Aluin reageert met pan?

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
xLennertx
Elektron

Aluin reageert met pan?

Post by xLennertx » 23 May 2015, 23:55

Hallo forumleden!

Ik heb sinds net een account op dit forum maar lees al geruime tijd mee ;)! Er is echt fantastisch veel informatie te vinden en ook de site van leden als 'Woelen' zijn een zeer goede bron van informatie. Ik heb zelf nog geen lab maar wil dit wel gaan opbouwen in de komende tijd. Dan de vraag waar ik dit topic voor open:

Ik was zojuist bezig met het herkristalliseren van aluin (KAl(SO4)2.12H2O) en dit deed ik in een metalen pan, misschien denken jullie nu al dan ben je dom bezig maar ik wist niet dat de pan zou reageren met de aluin? Het ging prima totdat ik het pannetje even vergat en het heel sterk begon te koken. Eerst waren de belletjes wit en heel snel maar al snel werd de oplossing donkergroen en er vormde zich een soort plastic laagje wat je er steeds af kon halen met een satéprikker. Bij afkoeling was dit een soort plakkerige groene stroop. De pan was ook helemaal zwart geworden maar bij het schoonmaken bleek dit een 'losse' laag te zijn die leek op roet en ik er met moeite uit kon poetsen.

Ik weet niet of iemand enig idee heeft wat hier is gebeurt maar mijn vraag is dus eigenlijk waarom de oplossing groen werd, er zwartje aanslag in de pan zat en wat was het als plastic uitziende laagje? Ik heb de groene oplossing trouwens bewaard om te zien of er heldere kristallen aluin vormen om vast te stellen of de aluin een reactie is ondergaan af dat er een andere verontreiniging in zat die schuldig is voor de groene kleur.

Ik ben benieuwd en laat het zeker weten indien er meer info nodig is!

Lennert

xLennertx
Elektron

Re: Aluin reageert met pan?

Post by xLennertx » 24 May 2015, 01:25

Aanvulling:
Het afgekoelde groene materiaal werd keihard en had geen kristalstructuur maar was echt een blok geworden. Er was helemaal geen vocht meer aanwezig wat ik erg vreemd vind aangezien er voor het afkoelen wel water in zat haha?

Ik heb dit blokje in stukjes gehakt en dit opnieuw in gedestilleerd water opgelost. Ik heb een verzadigde oplossing gemaakt en die toen weer laten kristalliseren. Hieruit kwamen heel mooie volledig transparante aluin kristallen en het vocht wat ik er daarna af kon gieten nam alle groene kleur weg uit de gekristalliseerde aluin.

Ik weet nu zelf niet hoe ik er achter kom wat het is, indampen heeft nog geen zin want er zit ook nog gewoon aluin opgelost in het afgegoten groene vocht. Het vocht lijkt trouwens minder groen nu het gescheiden is van het grootste deel van de aluin en heeft een hint van donkerblauw/paars.

Ik heb ook nog even op de pan gekeken en die is gemaakt van edelstaal.

Lennert

(tweede aanvulling: )
Ik lees op Wikipedia dat chroom-aluin paars is en indien verhit groen wordt. Is het mogelijk dat het chroom uit de pan heeft gereageerd met het 'normale' aluin en chroom aluin heeft geproduceerd? Ik heb trouwens scheikunde afgerond op VWO niveau maar alles is wat weggezakt en ben dus nu bezig met zelfstudie maar kan dit nog niet verklaren;)

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 26 May 2015, 13:39

Allereerst welkom op het forum!

Toen ik jouw bericht las moest ik direct denken aan chroom, dus jouw eigen analyse lijkt mij een heel redelijke.

De reactie is prima te verklaren. Aluminium ionen in waterige oplossing zijn vrij zuur. Dit komt niet van de aluminium ionen zelf, maar van gebonden water. Zie uitleg hieronder.

Aluminium ionen komen niet als 'naakte' ionen voor in waterige oplossing, maar vormen een binding met watermoleculen. Er komen in water ionen voor als volgt:

[Al(OH2)6]3+

Er zijn dus water moleculen (OH2) gebonden aan het aluminium, met ongebruikte electronenparen op het zuurstof gedeeld met het aluminium. Het aluminium ion heeft een vrij sterke positieve lading (+3) en trekt de electronen van het zuurstof atoom van het gebonden watermolecuul diep naar binnen. Het gevolg hiervan is dat er vrij gemakkelijk waterstof ionen kunnen loslaten. Het complex met aluminium en water vormt dus een zuur:

[Al(OH2)6]3+ <---> [Al(OH2)5(OH)]2+ + H+

Deze H+ wordt opgenomen door het vrije water en vormt zodoende een zure oplossing.

Bij de hoge temperatuur van jouw experiment reageert het zuur met het metaal van de pan, onder vorming van waterstof en metaalionen. De pan zal chroom en ijzer bevatten en beide lossen op. Het chroom geeft een diepgroene kleur, ook onder complexvorming (in dit geval met watermoleculen en sulfaat ionen van het aluin).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

xLennertx
Elektron

Post by xLennertx » 29 May 2015, 03:29

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik heb zojuist een stel 'beginners' chemicaliën besteld, glaswerk en andere benodigdheden dus zodra dat binnen is wil ik wat neerslagreacties gaan testen om te zien of ik een onoplosbaar chroomcomplex kan vormen:)! Ondertussen vast verder spitten in de literatuur om alle hierboven beschreven reacties te begrijpen;)

groetjes Lennert

Post Reply