electrolyse

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Ary
Elektron

electrolyse

Post by Ary » 01 Oct 2015, 23:45

hallo allemaal,

ik heb ongveer 200 liter oplossing:
oplossing is ontstaan uit koningswater met daarin 10 soorten metalen ijzer, zink, nikkel, chroom, titanium, zirkonium, serium, tin, cadmimium, rubenium en 3 soorten edelmetalen Platina, RHodium , Palladium.

mijn plan was dit in een kunstof bak te doen en koolstof electroden te gebruiken.

ik wou 3 volt en 300 ampere toepassen.

mijn vraag is of dit juist is en wat zou er gaan gebeuren?

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: electrolyse

Post by Z4x » 02 Oct 2015, 13:21

Ik zou niet de hele oplossing gebruiken, maar met kleine beetjes (paar ml) uitproberen wat er gebeurd.
Pas als dat goed werkt op grote schaal toepassen. Wel de ampères omlaag brengen bij kleinere cellen.

Ik ben bang dat één koolstof elektrode heel snel afbrokkelt en je hele oplossing nog meer vervuild.
Op de andere elektrode zal een mix van metalen neerslaan, wat voor mix is bijna niet te zeggen.
De mix hangt namelijk af van de concentraties metalen, spanning en additieven (zoals de vervuiling van de oplossing en andere zouten).

Je moet ook uitkijken voor bepaalde gasontwikkeling, bij te hoge spanning kan namelijk ook chloorgas en stikstofoxide* ontstaan en dat is heel ongezond en gevaarlijk.

Wat je aan het doen bent is "electrowinning" (ook wel "electrorefining") en meestal gebruiken ze een onzuivere elektrode die met elektrolyse oplost en
zuiverder neerslaat op de andere elektrode. De onzuiverheid van de beginelektrode is dan redelijk bekend. Bij jou is alles al opgelost en zijn concentraties onbekend, dit maakt het veel lastiger.

Hoe extreem giftig die oplossing waarschijnlijk is hoef ik denk ik niet uit te leggen... 200L nog wel... :s
Indien je het niet meer ziet zitten met dit 'experiment', lever het alsjeblieft wel in bij de correcte instanties en neutraliseer het voor vervoer dan met genoeg natriumhydroxide (NaOH) zodat alles neerslaat.

*Ben daar niet 100% zeker van, wel van de chloorgas.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: electrolyse

Post by spidey » 05 Oct 2015, 00:46

Ik weet niet hoeveel metaal er in die oplossing zit, maar als het veel is, dan kan het de moeite waard zijn om na te denken over hoe je de edelmetalen eruit haalt. Dit is een geheel eigen onderwerp, waarin je je moet verdiepen om zeker van je resultaten te zijn. Er is een thread over edelmetaalwinning, waarin die vragen eigenlijk thuis horen.

Realiseer je dat als je met grote stromen wilt werken (wat 300A absoluut zeker is; dit is zelfs voor lassen groot), dat je dan ook flinke electrodes nodig hebt, anders treden er allerlei ongewenste reacties (zoals het voortijdig oplossen van je electrodes) op en dat wil je niet. Z4x heeft je denk ik de belangrijkste tip al gegeven: doe een kleinschalige test en kijk wat er gebeurt.

Misschien goed om het totale metaalgehalte te bepalen. Neem daarvoor een kleine hoeveelheid oplossing (100ml of zo) en neutraliseer dit met natronloog (niet soda, vanwege de aerosolen). Filter het neerslag en spoel het in een ruime hoeveelheid leidingwater (1l bijvoorbeeld) om je overtollig natronloog kwijt te raken, wat er zeker in zal zitten. Filter het opnieuw en laat het indrogen. Als het droog is kun je het verhitten om alle water af te drijven en vervolgens een mix van oxides over te houden. Als je er vanuit gaat dat alles uit ijzeroxide (Fe2O3) bestaat, dan kun je terugrekenen hoeveel metaal er dan in zit. Omdat ijzer het lichtste element is, heb je dan en conservatieve schatting van de hoeveelheid metaal in je 100ml en dus weet je hoeveel er in die 200l zit.

Post Reply