Bederven van kopersulfaatoplossing

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Bederven van kopersulfaatoplossing

Post by spidey » 31 Mar 2014, 15:06

Ik snap iets niet. Ik heb nu twee maal een kopersulfaatoplossing gemaakt (concentratie ca. 0.5M, zal ik nog controleren). Dit is de alombekende blauwe oplossing. De oplossing is niet aangezuurd en bevat enkel kopersulfaat-pentahydraatkristallen opgelost in demiwater. Ik heb deze bewaard in een schoon glazen flesje met een plastic dop. Dit is een algemene drogisterij fles, van kleurloos natriumsilicaatglas. Hierin blijft de oplossing lang goed en hij droogt niet op.

ECHTER, na ongeveer een half jaar begint er op de bodem een wat geelachtig laagje te ontstaan. De eerste keer (een jaar geleden) heb ik de oplossing weggegooid en gewoon een nieuwe gemaakt. Toen ik het lege flesje bekeek, zag het er goed en onaangetast uit. Dit flesje heb ik schoongemaakt er een nieuwe oplossing gemaakt en erin gedaan. Dit was 100ml (vol flesje), waarvan nu nog ongeveer de helft over is. Inmiddels staat deze oplossing er een half jaar en heeft zich op de bodem opnieuw een geelachtig laagje gevormd. het is niet veel je kunt er wel doorheen kijken, alleen zie je dus dat de oplossing niet meer helder lijkt, als je door de bodem kijkt. Als je vanaf de zijkant kijkt, is de vloeistof nog geheel helder.

Waardoor ontstaat die afzetting op de bodem? En Waaruit bestaat die? Hebben jullie dit probleem ook?

Groeten en bedankt voor het meedenken.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Bederven van kopersulfaatoplossing

Post by Wouter » 31 Mar 2014, 15:41

Zou het kunnen dat door licht of andere invloeden er langzaam wat koper(I)oxide precipiteert? Zeer fijn verdeeld koper(I)oxide kan geel zijn. Wellicht dat onder bepaalde omstandigheden het koper wordt gereduceerd door sulfaat of water.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 31 Mar 2014, 19:51

Ik zat ook te denken aan een koper(I)verbinding. Cu2SO4 is echter wit, dus dat wordt hier niet gevormd. Basisch koper(II)chloride, Cu(OH)Cl is echter geelgroen, dat doet wel denken aan wat ik op de bodem zie. Misschien is er ook een basisch kopersulfaat dat geelgroen is?

Maar is het afzetten van een beetje residu een bekend fenomeen van kopersulfaatoplossing?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 01 Apr 2014, 05:15

Wat dacht je van vervuiling van andere metalen? Klinkt haast alsof er sporen Fe(II/III) bij in zit, dit wil nog wel eens neerslaan in de vorm van allerlei zouten. Waar komt je kopersulfaat vandaan? Als je het zelf gemaakt hebt hangt de zuiverheid af van de koperbron en of de zuiveringsmethoden hebt toegepast na isolatie van je materiaal.

Gehydrateerd Cu(II) is voor zover ik weet in oplossing gewoon een stabiel complex, er zijn als het goed is geen andere bindende liganden aanwezig die een reactie aan gaan met Cu(II) (dat bovendien verschrikkelijk stabiel is). Kopersulfaat oplossing kan wel een beetje zuur zijn, het gehydrateerde koper (Cu heeft elektronendeficientie = Lewis acid) kan, net als andere gehydrateerde d-metaalsoorten als protisch zuur optreden -> er kan protonenoverdracht plaats vinden tussen de "vrije" watermoleculen, en de H2O moleculen die als ligand optreden met het Cu.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 01 Apr 2014, 10:58

Het is bekend dat kopersulfaatoplossingen heel langzaam een kleine hoeveelheid neerslag vormen. Dit komt door hydrolyse van gehydrateerde koper(II) ionen. Eén van de waterliganden staat een H(+) af en je krijgt op die manier een koperhydroxide/aqua complex dat neerslagen kan vormen met andere ionen. Zo'n neerslag is in de regel heel licht blauw of vrijwel wit. Die gele kleur zou kunnen komen door een heel klein beetje onzuiverheid in je koper(II) sulfaat.

Zelf heb ik ook een werkoplossing gehad van koper(II) sulfaat en ik kreeg na verloop van tijd ook enige zeer lichte troebeling. Later heb ik weer een werkoplossing gemaakt van koper(II) sulfaat en toen heb ik aan 100 ml van die oplossing 1 druppel 2M H2SO4 toegevoegd en geschud. Deze oplossing is nu licht zuur, maar blijft volkomen helder.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 01 Apr 2014, 15:39

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had de oplossing niet aangezuurd, omdat ik voor het verdere gebruik de pH "naturel" wilde houden. Het vreemde is dus eigenlijk niet zozeer dat er wat neerslaat, maar meer de kleur ervan. Toch was het gebruikte kopersulfaat lab kwaliteit, dat rechtsreekt uit de voorraadpot kwam. De aanwezigheid van vreemde metaalionen lijkt me daarom erg onwaarschijnlijk. Eerder nog dat het glas van het gebruikte flesje er invloed op heeft, daarom noemde ik het ook. Maar dat lijkt me gezien het niet-agressieve gedrag van kopersulfaat dan ook weer onwaarschijnlijk.

De hoeveelheid neerslag is veel te klein om middels reacties verder te testen, dus zal ik het hier maar bij moeten laten. Nogmaals bedankt voor de reacties.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 04 Apr 2014, 12:57

Dit komt mij heel bekend voor. Een soort van gele koper(II)carbonaat kleur heeft het, wat ik me er nog van kan herinneren. Misschien kan ik volgend weekend wel een foto maken.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply