goud uit koningswater krijgen

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
koppel555
Waterstof

goud uit koningswater krijgen

Post by koppel555 » 19 Aug 2014, 17:34

hallo iedereen,

ik ben eigelijk bezig met goud uit computeronderdelen te halen en ik heb eigelijk nog een paar vraagjes.

nu ik heb geen achtergrond in de chemie(wel veel intresse) dus als het kan niet te moeilijk antwoorden hé.

vraag 1 met wat kan ik men goud neerslaan uit koningswater? ik heb namelijk natriumbisulfiet maar dit blijkt niet echt te werken.

vraag 2 heb ik wel koningswater nodig? aangezien dat ik de printplaten verbrand heb, en daardoor juist een laagje koper met goud erop overhoud.
kan ik dit niet gewoon oplossen in salpeterzuur en daarna filteren dat ik het goud overhoud?

vraag 3 kan ik het zilver dat eventueel in men salpeterzuur zit ook op een manier eruit krijgen?

dit was het, mocht er iemand me hierbij kunnen helpen zou dat zeer tof zijn.

mvg koppel

Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Re: goud uit koningswater krijgen

Post by Heisenberg » 19 Aug 2014, 22:58

Vraag 1: Dit filmpje legt het proces uit: https://www.youtube.com/watch?v=AHsPkoO4wKw. het moet trouwens met natriummetabisilfiet

Vraag 2: Als de stukjes metaal heel klein zijn, hiermee bedoel ik fijn poeder, dan zou het in principe mogelijk zijn om het koper op te lossen in salpeterzuur, gebruik dan wel genoeg zodat al het koper oplost. Het beste is om dit enkel malen te doen, totdat er geen reactie meer plaats vindt.

Vraag 3: Ik weet niet of dit kan, zo ja moet dit met electrolyse, ik weet alleen niet hoe het moet en of dit kan ivm opgelost kopernitraat.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 23 Aug 2014, 16:13

hey heisenberg,

eerst en vooral toffe naam!

en bedankt voor de uitleg. ik had al veel filmpjes gezien, maar nergens werd het echt duidelijk weergegeven. dit filmpje heeft me vast en zeker al geholpen.

ik had ondertussen al wat opgelost in salpeterzuur, en dit werkt, maar er blijft vervuiling van koper en tin achter vrees ik.
enja, er zal idd meer koper dan zilver in de oplossing zitten, dus zou logisch zijn dat die ook wordt afgezet bij electrolyse. maar kga deze oplossing voorlopig toch maar wat bijhouden.

mvg en bedankt

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 23 Aug 2014, 16:25

hey,

nog juist effe opgezocht op het web.

in het filmpje wordt natriummetabisulfite opgelost in water? maar volgens wiki zou dit dan omgezet worden in natriumbisulfite.
dus zou ik toch wel iets moeten kunnen doen met men pot natriumbisulfite?

Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Post by Heisenberg » 23 Aug 2014, 17:07

Hallo,

Tja op een ander forum dacht men dat ik een methlab ging starten toen ik zei dat ik een lab ging opzetten :P

Hier een quote uit het filmpje:
What’s happening is the sodium metabisulfite is reacting with the chloroauric acid to produce elemental gold,
hydrochloric acid and sodium bisulfate.
Dus natriumbifulfaat krijg je pas na de reactie. Het is dus een eindproduct. Het kan dus niet gebruikt worden als reagent omdat het een bijproduct is van de reactie.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 23 Aug 2014, 19:10

dit is wat ik kan vinden op wikipedia, dus daar versta ik onder dat natriumbisulfite = natriummetabisulfiet + water.
dus je moet meta + water mengen en dat bij de chloroauric acid doen. dus versta ik daaruit dat ik natriumbisulfite bij de chloroauric kan doen? anders zal ik mij dan uit die condensatiereactie metabisulfite proberen maken.

zou je eventueel eens op wiki kunnen kijken want ik weet graag als ik fout ben.

dit stond op wiki

Natriummetabisulfiet is een anorganische verbinding van natrium, zwavel en zuurstof, met als brutoformule Na2S2O5. De stof komt voor als een wit kristallijn poeder, dat zeer goed oplosbaar is in water. In water ondergaat het hydrolyse tot natriumwaterstofsulfiet:

\mathrm{Na_2S_2O_5\ +\ H_2O\ \rightleftharpoons \ 2\ NaHSO_3}

Inhoud

1 Synthese
2 Eigenschappen
3 Toepassingen
4 Toxicologie en veiligheid
5 Externe links

Synthese

Natriummetabisulfiet kan bereid worden door een condensatiereactie van natriumbisulfiet:

\mathrm{2\ NaHSO_3\ \longrightarrow H_2O\ +\ Na_2S_2O_5}

Post Reply