Ideeën

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Ideeën

Post by Z4x » 20 Jul 2015, 22:08

Ik had een metalen/stalen schuurspons in een concentratie van NaCl met HCl en waterstofperoxide gedaan met de veronderstelling ijzerchloriden te maken. De NaCl zodat het iets sneller ging en misschien ook roest kon krijgen.
Nu kwam ik er iets later echter achter dat de sponzen RVS zijn. :s
Ik zit nu met een donker groene oplossing. Eerst was de oplossing trouwens kort geel en langer rood-bruin.
Ik zit er aan te denken om de oplossing met een base te laten neerslaan, te filteren (+spoelen) en dan weer op te lossen met HCl zodat ik verschillende mooie chloride kristallen kan maken.
Maar misschien hebben jullie betere/leukere ideeën? :)
Misschien gooi ik de neerslag ook wel weg, chroom (en mogelijk nikkel) zouten zijn niet mijn favoriet vanwege toxiciteit.
Ik zou ook met elektrolyse de chroom en nikkel er uit kunnen halen?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Ideeën

Post by Pyrochemistry » 31 Jul 2015, 22:19

Allereerst wordt ik heel erg enthousiast van ijzer coordinatie-chemie omdat het verbindingen zijn met interessante katalytische eigenschappen.

Maar waarom zou eerst hydroxide maken? Je kunt de kristallen ook direct winnen en daarna herkristalliseren.

De verkleuring die je waarneemt is omdat je eigenlijk ijzer(III) maakt met de peroxide, als hij groen kleurt moet er een een of andere redox hebben plaats gevonden want ijzer(II) complexen zijn vaak groen en ijzer(III) is rood of geel. (Vele uitzonderingen bestaan want ik heb ook wel eens rode ijzer(II) verbindingen gemaakt) Ijzer(II) (d6) is instabieler dan ijzer(III) (d5) en daarom oxideert het heel gemakkelijk, luchtzuurstof is al een geschikt oxidatiemiddel, laat staan peroxides. Ik denk dat die andere metalen zoals Ni en Cr niet te verwijderen zijn. Beide vormen namelijk slecht oplosbare complexen met vele anionen.

Een andere manier om ijzer(II)chloride x hydraat te maken is door een flinke hoeveelheid fijn staalwol (bouwmarkt; goedkoop) op te lossen in geconcentreerd zoutzuur (ventilatie, HCl dampen en heftige reactie). Vaak blijven er dan wat vaste restjes achter (koolstof?) maar daar kun je vanaf komen door de oplossing over een filter te gooien, de resulterende groene oplossing damp je dan wat verder in.

De kristallen die je krijgt kun je het beste bewaren in een potje afgesloten van lucht want naar verloop van tijd wordt ijzer(II) geoxideerd aan de lucht en vormt er een bruine rand om de kristallen.

Als je nog andere mooie ijzer(II) zouten wilt maken, kun je ook ijzer(II)sulfaat heptahydraat kristallen kweken door staalwol op te lossen in 6 M H2SO4, dit vormt intens groene, grote kristallen, mits je het kristalliseren tijd geeft. Ook deze verbindingen oxideren langzaam aan de lucht maar ze verliezen ook nog kristalwater helaas.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 31 Jul 2015, 22:51

Dankjewel voor de info. Waarschijnlijk heb ik dan inderdaad ijzer(III) naar ijzer(II) geoxideerd. Ik ga kijken wat er overblijft als ik het langzaam laat verdampen.

