Neptunium

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Neptunium

Post by Rowald » 07 Apr 2009, 13:18

Gisteren las ik in een boek dat Neptunium (Np) veel oxidatiegetallen heeft, tot zelfs +VII.
Maar nu las ik verder in dat boek over de stof NpBe13!! Hoe is het mogelijk dat 1 Np-atoom, 13 Be-atomen rond zich kan houden? Deze stof kan toch niet stabiel zijn?
Neptunium zou wel veel complexen kunnen vormen, heeft dit hier iets mee te maken?
Is er iemand die wat meer weet over de chemie van de actiniden, wat het is boeiend maar ook speciaal!

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Neptunium

Post by Wouter » 07 Apr 2009, 15:34

NpBe13 lijkt mij eerder een legering dan een verbinding.

Dat het veel oxidatietoestanden heeft geloof ik wel, maar een probleem hierin is wel dat het zeer radioactief is. Uranium heeft ook veel verschillende en interessante toestanden maar heeft hetzelfde probleem van radioactiviteit. Uraniumverbindingen zijn daarnaast ook nog eens uitzonderlijk giftig, naast de radioactieve giftigheid.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 07 Apr 2009, 19:54

Helaas kan ik mezelf niet de eigenaar noemen van een neptuniumverbinding ;)

Het verschijnsel dat je hier beschrijft komt echter wel vaker voor, ook bij de meer gewone metalen. Er is hier sprake van een zgn. metaal cluster, waarbij verbindingen aanwezig zijn direct tussen metaalatomen. Metaalclusters kunnen neutraal zijn, maar ook cationen of anionen. Het meest eenvoudige metaalcluster dat we kennen is Hg2(2+), het eenwaardig kwik. Lood en tin kunnen grotere clusters vormen van de vorm, ik meende mij te herrinneren Pb11(-) of Pb11(2-), welke in combinatie met natrium ionen een zout vormt. Vele van deze clusters zijn niet stabiel in water en vallen dan uiteen in het metaal en metaal ionen, soms gepaard gaande met reductie van water tot o.a. waterstof. Dat Np-Be cluster zal ook wel een sterke reductor zijn.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 07 Apr 2009, 21:20

Hmm, interessant!
Dit kan misschien de verklaring zijn waarom er stoffen zoals Cs2NaNpCl6 en Tl7Pu6F31 bestaan. Er bestaan zelfs organische stoffen met deze elementen, speciaal allemaal!

Jor
Zwavel

Post by Jor » 07 Apr 2009, 21:29

Interessant over die metaalcluster(-ionen). Hier wist ik nog niks over. Waar ik laatst ook achter kwam is dat er plumbides bestaan, waar lood een negatieve oxidatie-toestand heeft! Idem voor tin. Ik heb echter nog nooit gehoord van een transitie-metaal met een negatieve oxidatietoestand.

De twee voorbeelden die je nu geeft zijn echter een heel ander soort type dan de metaalcluster(-ionen). Dit zijn gewone complexen.
In de eerste zijn cesium en natrium 1+ geladen, Np 3+ en de 6 chloor-atomen 1-. Een vergelijkbare stof is bijvoorbeeld Cu2HgI4.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 07 Apr 2009, 22:02

Jor wrote:Waar ik laatst ook achter kwam is dat er plumbides bestaan, waar lood een negatieve oxidatie-toestand heeft! Idem voor tin. Ik heb echter nog nooit gehoord van een transitie-metaal met een negatieve oxidatietoestand.
Ik had al eens gehoord van de extreme omstandigheid met aurides. Cesiumauride zou ook zo'n gekke verbinding zijn.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 08 Apr 2009, 15:38

Is dit soort oxidatiegetallen niet bekend voor Thorium? Thorium is nog wel aan te komen uit TIG laselectrodes.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 08 Apr 2009, 16:26

Metaalcluster chemie is een heel interessant iets. De gangbare oxidatiegetallen gaan niet meer op voor dit soort metaalclusters. Metaalclusters kunnen sterk gestabiliseerd worden door bepaalde liganden, waaronder CO, PH3 en bepaalde organische fosfor verbindingen. Je kunt dan formeel inderdaad uitkomen op negatieve oxidatietoestanden. Vrijwel alle eerste-rij transitiemetalen kennen dit soort negatieve oxidatietoestanden. Helaas is dit voor de thuis-chemicus geen domein waarbinnen je kunt experimenteren want de betreffende complexen zijn extreem water- en luchtgevoelig, dus je kunt alleen werken in geschikte (veelal exotische) oplosmiddelen onder een argon- of stikstofatmosfeer en de liganden zijn over het algemeen ook niet bepaald stofjes die je in een gemiddeld hobbylabje tegenkomt.

Een uitzondering vormt Mo6Cl12, deze kan bestaan in gewone lucht en je kunt er mee werken in geconcentreerd zoutzuur. Het is geen reductor. los je het op in zoutzuur dan krijg je Mo6Cl8(4+) clusters en 4 Cl(-) ionen. Die Mo-atomen zitten in dit cluster op een bepaalde manier aan elkaar geknoopt en de chlooratomen zitten aan de buitenkant vast aan het cluster van Mo-atomen. Die Cl-atomen kunnen vervangen worden door allerlei andere atomen of radicalen en dat levert een interessante chemie op. Helaas is Mo6Cl12 niet eenvoudig te maken en het is best wel duur. Malcolm heeft ooit een keer "molybdeen dichloride" aan mij verkocht, bleek het echter molybdeen disulfide te zijn en die laatste stof is helemaal niet interessant (een grafietachtig smeermiddel dat zeer inert is en wordt toegepast in bijv. molycote).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 09 Apr 2009, 13:27

spidey wrote:Is dit soort oxidatiegetallen niet bekend voor Thorium? Thorium is nog wel aan te komen uit TIG laselectrodes.
TIG is toch wolfraam?
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 09 Apr 2009, 15:23

Basismateriaal is W, maar met 1%, 2% of 4% Th. 4% bestat, maar heb ik nergens gevonden. 2% wel. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/TIG_welding

Edit:
Maar goed, voor het maken van metaalclusters heb je toch omstandigheden nodig die in je thuislab vrijwel niet te verwezenlijken zijn. Woelen geeft dit hierboven duidelijk aan.

Post Reply