water.
Plastic wegwerp lepel.
Opvangbak bijvoorbeeld onderzijde oude kattenbak.
Eventueel een fijn zeefje (zoutzuur bestendig).

Alles wel te verstaan buiten of in een ruimte met voldoende afzuiging.
Veilig opstellen ten op zichten van kinderen, dieren, nieuwsgierige bezoekers.
Uit de buurt van alles wat niet mag roesten en of corroderen.
En rekening houdend dat de dampen ook cellulose producten aantast, met andere woorden o.a. onbeschermd hout wordt na verloop van jaren erg brandbaar.

Werkwijze:
Aan de onderzijde van een emmer boor je gaatjes.
Uiteinde van de Aquariumslang in een andere emmer.
Doe de afgeknipte contact "fingers" verticaal in de emmer met gaatjes, maximaal 1/2 vol in hoogte en niet compact tegen elkaar.
Plaats de vergietemmer in de dichte emmer met daar tussen in het midden het uiteinde slang.
En vul het tot dat de "fingers" ongeveer met zoutzuur zijn bedekt.
Voeg hier langzaam en al roerend de waterstofperoxide aan toe, ongeveer 1/10 van de hoeveelheid daarbij, (wordt lichtjes warm exotherme reactie).
Deksel er half vast half los erop en de aquariumpomp aanzetten.
Als na een uur de vloeistof lichtblauw is, rustig nog wat waterstofperoxide bijvoegen.
Te veel of te geconsenteerd op 1 plek bijvoegen lijdt er toe dat het goud opgelost wordt in de zoutzuur/peroxide oplossing.
Is op zich niet zo erg, als de vloeistof verzadigd is met merendeel koper zal het goud "als stof op de bodem" uit de vloeistof neerslaan.
Zodra de vloeistof groen is, 1 of 2 keer in de 24 uur de vergietemmer er vlotjes uit trekken en voorzichtig en rustig weer laten zakken.
Strips die geen goudfolie meer hebben kunnen er eventueel al tussen uit genomen worden.
Als na verscheidene dagen de goudfolie nagenoeg niet meer op de strips zit verscheidene keren de vergietemmer er vlotjes uit trekken en voorzichtig en rustig weer laten zakken
Na het uitlekken in een lege emmer plaatsen en afspoelen met water uit plantenspuit, goudfolie laten bezinken in spoelwater.
Liever niet combineren met de zoutzuur/peroxide oplossing anders krijg je copper (II) chloride ,lijkt het meest op dik wit zand onder in de emmer is op te lossen door een scheutje zoutzuur.
Strips of printplaten die niet helemaal ontdaan zijn van hun goud gaan de volgende ronde weer terug.

Reiniging van de folie:
Alle losse goudfolie in de koffiepot en net genoeg water er in om goed te kunnen schudden en draaien laten bezinken en voorzichtig de vloeistof afgieten tot het spoelwater geen kleur meer heeft.
Dan op de zelfde manier met zoutzuur het spoelen herhalen tot er geen kleur meer in de spoeling zit.
Laatste spoeling eventueel met verwarmd zoutzuur.

Oplossen van de goudfolie:
Als de zoutzuur geen verkleuring meer heeft deze niet wegspoelen maar met de goudfolie in de pot laten zitten en in kleine beetjes chloor bijvoegen,tot de goudfolie is opgelost, werkt het beste bij verwarmde vloeistof, niet kokend, (pas op komt chloorgas vrij).
Vervolgens zal men het chloor weer moeten verwijderen door middel van verwarmen,niet koken (warmhoudplaatje Koffiezetapparaat).
Als de hoeveelheid vloeistof tot de helft is gereduceerd aanvullen met zoutzuur rustig en voorzichtig in verband met thermische schok in glaswerk, bij voorkeur laat ik het eerst afkoelen tot kamertemperatuur.
Als de chloorlucht van chloor bij kamertemperatuur niet meer aanwezig is, met de hand voorzichtig de lucht naar je toe waaien en ruiken.
Er zal met zoutzuur altijd een chloorlucht te ruiken zijn, zoutzuur=hydrochloric acid=HCl=waterstofchloride.

Neerslaan van het goud:
Natriummetabisulfiet (of een van de andere neerslagstoffen) bijvoegen voor elke gram goud die te verwachten is zal men +- 1,25 gram Natriummetabisulfiet moeten toevoegen.
Paar uur laten staan en de vloeistof controleren met (zelfgemaakte) tin(II)chloride om te controleren of er nog goud in de vloeistof is.

Reinigen van het neergeslagen goud:
In de koffiepot en net genoeg water er in om goed te kunnen schudden en draaien laten bezinken en voorzichtig de vloeistof afgieten tot het spoelwater geen kleur meer heeft.
Dan op de zelfde manier met zoutzuur het spoelen herhalen tot er geen kleur meer in de spoeling zit.
Dan op de zelfde manier met huishoudammonia het spoelen herhalen tot er geen kleur meer in de spoeling zit.
Daarna met zoutzuur het spoelen, herhalen tot er geen kleur meer in de spoeling zit.
Daarna met water het spoelen, herhalen tot er geen kleur meer in de spoeling zit.

Vervolgens rustig het vocht laten verdampen.

Smelten bij voldoende hoeveelheid.

