Nikkelchromaat

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Nikkelchromaat

Post by Rowald » 21 May 2009, 20:39

Ik ben al enkele dagen op zoek naar een manier op nikkelchromaat te maken, maar tevergeefs. Er is zeer weinig over te vinden op google...zelfs wikipedia geeft enkel een korte beschrijving.
Vandaag heb ik dan maar zelf eens iets geprobeerd, door kaliumdichromaat op te lossen in zwavelzuur (32%) en daar een oplossing van nikkelsulfaat hexahydraat aan toe te voegen. Er gebeurde zo goed als niets, er was een kleine temperatuursstijging, maar geen neerslag (nikkelchromaat zou neerslaan).
Weet iemand hoe ik nikkelchromaat kan synthetiseren? Ik ben wel enkel in het bezit van kaliumdichromaat en nikkelsulfaat (als bron van chroom en nikkel).

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Nikkelchromaat

Post by Wouter » 21 May 2009, 21:06

Om welke reden voeg je zuur toe? Je werkt met het volgende evenwicht:
2 CrO2−4 + 2 H3O+ ⇌ Cr2O2−7 + 3 H2O (bron)
Dit wil zeggen dat je met behulp van toevoegen van zuur je evenwicht juist naar rechts toe verplaatst (dichromaat dus). Met behulp van een base kan je het evenwicht de andere kant op duwen.
Organisch chemicus

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 21 May 2009, 21:15

Nu je het zegt...dom van mij.
Ik had het onlangs nog ergens gelezen.
Dus kan ik de reactie uitvoeren door kaliumdichromaat op te lossen in NaOH en een opl. van nikkelsulfaat eraan toe te voegen?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 21 May 2009, 21:21

Als het goed is wel. Let er wel op dat je twee molaire equivalenten NaOH moet gebruiken. Je zal de rood/oranje oplossing felgeel zien worden. Zo weet je dat er chromaat gevormd is. Bij een te hoge concentratie base kan ik mij voorstellen dat er ook andere nikkelzouten zullen uitvlokken.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 21 May 2009, 22:14

Je moet inderdaad base toevoegen en je krijgt dan knalgeel chromaat. Je moet niet te veel toevoegen, want dan houd je chromaat, maar krijg je ook wel veel hydroxide daarnaast en als je dan nikkelsulfaat toevoegt, dan krijg je een neerslag van nikkel hydroxide.

ls je die oplossing van nikkel met dichromaat nog hebt, dan kun je nog steeds nikkelchromaat maken, door druppelsgewijs NaOH toe te voegen en steeds even goed te schudden. Ik verwacht dat je op deze manier een geelgroen neerslag krijgt (lichtgroene kleur van nikkel(II) met gele kleur van chromaat).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 21 May 2009, 22:28

Dat zal ik morgen eens proberen. Het NaOH druppelsgewijs toevoegen lijkt me makkelijker dan de juiste massa's afwegen en dergelijke. Volgens wikipedia zou nikkelchromaat rood-bruin van kleur zijn, maar of dit correct is, is natuurlijk te betwijfelen http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel_Chromate

woelen
Kobalt

Post by woelen » 22 May 2009, 15:20

Rowald, het zou kunnen hoor. Niet altijd is een neerslagkleur de mix van de kleur van de losse ionen. Zo is zilverchromaat rood, terwijl zilver ionen kleurloos zijn en chromaat ionen geel. Echter, in heel veel gevallen is de kleur van een neerslag wel een mixkleur van de kleur van de losse ionen.

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 22 May 2009, 16:20

Ik heb nu de proef eens gedaan zoals je gezegd hebt. Bij een overmaat aan chromaat wordt de neerslag geel-bruin, bij een overmaat aan nikkel(II) is er een geel-groene neerslag zichtbaar. Hoogstwaarschijnlijk is dit gewoon een mix van nikkel(II)hydroxide en nikkel(II)chromaat.
De dichromaat-oplossing in NaOH, die ik nog had staan van gisteren, heb ik gebruikt om koper(II)chromaat mee te maken. Door het te verwarmen en er CuSO4 aan toe te voegen. De neerslag werd donkerbruin tot zelfs zwart en de vloeistof werd vuil groen.
Ps: van dit koper(II)chromaat ben ik niet zeker, het zou ook CuO kunnen zijn, dit is ook zwart-bruin.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 23 May 2009, 15:59

Je kunt het nikkelhydroxide weer verwijderen door weer verdund zuur toe te voegen tot dit net oplost. Daarna filtreren, 2 keer wassen met water, en daarna nog eens met ethanol of aceton (als je ether hebt was je na het wassen met ethanol nog 1x met ether). Daarna op een warme plek laten drogen.
Pas op als het droog is. Ik kan me voorstellen dat je dan een droog stuivend poeder hebt. Zowel Ni2+ als Cr(VI) zijn kankerverwekkend bij inamedeming.

Ik ben nu bezig met natriumchromaat te maken. Dit is moeilijker dan kaliumchromaat. Om kaliumchromaat te maken kun je gewoon wat vast KOH en K2Cr2O7 aan elkaar toevoegen, gevolgd door enkele druppels water. Het wordt dan snel allemaal geel. Vervolgens het water wegdampen, en een paar keer wassen met ethanol (kaliumchromaat is hierin onoplosbaar, en KOH is in ethanol goed oplosbaar).
Met natriumchromaat is dit problematisch, omdat zowel NaOH als natriumchromaat 'slightly soluble' in alcohol zijn. En je moet het natriumhydroxide weg wassen, anders krijg je het chromaat nooit droog door de hygroscopitiet van het NaOH. Ik heb 1 eq. natriumdichromaat dihydraat opgelost in een kleine hoeveelheid water en hier 3 eq. (1,5x overmaat, dichromaat-->chromaat is immers een evenwicht) NaOH toegevoegd. Na zoveel water te hebben verdampt dat er al gele kristallen op de bodem van het bekerglas lagen liet ik afkoelen. Deze oplossing was zo geconcentreerd dat het niet meer knalgeel was, maar een tintje oranje had (alhoewel het maar licht oranje is, en een conc. dichromaat-oplossing is zeer fel oranje, dus het is maar weinig dichromaat).
Hoe was ik overmaat NaOH uit deze kristallen? Ik heb ook al snel wassen met water geprobeerd, maar dan lost het chromaat gelijk op. Ideeen?

Heeft iemand al eens eerder natriumchromaat gemaakt?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 23 May 2009, 19:21

Kleine ondermaat NaOH gebruiken en dan indampen totdat er aardig wat gele kristallen ontstaan. Na2CrO4 is duidelijk minder goed oplosbaar dan Na2Cr2O7 en op die maniet kun je Na2CrO4 maken. Door dit weer op te lossen in een weinig water en nog een keer in te dampen tot bijv. 90% weer is gekristalliseerd kun je het zuiver maken.

Houd rekening met een verlies van zo'n 30% bij de gehele operatie. Dat is op zich niet zo erg, de resterende oplossing is een chromaat/dichromaat mix zonder andere verontreinigingen en deze is voor het leeuwedeel van experimenten in waterige oplossing, waarbij dichromaat nodig is, heel goed bruikbaar. Dan maak je van die oplossing je werkoplossing voor dichromaat.

Een stof die pas echt lastig is om mooi zuiver te maken is (NH4)2CrO4. Ik heb hier wel wat van, maar dat heb ik gekocht van Malcolm en ik vind de kwaliteit niet heel goed. Het is volgens mij sterk verontreinigd met (NH4)2Cr2O7, want er zitten kristallen tussen die behoorlijk oranje zijn. Toch verliest zelfs deze onzuivere ammoniumchromaat al aardig wat ammoniak en wordt het snel oranje als het niet heel goed afgesloten wordt bewaard.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 23 May 2009, 23:21

Nu we het toch over nikkel hebben, dit is denk ik voor de meesten hier ook wel interessant om te lezen, hoewel er denk ik niet velen zullen zijn die dit experiment zelf kunnen herhalen (vanwege het gebruik van KCN). Dit is echter wel een heel interessante eigenschap van nikkel, om ook 1-waardige verbindingen te kunnen vormen.

http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.

Ik heb zelfs nog geprobeerd om een nul-waardig complex te maken (met NaBH4), maar dat lukt echt niet. Daarvoor moet je een oplossing in vloeibare ammoniak hebben, dan kun je het 1-waardige cyanide complex nog verder reduceren tot een nulwaardig cyanide complex. In water kan het nul-waardige complex niet bestaan, het reduceert het water onder vorming van waterstof. Het eenwaardige complex is toch best nog wel stabiel, zolang er maar geen zuurstof bij kan.

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 23 May 2009, 23:30

Interessante proef, Wilco!
Nikkel blijft me toch wel verbazen. :)
Is nikkel het enige metaal dat oxidatiegetal -1 kan aannemen?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 23 May 2009, 23:47

Rowald wrote:Interessante proef, Wilco!
Nikkel blijft me toch wel verbazen. :)
Is nikkel het enige metaal dat oxidatiegetal -1 kan aannemen?
Rowald, het is niet -1, maar +1 wat ik doe in mijn experiment. Voor nikkel is dat echter heel bijzonder.
Uiteraard zijn er andere metalen waarvoor +1 de normale modus is, zoals de alkalimetalen, maar ook zilver en in wat minder mate ook koper.

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 23 May 2009, 23:54

Oeps sorry...ik had "1-" waardig verstaan. Ik vond het al raar, want op je site stond helemaal geen negatief nikkel, maar het is al laat op de avond he, de verstrooidheid slaat toe. :P

Jor
Zwavel

Post by Jor » 25 May 2009, 23:23

1 vraagje: is kaliumchromaat hygroscopisch? Het spul van mij wordt na 2 uur aan de lucht staan ietswat plakkerig.

Post Reply