Natriumnitriet

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Natriumnitriet

Post by Heisenberg » 17 Jul 2014, 02:15

Is het ook mogelijk om zelf NaNO2 te maken? NaNO3 is niet heel moeilijk, 2NaCl+2HNO3 -> 2NaNO3+Cl2 maar voor nitriet zou het HNO2 moeten zijn of op een of andere manier 2NaNO3->2NaNO2+O2. Is dit mogelijk en zo ja, hoe?
Ik heb alle chemicalien al besteld via Labstuff of Hinmeijer (waar het het goedkoopste was) en het lijkt me leuk om zelf ook enkele stoffen te syntheseren als dat mogelijk is ipv. het te kopen en nog een tijd te wachten voor het geleverd wordt.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Natriumnitriet

Post by woelen » 17 Jul 2014, 17:08

De manier waarop jij denkt natriumnitraat te maken klopt niet. Je reactievergelijking klopt al niet, dat zou moeten zijn

HNO3 + NaCl ---> NaNO3 + HCl

Dit werkt in de praktijk echter absoluut niet. Je krijgt allerlei nevenreacties en het meeste ontleedt. Je krijgt een soort "poor man's" aqua regia, een mix van HNO3, HCl, Cl2, ONCl, verontreinigd met natrium ionen. Echte aqua regia krijg je door mixen van HNO3 en HCl en dat enige tijd laten staan.

Nitrieten zelf maken is erg lastig en absoluut niet lonend. Simpelweg verhitten van bijv. NaNO3 of KNO3 werkt heel slecht. De nitraten van natrium of kalium zijn behoorlijk stabiel en ontleden niet zomaar tot nitriet en zuurstof. Je moet heel zwaar verhitten en dan nog is de reactie erg traag en onvolledig.

Industrieel gezien wordt nitriet gemaakt uit nitraat d.m.v. voorzichtige reductie bij hoge temperatuur. Er wordt bijv. een mengsel gemaakt van NaNO3 en koolstof en dit wordt voorzichtig verhit. Dan krijg je CO2 en NaNO2. Dit levert een onzuiver product op en d.m.v. filtering en kristallisatie krijg je dan zuiver nitriet. Dit proces moet plaatsvinden onder uitsluiting van lucht in speciale ovens met goede temperatuurregeling, niet iets dat je thuis in het klein na bouwt.

Een methode, die nog wel haalbaar lijkt te zijn op kleine schaal en gewoon aan de lucht kan plaats vinden is mengen van NaNO3 met lood en dit mengsel verwarmen. Je krijgt dan NaNO2 en PbO. Vervolgens uitlogen in water, de NaNO2 lost op, de PbO houd je over als vaste stof. Ook deze reactie is echter vrij traag en vereist verhitten van het mengsel tot meerdere honderden graden in een bestendige kroes. Als je dit doet moet je goed oppassen voor de dampen die er af komen, die bevatten veel lood.

Al met al niet echt een aanrader voor een beginner. Gewoon kopen is mijn devies.

Als het je leuk lijkt om zelf een chemische stof te maken, dan zou ik zeggen, probeer het eens met koper(II) chloride dihydraat, CuCl2.2H2O. Dit is een stof die voor een beginner best al enige uitdaging geeft, maar wel te doen is. Je hebt hiervoor veel koperdraad nodig (gewoon flexibel electriciteitssnoer of goedkope luidsprekersnoer met simpele koperen kern), zoutzuur (30%) en waterstofperoxide.

Een andere stof die leuk is om zelf te maken is kaliumchloraat. Dit kun je maken uit kalium chloride (te koop als kalium-kunstmest, N-P-K=0-0-60) bij de beter geoutilleerde agrarische bedrijven, maar ook wel bij Labstuff in chemisch zuivere vorm. Hiervoor heb je grafiet electroden nodig (uit grote batterijen) of liever MMO-electroden (te koop op eBay) en een snufje chroom(VI), wat je zelf eenvoudig kunt maken uit een chroom(III) zout en wat bleekwater. Daarnaast heb je een 5 volt voeding nodig, ideaal is een oude PC-voeding die je wat aanpast: http://woelen.homescience.net/science/c ... c/psu.html.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Natriumnitriet

Post by Pyrochemistry » 22 Jul 2014, 13:56

OFFTOPIC:
Je kunt ook Lo-salt gebruiken voor de synthese van KClO3 dat bevat 60 % KCl. Na 1 enkele rekristallisatie kun je een aardig zuiver product krijgen. Voordat ik pure KCl gebruikte (enkel vanwege de vlamkleuring van natrium) maakte ik hier altijd hele batches kaliumchloraat mee.

Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply