Natriumacetaat

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Natriumacetaat

Post by Ilmenite » 13 Feb 2013, 22:01

Ik wil thuis 'Hot Ice'(natriumacetaat trihydraat) maken, en dat wilde ik met azijn en iets met natrium gaan doen.

Natriumacetaat zou ontstaan als azijnzuur reageert met een natriumzout. Veelal wordt natriumbicarbonaat gebruikt, maar kan het ook met wat anders?
Gootsteenontstopper bestaat vaak uit puur natriumhydroxide en is dus makkelijk verkrijgbaar.

- Is het handig, veilig en mogelijk om natriumacetaat te maken als ik NaOH toevoeg(zij het niet in een keer want die reactie is nogal heftig) aan witte azijn(4-5% azijnzuur), en waar moet ik dan op letten als ik dat met huis-tuin-en-keukengerei wil doen?
- En in welke verhouding reageert dit het beste voor Hot Ice?

Ik hoop dat iemand mij wat uitleg kan geven betreffende de veiligheid en haalbaarheid van dit experiment. Ik wil het n.l. wel graag proberen, maar ik ben een beetje bang dat ik de keuken opblaas(om even te overdrijven).

Mocht het niet raadzaam zijn om dit met NaOH te doen, is natriumbicarbonaat verkrijgbaar in de supermarkt en zo ja, hoe noemen ze het dan?
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Natriumacetaat

Post by Pyrochemistry » 14 Feb 2013, 01:10

Je kan ook soda nemen (Na2CO3.10H2O), dat is veiliger dan natriumhydroxide. Soda reageerd eerder endotherm, na oplossen is je oplossing aanmerkelijk kouder geworden, iets verwarmen versneld de reactie. De verhouding is 2:1, HOAc:Soda, eventjes uitrekenen dus hoeveel mol dat is. Soda is te koop voor een prikkie in de suppermarkt. voor hogere opbrengst neem je schoonmaakazijn, dat bevat circa 10% HOAc. Voor de hot-ice proef moet je echt schoon glaswerk hebben, anders werkt het niet trouwens!
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 16 Feb 2013, 21:33

Ok, maar kún je het ook met NaOH doen(en hoe?)?
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 17 Feb 2013, 23:01

Met NaOH kan het ook, maar je moet het in kleine porties toevoegen en iedere keer laten afkoelen voordat je de volgende portie toevoegt. Wees voorzichtig met NaOH, het is best wel agressief spul. Mocht het op je huid komen, gelijk afspoelen met water tot het glibberige gevoel is verdwenen. Het mag hoe dan ook niet in je ogen komen, draag een bril tijdens het werken met NaOH in combinatie met zuren!

Ik zou trouwens geen consumptieazijn nemen, maar schoonmaakazijn. Dat laatste is over het algemeen zuiverder, omdat consumptieazijn nog wel eens wat toegevoegde stoffen bevat om het wat lekkerder te maken. Schoonmaakazijn is ook geconcentreerder, het is 8 tot 10% azijnzuur.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 18 Feb 2013, 18:38

Bedankt voor de reactie(s), ik ga er eens over nadenken.

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 01 Mar 2013, 16:01

Gebruik ook geen natuurazijn, anders krijg je vieze bruine NaOAc.

Als je niet weet waar je mee bezig bent gebruikt NaHCO3. Als je wat ervaring hebt kan je NaOH gebruiken.
(bijkomend voordeel is dan dat je sterke base/zwak zuur mengsel veel sneller tot equilibrium komt, met zwak zuur en zwakke base kan dat soms lang duren. Bijkomend nadeel is dat je niet weet wanneer die op equilibrium is, tenzij je precies weet hoe sterk je HOAc is)

Post Reply