Ferrocerium

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Flufluflower
Waterstof

Ferrocerium

Post by Flufluflower » 19 Sep 2015, 11:20

Hallo, ik heb 2 vraagjes.
Zijn vuursteentjes uit een aansteker van ferrocerium ?
En hoe kan je deze fijnmaken tot poeder ?

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Ferrocerium

Post by woelen » 21 Sep 2015, 10:58

Het is inderdaad een legering met cerium. Of het spul ferrocerium heet weet ik niet, ik meende dat het een legering is van cerium, kleinere hoeveelheden van andere lanthaniden en ijzer.

Fijnmaken tot poeder zou naar mijn idee wel moeten kunnen d.m.v. een klap met een hamer op de stukjes, waarbij je de stukjes op een stevig stuk metaal moet leggen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Flufluflower
Waterstof

Post by Flufluflower » 23 Sep 2015, 15:54

Heel erg bedankt voor de info woelen :)

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 27 Sep 2015, 00:11

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jij vuursteentjes noemt, Flufluflower. De aanstekers die ik hier heb liggen hebben een Mischmetall wieltje, dat langs een zwart cilindertje schraapt. Ik heb dat zwarte cylindertje altijd voor gewoon koolstof versleten, maar misschien zit ik er naast.

Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan dat dat wieltje van Mischmetall is. Dat heb ik op sciencemadness meermaals gehoord. Mischmetall bevat voor zover ik weet voornamelijk lanthaan en meestal vrijwel geen cerium (dat is er gemakkelijk met reacties uit te halen); neodymium en europium zijn er meestal ook uit verwijderd, omdat die zo veel toepassing hebben. Ik moet toegeven dat ik dit allemaal van horen zeggen heb en hier een stuk of wat van die wieltjes heb verzameld, maar ze nooit heb onderzocht.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 27 Sep 2015, 12:04

Spidey, het kleine zwarte cilindertje is auermetaal (vuursteentje, mischmetall, ferrocerium), zie ook de foto bij Wikipedia. Het lost vrij snel op in niet geconcentreerd HCl. Het wieltje is van staal voor zover ik weet, waarmee je kleine stukjes van het auermetaal afbreekt die direct met zuurstof in de lucht reageren.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 27 Sep 2015, 22:26

Oh, fantastisch, dan heb ik nu een waardevolle verzameling van stalen wieltjes uit aanstekers :$

Flufluflower, het zou gezien de elkaar tegensprekende berichten leuk zijn om te onderzoeken wat er nu werkelijk in die vuursteentjes zit. Gezien Wouters link heel bewust wel cerium...

Flufluflower
Waterstof

Post by Flufluflower » 28 Sep 2015, 22:24

Ik heb een beetje rond gegoogeld en er zou in zoeen vuursteentje weldegelijk ferrocerium zitten.
Ik heb het uit een firestarter gehaald. (zoeen survival schraapding)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 29 Sep 2015, 23:08

En, ga je proberen om het cerium eruit te winnen?

Post Reply