Kaliumchloride binden tot vaste stof

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
JulietMikeBravo
Elektron

Kaliumchloride binden tot vaste stof

Post by JulietMikeBravo » 27 Aug 2014, 00:49

Ik heb hier als testbron voor stralingsdetectoren vaak een zak kaliumchloride liggen. Dit bevat van nature kalium-40, een beta en gammastraler. Het lijkt mij echter praktischer om een hoeveelheid KCl in een vaste vorm te verwerken aangezien zakken van het spul na een tijd gaan lekken en niet vast van vorm is. Wat voor stof zou geschikt zijn als binder? Ik heb wel eens gezocht op Google en ik zag dingen langskomen zoals dextrine, schellak e.d., de bekende binders in pyrotechniek. Zijn deze bruikbaar of heb ik wat anders nodig?

Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Re: Kaliumchloride binden tot vaste stof

Post by Heisenberg » 27 Aug 2014, 02:02

Misschien gewoon in een pot doen? dan heb je ook geen last van kapotte zakken :)
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 27 Aug 2014, 10:48

Zal een bindstof de stralingsmeting niet storen? Zo niet, dan is het misschien een optie om het in stearine of een dergelijke wasachtige vaste stof te gieten. Daarmee heb je ook weinig last van water dat wordt aangetrokken door het kaliumchloride.
Organisch chemicus

JulietMikeBravo
Elektron

Post by JulietMikeBravo » 27 Aug 2014, 18:55

Vooral de gammastraling van 40K jast overal doorheen, en bij een zak ligt het spul ook opgestapeld zodat het intern ook straling blokkeert. Stearine klinkt als een goed begin, maar ik zie wel het liefst een zo hard mogelijk resultaat. Ik heb ook nog wel ergens polyesterhars liggen, misschien is dat ook wel wat. Doel is gewoon een zo groot mogelijke dichtheid van 40K in een solide vorm.

Voor wie het interesseert, lanthanum en lutetium zijn ook stoffen met natuurlijke radioactiviteit. Met de geigerteller hoor je weinig, maar een gammadetector ziet vooral bij Lu erg snel het stralende materiaal.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 30 Aug 2014, 20:21

40K gaat via beta-verval en electronenvangst. ;)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply