Help, goud zuren

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
golddigger
Elektron
Chemistry interests: Inorganic

Help, goud zuren

Post by golddigger » 03 Oct 2014, 18:50

Hoi hoi,
Ik heb een partij goud verzameld uit computers enz maar durf ze zelf niet in zuur te droppen in huis.
Wie zou me kunnen helpen met het goud eraf halen.
Heeft iemand hier ervaring mee en de spullen al in huis.
Tegen vergoeding en Verzendkosten? ! Iemand ;)

spidey
Kobalt

Re: Help, goud zuren

Post by spidey » 07 Oct 2014, 22:45

Hier zijn al diverse topics over. Al gelezen?

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 08 Oct 2014, 09:48

Misschien kun je er iets meer over vertellen, wat voor vorm, hoeveel goud ongeveer, onzuiverheden en misschien een foto?
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

golddigger
Elektron

Post by golddigger » 09 Oct 2014, 00:07

Hier wat fotos...

http://s22.postimg.org/8hmuyb369/20141008_235900.jpg.

http://s29.postimg.org/5wotoichj/20141008_235638.jpg.

http://s24.postimg.org/4gd2r31z9/20141008_234654.jpg.

Hier moet dan het goud vanaf. Iemand die dit kan doen, ik weet hoe het moet enzo maar heb er geen goede plek voor.

golddigger
Elektron

Post by golddigger » 09 Oct 2014, 00:09

spidey wrote:Hier zijn al diverse topics over. Al gelezen?
Nee nog niet gezien heb je een link misschien?

golddigger
Elektron

Post by golddigger » 10 Oct 2014, 10:15

Nou ik kan het in principe wel zelf maar ik heb er de ruimte niet voor dus is het maken van een afzuiginstallatie (funehood) ook nog een oplossing.
Wat kan er nu gebeuren met zo'n kleine hoeveelheid zuren ik ga toch geen 5 tallen liters in huis halen.
Maar als iemand het voor me zou kunnen doen die de spullen al in huis heeft en de ruimte dan zou dat mooi zijn.
Anders moet ik eerst drie jaren goud schroot gaan sparen om het een beetje rendabel te maken.

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 11 Oct 2014, 00:20

Ik denk dat je met een liter of 2 best ver komt en dan nog genoeg natriummetabisulfiet, je hebt geen zuurkast nodig, het zou zelfs nog op een balkon of in een tuin oid kunnen, als je maar zorgt dat je er niet boven hangt en de dampen niet inademt. De zuren vallen qua prijs heel erg mee, zeker omdat je geen p.a. of een vergelijkbare kwaliteit nodig hebt. Wel is het handig om na te denken wat je met de kleine stukjes goud zou willen doen qua smelten, en hoe. Als je wil weten waar je de spullen kan krijgen, stuur me dan maar een pm.
Dit is trouwens een goed voorbeeld van hoe je het kan doen: https://www.youtube.com/watch?v=iCmXLXrAtto.

EDIT: waarschijnlijk bedoelde spidey dit: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=14&t=1325.

golddigger
Elektron

Post by golddigger » 12 Oct 2014, 14:29

Heisenberg wrote:Ik denk dat je met een liter of 2 best ver komt en dan nog genoeg natriummetabisulfiet, je hebt geen zuurkast nodig, het zou zelfs nog op een balkon of in een tuin oid kunnen, als je maar zorgt dat je er niet boven hangt en de dampen niet inademt. De zuren vallen qua prijs heel erg mee, zeker omdat je geen p.a. of een vergelijkbare kwaliteit nodig hebt. Wel is het handig om na te denken wat je met de kleine stukjes goud zou willen doen qua smelten, en hoe. Als je wil weten waar je de spullen kan krijgen, stuur me dan maar een pm.
Dit is trouwens een goed voorbeeld van hoe je het kan doen: https://www.youtube.com/watch?v=iCmXLXrAtto.

EDIT: waarschijnlijk bedoelde spidey dit: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=14&t=1325.

Ja bedankt voor het reageren.
Ik had deze video al gezien en een hele reeks video's hierover. Inderdaad de prijzen vallen wel mee alleen ureum en natriummetabisulfiet zijn best prijzig en niet in lager dan 1KG te koop. Ik had ook al een voorbeeld gezien op Youtube om alles in een 1,5 ltr pet-fles te doen zodat het daar luchtdicht zijn werk doet. Zou daar de druk niet dermate toenemen dat het dopje vast in mijn systeemplafond zit of valt dat wel mee? Verder was ik van plan het te doen met Waterstofperoxide en Zoutzuur op 50/50 verhouding en op 37% sterkte, daarna met salpeterzuur / watersofperoxide op te lossen, filteren en weer smelten. Heb nog gehoord dat het smelten niet zo meevalt omdat het overblijfsel dermate fijn is dat het weggeblazen wordt onder de brander. Even nog kijken hoe we dat dan gaan doen. Ik wil zeker weten waar ik die spullen kan krijgen alle info die relevant is is het waard bekijken.

