zilver recovery

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
koppel555
Waterstof

zilver recovery

Post by koppel555 » 20 Oct 2014, 12:34

hey, weet er soms iemand hoe ik zilver van zilver plated bestek kan halen? ik heb al op het net gezocht, maar kan niks concreet vinden. het zou moeten lukken met electrolyse denk ik, maar weet niet hoe. mocht iemand hierover meer weten? greetz

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Re: zilver recovery

Post by Ilmenite » 20 Oct 2014, 13:15

Ik weet niet wat voor metaal er onder de plating zit, maar je kunt zilver oplossen in heet geconcentreerd salpeterzuur.
Je krijgt dan een oplossing van zilvernitraat.
Dat zilvernitraat kun je omzetten in metallisch zilver door er een stukje koper bij te doen.
Het resultaat is een soort zilver 'sponge'

Ik heb dit nooit zelf geprobeerd en de video's die ik zag hebben een stuk puur zilver opgelost en vervolgens neergeslagen. Andere metalen kunnen je proef beïnvloeden.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 20 Oct 2014, 13:47

daar vrees ik idd ook voor dat de andere metalen de proef zullen beinvloeden, daarmee zou ik liever met electrolyse proberen. anders met aqua regia, maar ik denk dat de andere metalen hier ook een invloed zullen hebben. ook weet ik niet hoe ik dan het zilver moet neerslaan, denk dat metebisulfite dit niet zal doen. mocht ik het proberen met hno3 en dan zilvernitraat over houd, kan ik dan door toevoeging van kwik geen zilverkristalboom verkrijgen? dit heb ik een paar maand geleden gelezen in de 'know how' of 'discovery'.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 20 Oct 2014, 20:33

Met kwik werken raad ik je vanwege de giftigheid ervan sterk af.

Met koper neerslaan werkt op zich goed. Als je de concentraties niet te hoog maakt, word je product ook zuiverder, maar duurt het allemaal ook langer. De oplossing roeren versnelt het proces dan weer.

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 25 Oct 2014, 18:31

ok bedankt, kwik zou idd niet leuk zijn om mee te werken, maar moest het in gesloten circuit kunnen zou het wel nog tof zijn om zo een zilverboom te zien groeien, maarja men leven nu ook nog niet beu. dus het beste is gewoon in hno3 oplossen en dan gewoon koper toevoegen, moet mijn oplossing dan zo verzadigd mogelijk zijn zodat men koper ook niet gewoon erbij oplost? en zou dit ook werken met zilverbromide? daarvan heb ik ook nog een deel liggen maar zou het ook liever zuiverder krijgen zodat ik het kan smelten.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 25 Oct 2014, 19:20

Elektrolyse kan ook worden gebruikt om het zilver redelijk zuiver uit oplossing te laten neerslaan, let op het gebruik van de juiste materialen, omdat een oplossing van zilver zeer gemakkelijk redoxreacties aangaat met minder edele metalen. Het neergeslagen materiaal kan dan gewassen worden met verdund zwavelzuur of zoutzuur waar zilver niet of nauwelijks in zal oplossen. Het materiaal kan je dan herhaaldelijk wassen met water om sporen van andere metalen en zuur weg te spoelen en het materiaal dat je dan in handen hebt zou redelijk zuiver moeten zijn.

De verzadiging van je oplossing is denk ik van minder belang, je kan dat sowieso verhelpen door de oplossing sterk te agiteren.

Zilverbromide kan je met behulp van licht laten ontleden naar metallisch zilver. Dat is traag en ik weet zo snel geen andere subtiele methode om het te laten reageren tot zilver.

Kwik is nooit een optie voor dergelijke hobbyprojecten.
Organisch chemicus

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 25 Oct 2014, 20:48

en die electrolyse , met welke producten moet ik dan werken? want dit zou ik veel intressanter vinden dan gewoon oplossen in zuur, en laten neerslaan. heb ik al met goud gedaan dus iets compleet nieuw zou welkom zijn.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 25 Oct 2014, 23:22

Het oplossen zal nog altijd zuur moeten, omdat zilver niet graag in oplossing gaat, maar je kan met behulp van elektriciteit zilverionen (en andere metalen) reduceren tot de ongeladen metallische vorm. Maak eens een oplossing van kopersulfaat en hang er twee koperen elektroden in. Sluit je elektroden aan op een 9-volt batterij (ieder een aparte pool) en je zal zien dat één elektrode gasvorming geeft (zuurstof) en de andere elektrode dikker wordt. De laatste zet koper(II) om in koper door twee elektronen te doneren. De andere elektrode komt twee elektronen tekort en gebruikt daar water voor, dat wordt omgezet in protonen (H+) en zuurstof (O2).

Dit kan net zo goed (beter?) worden toegepast voor zilver. Hoe edeler het metaal hoe beter. Sterker nog, dit principe werkt zo goed, dat je voor edele metalen helemaal geen spanningsbron nodig hebt. Je kan zilver terugwinnen door een stuk koper op te offeren en in je zilveroplossing te hangen. Ook dit experiment is analoog te herhalen met andere materialen: Maak een oplossing van kopersulfaat, dompel er een stuk staalwol in. Je zal zien dat het wol uiteen brokkelt en uiteindelijk verdwijnt de blauwe kleur. Een rode vaste stof blijft achter: koper!
Organisch chemicus

koppel555
Waterstof

Post by koppel555 » 26 Oct 2014, 16:37

ok, dus het salpeterzuur dat ik gebruikt heb om men goud van de printplaten te halen zit normaal vol met kopersulfaat(denk ik medat deze blauw ziet) kan ik dan al gebruiken om het koper neer te slaan, eventueel eerst het zilver dat erin zit neerslaan. geeft het dat ik de hno3 al verdund heb met water hiervoor? en kan ik deze oplossing dan ook gebruiken om een electrolyse te doen?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 26 Oct 2014, 17:31

Salpeterzuur bevat geen sulfaten...
Organisch chemicus

Post Reply