De informatie die ik bij deze ter beschikking stel heeft er hoofd zakelijk mee te maken dat de gebruikte methode die nu hier op de website staat onnodig duur is + gecompliceerd is en met belangrijkste feit onnodig gevaarlijk is.
Het gebruik van salpeterzuur is een zeer handig middel om het een en ander voor elkaar te krijgen.
MAAR er zitten behoorlijke gevaren verbonden.
Met name de NOX-dampen.
Als de dampen in contact komen met water, zal er weer van de dampen salpeterzuur gemaakt worden.
Dat betekend zodra je het inademt dat er salpeterzuur in de longen van je lichaam zit,die alles aantasten.
De medische gevolgen zijn pas regelmatig te merken na verloop van tijd enkele dagen, weken, maanden ,jaren, 10tale jaren(soms met de dood tot gevolg).
De verbrandingsmotor in b.v. een auto produceert ook Nox dampen maar in met veel lager niveau.
Met de nodige hulp en hulpmiddelen is er met deze stoffen relatief wel veilig te werken.

Mochten er nog vragen suggesties opmerkingen zijn hoor ik die graag(ik heb wel niet altijd tijd).

Met vriendelijke groeten Richard.
Mijn informatiebron http://goldrefiningforum.com.

Richard
Waterstof

Post by Richard » 14 Feb 2013, 21:08

[quote="Schouten"]Oke, dan gaat t richting chemisch afval....

Is niet nodig, en het beetje goud wat er in zit kun je er nog uit halen door middel van cementeren met behulp van de "The reactivity series of metals".
Boodschappenlijst:
Witte emmers met deksel.
Aquariumpomp met slang(doet het proces versnellen).
Ph papier.
In de praktijk wil je de edelmetalen eerst eruit halen,dat doe je door er overdaad aan schoon koper in de vloeistof te brengen.
Groter objecten b.v. staven koper, koperbuizen maar niet te lange stukken dat de deksel er niet meer boven op past i.v.m. regenwater hebben de voorkeur.
Liefst geen koperdraad omdat er dan stukjes koperdraad bij de edelmetalen komen(brokkelt af).
De edelmetalen zullen als metallisch poeder neerslaan op de bodem.
Als er na toevoeging van een nieuw stuk koper na een paar uur geen reactie is is dit gedeelte van het proces klaar.
Eventueel de aquariumslang verwijderen en een tijdje laten bezinken en afgieten en of filteren met koffiefilter.
In de vloeistof zitten nu geen platinagroep metalen,goud en zilver meer.
De vrijgekomen edelmetalen kunnen, weer gescheiden worden en verwerkt worden.

De resterende vloeistof met de hoofdzakelijk koper zal nu verder behandeld worden met ijzer.
IJzer bij voorkeur schoon, niet verzinkt en niet geschilderd bij de vloeistof doen.
Eventueel de aquariumslang erbij doen.
Na verloop van tijd zal de vloeistof helder worden en zich op de bodem het koper (en eventuele lood en tin) neerslaan.
Als er na toevoeging van een blank stuk ijzer geen reactie is na een paar uur de eventuele aquariumslang verwijderen. Het hoofdzakelijke metallisch koper kan eventueel weer gebruikt worden het cementeren van de edelmetalen in het beginstadium.
Allen te gebruiken voordat de vloeistof verzadigd is met koper(om verontreiniging van de edelmetalen te overkomen).
Het metallisch koper kan ook gesmolten worden en weer in het proces meedoen of verkocht worden aan een oud ijzer handelaar als (geel)koper.

De resterende vloeistof de pH-waarde omhoog brengen tot pH 9 met kalk, natriumhydroxide of een ander basis product.
Deze vloeistof is nagenoeg helemaal vrij van metalen en zou in principe in het riool mogen verdwijnen.

Mochten er nog vragen suggesties opmerkingen zijn hoor ik die graag(ik heb wel niet altijd tijd).

Met vriendelijke groeten Richard.

Richard
Waterstof

Post by Richard » 14 Feb 2013, 21:45

Schouten wrote:O
Eind van de week weet ik wel wat de eind opbrengst qua goud is... zal inderdaad niet veel zijn... maar toch een eerste
chemie-projectje ervaring rijker..
En wat was de opbrengst qua goud?.
Per kg.aan nauwkeurig geknipte strips +- 3 a 4 gram aan goud.
Het kan erg fluctueren per soort contact "vingers".

Met vriendelijke groeten Richard

Schouten
Helium

Post by Schouten » 16 Feb 2013, 14:54

Uiteindelijk net iets van 3 gram verzameld.., geprobeerd te smelten, maar ik heb geen bron die de smelttemperatuur van goud makkelijk kan bereiken,... uiteindelijk het kleine ruwe knoopje goud kwijtgeraakt... vast in de stofzuiger verdwenen ofzo :-)
Heb later nog wat oude computer toetsenborden, wilem de III, wilhelmina-muntjes, en zilveren tientjes opgelost in het salpeterzuur. en het zilver weer uit oplossing gehaald door wat koperen plaatjes in de vloeitstof te plaatsen ( kristalisering )... werkt razendsnel..:-) je ziet t zilver gewoon aangroeien op t koper.. leuk om te zien..
Nu hou ik het wel even voor gezien met de chemie uitprobeersels,.. zit nu alleen nog met een paar liter chemicalien opgescheept,... maar wie weet wat ik er later nog eens mee doe.. t zal wel niet zo snel bederven dacht ik..

sico
Elektron

Post by sico » 28 May 2013, 18:58

het koper kun je er uithalen door er een staafje ijzer in te plaatsen de koper slaat dan neer .

Post Reply