Permanganaat-complex

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Permanganaat-complex

Post by Rowald » 14 May 2009, 18:58

Enkele dagen geleden had ik het domme idee om geel bloedloogzout te oxideren tot rood bloedloogzout met kaliumpermanganaat. Achteraf besefte ik pas dat het eigenlijk omgekeerd is. Maar ik heb de reactie toch gedaan: geel bloedloogzout en kaliumpermanganaat opgelost in water (met een overmaat van geel bloedloogzout). Dit werd groen-paars en er vormde zich een bruine neerslag. Na een tijdje was alles bezonken en de vloeistof werd geel-groen.
Vandaag deed ik dezelfde proef, maar deze keer had ik blijkbaar een overmaat kaliumpermanganaat, en de vloeistof bleef donker paars met een groene schijn. Er werd ook die bruine neerslag gevormd maar de vloeistof bleef donker, zelfs na toevoeging van wat meer geel bloedloogzout.
Nu is mijn vraag: wat is deze bruine neerslag? Ik dacht aan een permanganaat-complex, maar doordat ik niet gewend ben met complexen, blijft dit voor mij een raadsel.

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Re: Permanganaat-complex

Post by Jor » 14 May 2009, 23:55

Ik denk dat je een denkfoutje hebt gemaakt. Als permanganaat gereduceerd wordt (Mn pakt elektronen) wordt een andere ion geoxideerd, zoals hexacyanoferraat(II), wat geoxideerd wordt tot hexacyanoferraat(III) (ijzer staat een elektron af).
Je bruine neerslag is MnO2.
Wat er gebeurd:

MnO4- + 3 [Fe(CN)6]4- + 3 H2O --> MnO2 + 3 [Fe(CN)6]3- + 6 OH-

Zoals je ziet, wordt de oplossing basisch, ik denk dat dit de groene kleur verklaard, omdat permanganaat in basisch millieu wordt gereduceerd tot manganaat, wat een groene kleur heeft:

4 MnO4- + 4 OH- --> 4 MnO42- + O2 + 2 H2O

Voeg maar eens wat NaOH toe aan een permanganaat-oplossing. Je krijgt dan het groene manganaat-ion. Bij aanzuren disproportioneert dit ion tot permanganaat en bruinsteen:

3 MnO42- + 4 H+ --> 2 MnO4- + MnO2 + 2 H2O

Ik weet niet of er misschien wat cyanide wordt geoxideerd tot cyanaat. Ik denk het niet, cyanide is erg sterk geboden aan het ijzer-ion.

Mangaan(VII) kan slechts gestbiliseerd worden door zuurstof of fluor. Zo bestaat er MnO3F. Ik weet niet of er mangaan(VII) complexen bestaan waar er meer zuurstof liganden zijn vervangen door fluoride, maar ik meen mij te herinneren dat MnF8- bestaat.

Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Post by Rowald » 15 May 2009, 17:44

Ok, dankjewel! Ik heb inderdaad niet goed nagedacht.

Weet iemand ofdat er iets gebeurd met de cyanide groep?

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 15 May 2009, 19:46

Die groene kleur komt door oxidatie van hexacyanoferraat(II) naar hexacyanoferraat(III). Het hexacyanoferraat(III) is intensief geel gekleurd in oplossing met een ietwat groenige weerschijn. Ik denk niet dat er manganaat(VI) ontstaat onder deze condities. Manganaat(VII) wordt omgezet naar manganaat(VI) in sterk geconcentreerde oplossingen van een hydroxide, niet in bijv. een 0.1 M oplossing.

De cyanide groepen worden niet aangevallen onder deze condities, die blijven lekker aan hun ijzer-atoompje zitten, daar zitten ze best en ze worden daar pas vanaf gehaald met sterke zuren in vrij hoge concentratie en verhoogde temperatuur.

Je kunt wel wat HCN maken door een beetje geel bloedloogzout toe te voegen aan een ml medium geconcentreerd zwavelzuur (bijv. 30%) en dan die vloeistof te verwarmen. Op een gegeven moment ontstaat er HCN-gas. Bij een te hoge concentratie van zwavelzuur lukt dit niet meer, dan ontstaat er CO gas i.p.v. HCN-gas. Dit proefje moet je beslist NIET BINNEN DOEN en je moet een heel klein beetje gebruiken (een klein spatelpuntje). Als je je hieraan houdt, dan is het wel veilig te doen. HCN-gas brandt goed. Met een vlam bij de reageerbuis kun je het aansteken.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply