magnesiumfosfaat maken

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Ed Bos
Foton

magnesiumfosfaat maken

Post by Ed Bos » 07 Jan 2016, 07:45

Hallo,
is het mogelijk om uit magnesiumsulfaat + fosforzuur -> magnesiumfosfaat te maken?

Misschien zie ik het helemaal fout maar zo in de oplosbaarheidstabel te zien is magnesiumsulfaat veel beter oplosbaar dan magnesiumfosfaat
dan zou ik denken dat als ik wat magnesiumsulfaat in water oplos en ik druppel er wat fosforzuur bij tot pH ~7, dat de magnesiumfosfaat dan neerslaat en ik het water met zwavelzuur kan afgieten???

Alvast bedankt

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: magnesiumfosfaat maken

Post by spidey » 16 Jan 2016, 16:24

Hoi Ed,
sorry voor de late reactie.

Vermoedelijk gaat dit waterstoffosfaten opleveren. Je zou moeten uitzoeken hoe het zit met de oplosbaarheid van MgHPO4 en MgH4(PO4)2. Als die bestaan, zullen die waarschijnlijk gevormd worden.

De dissociatie van fosforzuur gaat in drie stappen. De eerste stap is
(1) H3PO4(l) + H2O(l) ↔ (H3O)+ + (H2PO4)-
Dit ligt bij verdunde oplossingen redelijk ver aan de rechter kant.
De tweede stap is
(2) (H2PO4)- + H2O ↔ (H3O)+ + (HPO4)2-
Dit evenwicht ligt niet helemaal rechts. Omdat het evenwicht
(3) H2SO4 (l) + H2O(l) ↔ (H3O)+ + (HSO4)-
wel helemaal rechts ligt, gaat de oplossing dus zuur worden als je (H2PO4)- of (HPO4)2- uit de oplossing neerslaat met Mg2+.
Dat betekent dat evenwicht (2) verder naar links gaat verschuiven, waardoor de kans op neerslaan van MgHPO4 verder toeneemt, waardoor de oplossing zuurder wordt, etc.

NB Ook het evenwicht
(4) (HSO4)- (aq) + H2O(l) ↔ (H3O)+ + (SO4)2-
ligt doorgaans helemaal rechts.

Post Reply