Naclo3 uit Nacl

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Flufluflower
Waterstof

Naclo3 uit Nacl

Post by Flufluflower » 28 Sep 2015, 22:35

Hoi ik ben een beetje aan het rommelen met elektrolyse.
Ik heb een 1.5 liter cell met mmo en ti.
De voeding is een omgebouwde pc voeding.
Nu wil ik Naclo3 maken uit Nacl.
Alleen zit ik met 2 vragen.
1. hoeveel Nacl moet ik oplossen in 1.5 liter water oplossen ?
2. hoe weet ik wanneer het klaar is ? (ik heb ergens gelezen dat wanneer het water helder is dan is het klaar)
Wie kan me hiermee helpen ?

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Naclo3 uit Nacl

Post by woelen » 28 Sep 2015, 23:44

Je moet zoveel mogelijk NaCl oplossen in water als mogelijk is. Vervolgens moet je met 5 volt electrolyseren.

Je moet ook een klein beetje chromaat of dichromaat aan je oplossing toevoegen, anders is je opbrengst dramatisch slecht. Kaliumdichromaat kun je kopen (zie bijv. eBay, er zijn vele verkopers die het aanbieden), je moet aan een 1,5 liter cel hooguit 1 gram toevoegen. Neem liever geen ammoniumdichromaat, het ammonium ion is vervelend in een electrolyse cel. Je kunt ook chromaat maken uit een oplosbare chroom(III) verbinding zoals chroomaluin of chroomsulfaat (ook te koop via eBay) en een beetje chloorbleekmiddel (voeg warme bleek toe aan een oplossing van pakweg 1 gram van een chroom(III) zout, zoveel als nodig is om het ontstane neerslag weer op te lossen en voeg de ontstane gele vloeistof toe aan de vloeistof in je cel). Let op: chromaten en dichromaten zijn carcinogeen als ze worden ingeademd (bijv. fijn stof, of fijne druppeltjes uit een vloeistof).

Je kunt uitrekenen op basis van de hoeveelheid NaCl hoe lang je moet electrolyseren (voor ieder chloraat ion moet je pakweg 9 electronen rekenen bij een hobby-celletje). Als het vloeistofniveau daalt, dan moet je aanvullen met geconcentreerde NaCl-oplossing. Je krijgt na verloop van tijd veel kristallen op de bodem, dat is (onzuiver) NaClO3.

Zelf vond ik de electrolyse van KCl veel prettiger. Je krijgt dan KClO3. Het laatste is VEEL gemakkelijker op te zuiveren d.m.v. herkristallisatie en ik heb prachtig sneeuwwit en zuiver KClO3 kunnen maken.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Flufluflower
Waterstof

Post by Flufluflower » 29 Sep 2015, 13:05

Dank u voor uw reactie.
Als ik dit zo lees lijkt het me idd fijner direct KCL te elektrolyseren.
Heel erg bedank voor uw reactie !
Het klinkt misschien heel gek maar ik vind dat elektrolyseren zo leuk.
Ik kan wel uren naar die bubbeltjes kijken hahaha ;)

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 02 Oct 2015, 13:47

Flufluflower wrote:Ik kan wel uren naar die bubbeltjes kijken hahaha ;)
Haha! Cool! 8-)

Ik ben wel benieuwd naar je resultaat en opstelling, dus.... graag foto's maken en delen. :) Is ook handig voor jezelf, zodat je later kan terug zien wat je gedaan hebt.

Je bent wel op het juiste adres, want woelen weet er veel van af en heeft veel gedocumenteerd zoals deze experimenten: http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 27 Oct 2015, 17:31

@Woelen, je kunt opzich best zonder dichromaat de electrolyse doen. Ik deed altijd zonder en haalde best goede opbrengsten.
Je kunt ook chromaat maken uit een oplosbare chroom(III) verbinding zoals chroomaluin of chroomsulfaat (ook te koop via eBay) en een beetje chloorbleekmiddel (voeg warme bleek toe aan een oplossing van pakweg 1 gram van een chroom(III) zout, zoveel als nodig is om het ontstane neerslag weer op te lossen en voeg de ontstane gele vloeistof toe aan de vloeistof in je cel).
Chloobleek (hypochloriet, NaClO oplossing) is het eerste belangrijke intermediair dat je vormt :D (Dat is ook de reden waarom je nooit electrolyt op je kleren wilt krijgen) Mocht je toch dichromaat willen toevoegen lukt het waarschijnlijk ook prima om gewoon een beetje chroom(III) toe te voegen aan het begin van de reactie/run, de oxidatiereacties in je cel doen de rest van het werk.

Ik heb ervaring met zowel NaCl en directe KCl electrolyse. Beide methoden hebben voor en nadelen. Het voordeel van direct KCl electrolyse is dat je meestal maar één herkristallisatie hoeft te doen om van de chloride resten af te komen en je hoeft niet de NaClO4 om te zetten naar KClO3. Het nadeel van direct KCl electrolyseren is dat de weerstand van je cel naar verloop van tijd groter wordt, omdat je voornaamste reactieproduct, KClO3 (matig oplosbaar), snel neerslaat. Wanneer je NaCl electrolyse uitvoerd heb je over het algemeen een hogere stroom. Het nadeel is dat je na verloop van tijd ook NaClO4 gaat vormen, zeker als de temperatuur erg hoog wordt.

Uiteindelijk valt er meeste winst te halen door een goede anode te gebruiken (grafiet is best slecht voor deze toepassing), zoals mixed metal oxide, of MnO2 anodes. Maar een goede voeding is ook belangrijk, eentje die flink wat ampère kan hebben.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply