Americium 241 uit rookdetector halen.

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Carharttguy
Lithium

Americium 241 uit rookdetector halen.

Post by Carharttguy » 24 Sep 2013, 21:52

Hallo iedereen

Ik zou willen proberen om Am-241 uit een rookmelder te halen.
Maar: Ik weet dat er normaal Americiumdioxide in een rookmelder zit, dat zouden zwarte kristallen moeten zijn.
Ook zou er maar iets van een 0,25 microgram inzitten, hoe ga ik dat er ooit uithalen? Ga ik het zelf maar vinden vraag ik me af.

Iemand ervaring met dit gegeven?

Hartelijk dank.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Americium 241 uit rookdetector halen.

Post by spidey » 25 Sep 2013, 11:51

Dat lijkt niet uitvoerbaar. Een milligram suiker is nog optisch waarneembaar, maar Am heeft een veel grotere dichtheid en je hebt het over een hoeveelheid van nog eens een factor 1000 minder. De aanwezigheid kun je meten met een alfa-detector, maar meer dan dat kun je er volgens mij niet mee.

Zie ook discussie over dit element hier.

ChemicalBrother
Helium

Post by ChemicalBrother » 01 Mar 2014, 21:58

Niet proberen.

Carharttguy
Lithium

Post by Carharttguy » 22 May 2014, 15:52

ChemicalBrother wrote:Niet proberen.
Heb het stiekem toch gedaan. Het is goed te doen, makkelijk te vinden ook.
Het heeft een halfwaardetijd van amper 432 jaar, maar is wel maar alphastraling, dus dat is niet echt gevaarlijk.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 22 May 2014, 19:14

Carharttguy wrote:
Heb het stiekem toch gedaan. Het is goed te doen, makkelijk te vinden ook.
Het heeft een halfwaardetijd van amper 432 jaar, maar is wel maar alphastraling, dus dat is niet echt gevaarlijk.
Hoewel geen penetratievermogen is alfastraling niet minder gevaarlijk dan beta- of gammastraling. Integendeel, eenmaal in het lichaam zal een alfastraler veel meer schade aanrichten dan welke andere straler dan ook.
Organisch chemicus

Carharttguy
Lithium

Post by Carharttguy » 22 May 2014, 19:27

Dat klopt, maar het feit dat het geen penetratievermogen heeft is wel een groot pluspunt om ermee om te gaan.
Een kilo Uranium in je garage hebben is geen enkel probleem voor de volksgezondheid, liever dat dan ook maar een gram van een gammastraler te hebben..

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 23 May 2014, 12:04

Volgens mij is het verstandig om nog wat meer over dit onderwerp (radioactieve straling) te lezen. Een goede alinea met informatie vind je hier. Je hebt dus niet alleen maar met goed blokkeerbare alfa's en beta's te maken, maar ook met gamma's. Deze worden in de vervalschema's niet genoemd, omdat ze voortkomen uit aangelsagen toestanden van de atoomkern, waardoor gamma-'verval' geen verandering van het isotoop geeft (dus geen verandering van het aantal protonen en of neutronen in de kern).

Verder deze wiki over gamma straling in Uranium. Zie ook de pagina over uranium zelf.

JulietMikeBravo
Elektron

Post by JulietMikeBravo » 27 Aug 2014, 00:24

Am-241 in rookmelders is meestal een soort van folie waar het Americium in is gefixeerd. Dit zit weer in een soort van metalen rondje met een verdieping erin. Mijn advies is om rookmelders met deze stof met rust te laten en als je hem toch opensloopt het metalen rondje te demonteren en apart te leggen en goed op te bergen. Niet verder mee rommelen. Wil je gewoon "iets" met straling, koop dan op Marktplaats een stuk uraniumglas of een zak kaliumchloride, beiden zijn met een geigerteller te detecteren.

Post Reply