Galvaniseren & Ontroesten

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Eloque
Elektron

Re: Galvaniseren & Ontroesten

Post by Eloque » 04 Aug 2016, 10:20

Galvaniseren is zeker mogelijk. Niet eens zo gek moeilijk. Heb al vrij veel verzinkt, dit is vooral een kwestie van nauwkeurig werken en geduld hebben. De stroom zoekt telkes weg minste weerstand dus het gaat erg geleidelijk is mijn ervaring.

De 'simpele' oplossing om te kijken is de tank in 2 snijden en kijken. Moet je hem daarna wel weer dichtlassen, wellicht toch niet zo simpel als je geen las voorziening en/of vaardigheden hebt. Ik zou het zelf niet aandurven. De andere oplossing is een endoscoop, die zijn voor net een 10tje te vinden op Aliexpress bijvoorbeeld. Geen super kwaliteit, maar wel afdoende.

En tja, normaal zou ik afspoelen en met de staalborstel of iets dergelijks de resten verwijderen. Wellicht een oplossing van water en een abrasive er doorheen spoelen tot er niets meer uitkomt? Of naspoelen met licht zoutzuur, wellicht dat een van de chemie experts er iets over kan zeggen.

Post Reply