Metaaloplossingen

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Metaaloplossingen

Post by Ilmenite » 20 Oct 2014, 14:16

Hoi,

Ik heb een aantal erlenmeyers op het lab gevonden (niet opgeruimd door de vorige eigenaar) en er staat op geschreven dat er
- Natrium
- Calcium
- Strontium
- Lithium
- Kalium
- Koper
in de erlenmeyers zit.

Ik heb wat neerslagproeven gedaan en ik ben er vrijwel zeker van dat dit allemaal chloriden betreft, hoewel dat niet expliciet op de erlenmeyers staat.
Na wat vlamkleuringsproefjes enzo, vind ik het eigenlijk zonde om deze oplossingen weg te gooien.
Het liefst zou ik alle metallische stoffen eruit laten neerslaan, maar dit zijn daarvoor erg moeilijke metalen. Deels omdat ze bijna allemaal met water reageren, en deels omdat ze nou eenmaal niet graag redoxreacties aangaan.

Weet iemand nog iets leuks met deze oplossingen? Kan ik de metalen er überhaupt uithalen?

Indien dat niet lukt, laat ik ze uitkristalliseren en zet ik ze zo als display weg, maar ik dacht 'misschien is er nog iets anders leuks mee te doen'.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Metaaloplossingen

Post by spidey » 20 Oct 2014, 20:28

Koper is het enige metaal dat je zonder veel moeite uit deze oplossingen krijgt. Electrolyse met grafiet electrodes lijkt mij de aangewezen weg. Afhankelijk van de omstandigheden krijg je dan een mooie koperfilm of (meestal) een donker poeder van metallisch koper.

De andere reageren met water en daarom kun je ze alleen uitkristalliseren, dan watervrij maken en tenslotte in een inerte atmosfeer reduceren. Bij lithium wil dat alleen met een edelgas, omdat het ook met stikstof reageert. Van de andere weet ik het niet uit m'n hoofd.

Maar het maken van alkalimetalen is niet iets wat je gemakkelijk in een amateursetting kunt doen.

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Post by Ilmenite » 20 Oct 2014, 22:00

Hmm ja... zoiets vermoedde ik al.
Ik heb al een heel mooi kopersample dus daar zat ik het minste 'op te wachten'.
Jammer... maar was te verwachten.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 24 Oct 2014, 08:46

Echt interessant vind ik dit niet klinken. Stoffen van onbekende oorsprong in erlenmeyers die opgeruimd hadden moeten worden. Ik zou zeggen, de natrium, lithium, kalium, calcium en strontium-oplossingen door de gootsteen met veel water en de koper in de bak voor zware metalen. De betreffende verbindingen zijn heel goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen. De moeite en eventuele kosten aan andere chemicalien, die je hebt om deze metalen er uit te halen zijn zo groot dat het niet de moeite waard is.

Zouten van deze metalen zijn goedkoop en makkelijk te vinden: Li2CO3 (heel zuiver te koop bij keramiekers), NaCl, KCl (apotheek: dieetzout natriumvrij), CaCl2 (droogmiddel bij bouwmarkt), SrCO3 (te koop bij keramiekers, wel wat onzuiver, bevat ook een weinig SrSO4 en SrS). Koper zit in stroomdraden in zeer zuivere vorm, CuSO4.5H2O en CuCO3 en CuO zijn te koop op vele plekken, ook bij keramiekers.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply