IJzer(III)acetaat

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

IJzer(III)acetaat

Post by Z4x » 12 Aug 2015, 13:24

Staalwol bolletje + schoonmaakazijn + beetje H2O2 geeft dit:
ijzer(III)acetaat_kleurloos.jpg
Waarom wordt de oplossing kleurloos op de bodem en is dit product 'zwaarder' dan ijzer(III)acetaat?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: IJzer(III)acetaat

Post by woelen » 13 Aug 2015, 09:23

Heb je de H2O2 later toegevoegd? Dan kan het zijn dat het naar de bodem zinkt vanwege een iets grotere dichtheid.

Een andere mogelijke verklaring is dat de staalwol het aanweizge ijzer(III) reduceert naar ijzer(II):

Fe + 2 Fe(3+) --> 3 Fe(2+)
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 Aug 2015, 10:06

Er leek eerst niks te gebeuren, toen heb ik ongeveer 2 druppels H2O2 toegevoegd. De oplossing werd toen redelijk mooi rood-oranje. Er kwamen wel een lange tijd langzaam steeds belletjes van de staalwol af. Als ik meng, lijkt de oplossing steeds lichter te worden. Misschien dan toch ijzer(II) ?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 15 Aug 2015, 16:44

H2O2 zet Fe(II) gelijk om naar Fe(III), die belletjes zijn waarschijnlijk zuurstof. Gebruik je labgrade 30 %, of gewoon de huis-tuin-keuken 3% H2O2?

Ik bedenk me net, simpele Fe zouten (zonder speciale liganden) katalyseren ook de afbraak van waterstofperoxide, dat zijn de belletjes die je ziet. In zogenoemde Fenton processes, worden hydroxyl radicalen gevormd uit H2O2 en die reactie is gekatalyseerd door ijzer. Fenton deed experimenten met waterstofperoxide en ijzer, hij observeerde paarse verkleuring (in basische condities), in aanwezigheid van een organic zag hij dat deze werd geoxideerd. Nu is bekend dat zijn observaties werden veroorzaakt door de vorming van radicalen en oxo-complexen.

In 1894 publiceerde hij onder andere een artikel over de reactie met wijnsteenzuur.

Fenton H.J.H., J. Chem. Soc., Trans., 1894,65, 899-910
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 15 Aug 2015, 16:53

Labgrade 30%. De oplossing is nu zo goed als kleurloos.

Is Fe(II)- of Fe(III)acetaat kleurloos?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 16 Aug 2015, 15:59

IJzer(II) acetaat is (vrijwel) kleurloos, ijzer(III) acetaat is diep roodbruin.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 18 Aug 2015, 21:29

Al het ijzer is nu bijna op en de oplossing is nu mooi rood.

Dus de oplossing ging van ijzer(III) naar helemaal ijzer(II) en weer terug naar (helemaal) ijzer(III).

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 19 Aug 2015, 23:43

Dus de oplossing ging van ijzer(III) naar helemaal ijzer(II) en weer terug naar (helemaal) ijzer(III).
Echter heb je geen reactiepartner die alle hoog geoxideerde ijzer (Fe(III) of zelfs Fe(IV)) consumeert tot ijzer(II). Normaal gesproken als je bijvoorbeeld katalyse doet, vindt er wel een cycle plaats waarin het metaal een hoge oxidatietoestand aanneemt, dan reageert die verbinding met een substraat waarna je weer Fe(II) vormt. Die condities heb jij niet, daarom is het onwaarschijnlijk. Additioneel, alleen op basis van je observaties zou ik hier niet zomaar conclusies aan durven te verbinden.

Offtopic Iets dat ik de afgelopen jaren op het lab heb moeten leren is dat je visuele waarnemingen soms heel verraderlijk kunnen zijn en soms echt niets zeggen over het verloop van je reactie. Ik heb er wel eens flink naast gezeten, ik dacht bijvoorbeeld dat een reactie prima werkte, die illusie was ik dan snel armer na NMR of mass-spec. Je visuele observaties kunnen soms van belang zijn, maar vaak is dat dan ook niet meer een indicatie van het type "ik zag een kleuromslag dus er moet tenminste iets gebeurt zijn". In een thuislab ben je helaas vaak op je ogen aangewezen als enige meetinstrument, gelukkig zijn in vooral oudere bronnen uiterlijke kenmerken van een stof of reactie erg goed beschreven en kun je er in dat geval wel op vertrouwen omdat deze kenmerken vaak heel karakteristiek zijn. (m.a.w. als je iets totaal anders waarneemt kan het zijn dat het niet gewerkt heeft)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 20 Aug 2015, 00:32

Er moest een vraagteken achter die zin staan. :P

Het kan niet dat ik eerst ijzer(III) had door H2O2 met overmaat azijnzuur, dan door het metallisch ijzer ging H2O2 weg en kreeg ik ijzer(II) met iets minder azijnzuur en uiteindelijk toch naar ijzer(III) met bijna geen azijnzuur meer over?

Wel een goed punt hoor van visuele waarnemingen. Soms kan een klein beetje stof al veel lijken (zoals fenolftaleïne).

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 20 Aug 2015, 01:15

Het valt niet te uit te sluiten dat er radicaalreacties optreden met azijnzuur en peroxide in aanwezigheid van ijzer, welke soorten Fe er als intermediair exact voorkomen is denk ik vooralsnog niet te zeggen uitgaande van je observaties, aangezien er heel veel mogelijkheden zijn die dezelfde observatie kunnen veroorzaken.

Iets wat misschien leuk is, is Fenton's experiment herhalen. Hij had een monsteroplossing van een organische stof (wijnsteenzuur o.i.d.), deed daar een spoortje ijzer(II) zout bij en peroxide, daarna base waarbij hij een diep paars hoog geoxideerd ijzer complex zou hebben gevormd.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 20 Aug 2015, 08:13

Z4x wrote:Er moest een vraagteken achter die zin staan. :P

Het kan niet dat ik eerst ijzer(III) had door H2O2 met overmaat azijnzuur, dan door het metallisch ijzer ging H2O2 weg en kreeg ik ijzer(II) met iets minder azijnzuur en uiteindelijk toch naar ijzer(III) met bijna geen azijnzuur meer over?
Wat ik me wel kan voorstellen is oxidatie van ijzer(II) door zuurstof uit de lucht. Het scenario is dan als volgt:

- IJzer(III) door oxidatie van ijzer(II) met H2O2
- H2O2 is opgebruikt, overgebleven staalwol reduceert ijzer(III) tot ijzer(II), staalwol zelf levert ook ijzer(II).
- Bij lang staan wordt het ijzer(II) langzaam door luchtzuurstof geoxideerd tot ijzer(III).

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 02 Oct 2015, 14:07

Ik heb nog wat meer ijzer(III)acetaat gemaakt (diep rode kleur), maar het zout kristalliseert niet mooi uit. Het zijn schilfers aan het oppervlakte.
Is er een manier om wel (echte) kristallen te krijgen?
Bijvoorbeeld laten uitkristalliseren bij een andere temperatuur?
Ik zoek hiervoor een soort crystal-phase-diagram van ijzer(III)acetaat... er is helaas zo weinig op internet te vinden over deze stof.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 05 Oct 2015, 00:53

Kun je niet in de universiteitsbibliotheek? Voor die basisstoffen vind je het meeste wel in Gmelins Handbuch. Via Reaxys moet het ook de vinden zijn, maar ik loop altijd te worstelen met de interface... :$

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 05 Oct 2015, 21:41

Ik heb REAXYS gevonden, maar de informatie over ijzer(III)acetaat is belachelijk weinig. Daarnaast wordt er veel gelinkt naar onderzoeken die niks toevoegen of niet te downloaden zijn.
Gmelins Handbuch kan ik niet vinden, digitaal in ieder geval niet.

Over ijzer(II)acetaat is veel meer te vinden.

Ik heb nu pas door dat ijzer(III)acetaat niet oplost in water. Dus de donker rode schilfers die ik krijg op mijn oplossing zijn gewoon ijzer(III)acetaat dat niet kan oplossen.
Vandaar dat schilfers alleen op het oppervlakte ontstaan, ijzer(II)acetaat wordt door de lucht geoxideerd.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 05 Oct 2015, 22:11

Gmelins Handbuch wordt sinds 1995 (laatste editie) niet meer uitgegeven. Volgens de uitgever zou als die informatie nu met een Reaxys licentie online beschikbaar moeten zijn via STN, maar ik kan het daar niet vinden (ben ook geen grootmeester in zoeken - understatement). Misschien begrijp ik de informatie niet goed.
Iedere UB van een universiteit die scheikunde heeft, heeft ook Gmelins Handbuch in papierversie. Alleen moet je het vaak uit het magazijn laten komen. Het is onderverdeeld in Gmelin-nummers; per atoom 1 nummer. Ieder nummer heeft 4 categorieen, aangeduid met letters: A, B, C, D. A gaat over het element zelf en de winning ervan, B over legeringen, C over de verbindingen, D over organometaalchemie. (Gmelin gaat alleen over anorganische chemie en organometaal.)
Het nummer over ijzer is gigantisch dik. Eén van de dikste in het hele werk.
Staat er niets over in Mellor, vol 12-14?

Post Reply