Ik ga ook zeker weten nog een keer ijzer(II) en ijzer(III) chloride en sulfaat (hydraat) zouten maken. Op naar de bouwmarkt!* :)

*Nadat ik mijn kristallisatieopstelling deze maand af heb waarschijnlijk.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 31 Jul 2015, 22:58

Waarschijnlijk heb ik dan inderdaad ijzer(III) naar ijzer(II) geoxideerd.
Gereduceerd.. Echter wel vreemd in het eerste opzicht omdat er H2O2 in je oplossing zit, dat is nu niet echt bepaald een reducerend milieu; hier ga ik nog even over nadenken :P

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 01 Aug 2015, 20:55

Met H2O2 in je systeem kan er zeker geen ijzer(II) in je oplossing zitten. IJzer(II) ionen zijn ook niet duidelijk groen, maar vrijwel kleurloos. Als je een groene kleur hebt, dan moet dat haast wel van chroom(III) zijn. Om giftigheid van chroom(III) zou ik me niet zo druk maken, het is chroom(VI) wat problematisch is. In je zure H2O2-bevattende oplossing kan echter geen chroom(VI) bestaan.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 02 Aug 2015, 17:11

IJzer(II) ionen zijn ook niet duidelijk groen, maar vrijwel kleurloos.
....In lage concentratie niet altijd waar te nemen met het oog, dat wil strikt genomen niet zeggen dat je kan spreken van kleurloos. Maar veel aqua complexen met ijzer(II) zijn in waterige oplossing wel degelijk helder groen, daarom zijn de gehydrateerde varianten van de zouten namelijk altijd fel groen. IJzer heeft best een kleurrijke chemie. Rood kan ook voor ijzer(II), maar dat hangt dus af van het ligand. Fe(II) Salicylaat complexen bijvoorbeeld kunnen duidelijk paars, rood of bruin worden, afhankelijk van de concentratie salicylzuur (en dus het aantal liganden dat interactie heeft met het ijzer atoom). Voor mijn stage heb ik veel ijzer(II) complexen gemaakt en geïsoleerd met complexe organische pyridine liganden, deze waren meestal rood en bloedrood\paars in MeCN oplossing. Phtalocyanides kunnen ook allerlei donkergroene of zelfs diepblouwe Fe(II) complexen vormen. Daarbij gaan de elektronische effecten (conjugatie) binnen het ligand een grote rol spelen. In ieder geval leuke chemie :D

Waarschijnlijk heeft woelen gelijk over de oxidatietoestand van het ijzer in jouw oplossing, waterstofperoxide is een verdomt sterke oxidator.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 02 Aug 2015, 19:52

Ik heb weer even gekeken en... tja. Ik ga het jullie lastig maken, maar de oplossing is als je met licht van boven beschijnt heel erg donker en lijkt donkergrijs-groen en als je licht er doorheen schijnt is het mooi rood met een oranje gloed aan de randen. :P

Die rode kleur kan ook komen van hele kleine deeltjes in het water. Net zoals een glas met water en een druppel melk erin een blauwe gloed heeft en als je er licht doorheen schijnt blijft er rood licht over. B)

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 03 Aug 2015, 10:08

Jouw beschrijving past heel goed bij chroom(III). De kleur van chroom(III) hangt zeer sterk af van de aanwezige anionen èn van het licht dat er op of doorheen valt. Donkergrijsgroen past precies bij chroom(III), tegelijkertijd kan de oplossing paars/violet zijn bij doorvallend licht en dat in combinatie met geelbruin van ijzer(III) in combinatie met chloride levert inderdaad roodachtige tinten.

Zie ook: http://woelen.homescience.net/science/c ... ns/cr.html
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 03 Aug 2015, 12:33

Volgens wikipedia moet er minimaal 10% chroom in de legering zitten om van RVS te spreken. Dus wat je zegt kan best wel kloppen, 10% (minimaal) in de vorm van chroom(III)chloride zorgt voor die hele donkere groen/grijze kleur.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 03 Aug 2015, 23:44

En meestal zit er ook nog aardig wat nikkel is. Nikkel(II) is wel giftig. Take care. Het vormt ook donkergroene sulfaten en chlorides. (Ik heb ze hier staan.) Dus ja, een lekker mix. Het lijkt mij best de moeite waard om ze eerst door een reactie grof te scheiden en dan te laten kristalliseren.

Post Reply