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 12 Oct 2014, 20:49

golddigger wrote:

Ja bedankt voor het reageren.
Ik had deze video al gezien en een hele reeks video's hierover. Inderdaad de prijzen vallen wel mee alleen ureum en natriummetabisulfiet zijn best prijzig en niet in lager dan 1KG te koop. Ik had ook al een voorbeeld gezien op Youtube om alles in een 1,5 ltr pet-fles te doen zodat het daar luchtdicht zijn werk doet. Zou daar de druk niet dermate toenemen dat het dopje vast in mijn systeemplafond zit of valt dat wel mee? Verder was ik van plan het te doen met Waterstofperoxide en Zoutzuur op 50/50 verhouding en op 37% sterkte, daarna met salpeterzuur / watersofperoxide op te lossen, filteren en weer smelten. Heb nog gehoord dat het smelten niet zo meevalt omdat het overblijfsel dermate fijn is dat het weggeblazen wordt onder de brander. Even nog kijken hoe we dat dan gaan doen. Ik wil zeker weten waar ik die spullen kan krijgen alle info die relevant is is het waard bekijken.
Ik zal je een pm sturen met wat alles ongeveer kost en waar je het zou kunnen krijgen. Ik weet niet waar je het het beste in kan laten reageren, als je het moet verwarmen kan je denk ik het beste glas nemen. Ik weet niet of er dampen vrijkomen, zo ja lijkt het me onhandig om het in een fles te doen. Ik heb alleen videos gezien (NurdRage) met de koningswatermethode. Daar staat ook nog een verwijzing naar het smelten van een ander kanaal. Er zijn misschien wel bedrijven die kunnen helpen met smelten, misschien zijn er sommige juweliers die de benodigdheden hebben.

golddigger
Elektron

Post by golddigger » 13 Oct 2014, 13:56

Heisenberg wrote:
Ja top!
Ik was inderdaad al bij enkele juweliers geweest maar die kunnen weinig betekenen ze hadden wel enkele dingetjes getest op goud en dat was het gelukkig ook :P
Zal het wel zelf doen het is niet zoveel dus kan wel, het aantal gas dat geproduceerd gaat worden zal ook wel enigszins meevallen denk niet dat er cubekemeters damp vanaf komen als de vloeistof maar een halve liter is 8-)
Neem voor de zekerheid wel wat beschermende middelen en principes in acht mocht ik eraan gaan beginnen.

Leuk projectje ben benieuwd hoeveel goud ik ga overhouden en zal het wel bijhouden wat waar uitkomt als dat kan.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 13 Oct 2014, 19:36

golddigger wrote:
Ja top!
Ik was inderdaad al bij enkele juweliers geweest maar die kunnen weinig betekenen ze hadden wel enkele dingetjes getest op goud en dat was het gelukkig ook :P
Zal het wel zelf doen het is niet zoveel dus kan wel, het aantal gas dat geproduceerd gaat worden zal ook wel enigszins meevallen denk niet dat er cubekemeters damp vanaf komen als de vloeistof maar een halve liter is 8-)
Neem voor de zekerheid wel wat beschermende middelen en principes in acht mocht ik eraan gaan beginnen.
? Een halve liter geconcentreerd zoutzuur bevat zo'n 146 liter waterstofchloride bij atmosferische druk en kamertemperatuur. Je gaat uit van een onvolledige reactie en HCl ontwijkt niet zomaar uit een waterige oplossing, maar onderschat niet wat er kan vrijkomen bij een reactie!
Organisch chemicus

golddigger
Elektron

Post by golddigger » 13 Oct 2014, 23:20

Wouter wrote: ? Een halve liter geconcentreerd zoutzuur bevat zo'n 146 liter waterstofchloride bij atmosferische druk en kamertemperatuur. Je gaat uit van een onvolledige reactie en HCl ontwijkt niet zomaar uit een waterige oplossing, maar onderschat niet wat er kan vrijkomen bij een reactie!
Ok lijkt me buiten hobbyen toch beter, dank je ;)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 14 Oct 2014, 11:28

Vanwege de giftigheid van NOCl en NO2 dampen lijkt me dat sowieso aan de orde. ;)
Organisch chemicus

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 14 Oct 2014, 19:19

Je hoeft geen zuurkast te bouwen, al is het zeker wel vereist om buiten dit soort proeven te doen. (Met handschoentjes natuurlijk :))

OFFTOPIC:
Paar dagen geleden een nevenreactie gehad waarbij een beetje Cl2 gas vrijkam, gelukkig met een respirator op, maar toch onprettig :p

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 20 Oct 2014, 14:26

hey golddigger, ik heb een tijdje geleden met behulp van deze site, en van heisenberg deze proef ook gedaan. het beste is eerst alles oplossen in salpeterzuur daarna filteren en dan houd je het bladgoud over. dit kan je gewoon van je filter spuiten met wat water en dan laten drogen.
als je het daarna wil zuiveren gewoon oplossen in een beetje aqua regia en neerslaan met natriummetabisulfite. voor de hoeveelheid die jij hebt heb je ongeveer 300ml hno3 nodig, en dan ongeveer 20 ml aqua regia. en een paar gram meta. het gevaar valt heel goed mee als je oplet. gewoon het materiaal in een glas doen en als je je hno3 erbij giet je adem inhouden en weggaan voor een 2 tal uurtjes(wel alles buiten doenen zorgen dat je glas groot genoeg is zodat het bij de reactie niet overbruist), eens roeren, en opnieuw laten werken voor een uurtje.filteren met een kofiefilter,hiebij ook het best niks inademen. het goud in de aqua regia voor 15 minutjes, nog eens filteren en dan de meta oplossen in water en er druppelgewijs bijdoen, direct zal je het bruine goud zien neervallen. filteren ,spoelen en daar heb je je goud. voor te smelten is dit idd een probleem maar als je een smeltoven hebt of een juwelier kent die dit wil doen is dat ook opgelost. als je nog vragen hebt of je ziet het echt niet zitten om dit te doen mag je altijd dit bij mij komen doen, maar ik woon wel in belgie, op een 30 km van hulst. groeten en veel succes.

Post Reply