Zilver terugwinnen

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Zilver terugwinnen

Post by Z4x » 07 Aug 2014, 17:50

Ik had iets gelezen op het forum over zilver terugwinnen (van lepeltjes enzo) met elektrolyse (3V). Weet iemand hier meer van en wat de beste methode is met zo min mogelijk verlies?

Bron: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.p ... =914#p7763.

Het lijkt me wel mooi om oud zilverwerk om te zetten in zilverkristallen. >:D
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Zilver terugwinnen

Post by spidey » 11 Aug 2014, 13:56

Wellicht niet precies wat je zoekt, maar wel gerelateerd is deze thread op het Duitse forum over zilver zuiveren.
Het smelten kan ook in een magnetronoven.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 11 Aug 2014, 20:40

Bedankt, maar dat is niet echt een mooi resultaat (rare klompjes) en gevaarlijke damp. De magnetronoven klinkt wel vet.

Misschien is simpelweg elektrolyse met een zilveren theelepel en een koperen (of koolstof) elektrode al voldoende? Hopende dat zilver liever kristalliseert dan koper (elektronegativiteit van zilver is wel net iets hoger dan koper). Zou salpeterzuur of zwavelzuur (of heel misschien zoutzuur) een goed beginnend elektrolyt zijn? Ik heb vaak gehoord over salpeterzuur voor copperplating etc., maar dat is niet echt onderbouwd.

Oh, lang geleden. Even denken aan welke kant ik negatief en positief moet verbinden. Aan de negatieve kant komen de 'elektronen in de vloeistof' en kunnen binden met de (toekomstige) zilver-ionen om zilver kristallen te maken. Klopt dat? Dan is de theelepel positief, haha.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 12 Aug 2014, 10:54

Dat is wel hoe ik het altijd beredeneer, de polariteit. Ik zou zelf liever een grafiet electrode nemen dan een metaal. Op grafiet of glaskoolstof zul je niet zo snel een mooie laag krijgen en dus kun je het er gemakkkelijk uit halen. Ik denk dat het met salpeterzuur wel werkt, alleen moet je concentratie niet te hoog zijn, anders is het roeien tegen de stroom in (heb je hoge spanning nodig). Zoutzuur zou ik niet nemen, want dan ontstaat er heel snel een witte troebeling van zilverchloride en heb je AgCl gemaakt.

Post Reply