Galvaniseren & Ontroesten

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Eloque
Elektron

Galvaniseren & Ontroesten

Post by Eloque » 05 Mar 2016, 19:22

Disclaimer, ik ben een hobbyist en mijn scheikunde is van 20 jaar geleden. Dus wellicht zijn deze vragen wat basaal. Ik ben al een tijdje bezig met galvaniseren, eigenlijk verzinken, en elektrolyse ontroesten en daar heb ik ook wat vragen over, wellicht dat de mensen me hier kunnen en willen helpen.

Ik heb meerdere voorwerpen al verzinkt en dat is altijd redelijk okay gegaan, ik heb de instructie gevolgd zoals die hier staat: http://www1.picturepush.com/photo/a/122 ... zinken.jpg in het kort;
  • per 1 liter azijn
    100 gr zout
    100 gr suiker
    Plaatje zink erin, laten staan een paar uur, om voor te bereiden.

Accu lader, rood/plus/anode aan zink, zwart/min/kathode aan voorwerp, onderdompelen, wachten tot het klaar is.
Maar daar heb ik toch wel wat vragen over.
  • Waarom azijn? Water met zout en of soda zou toch ook moeten werken?
    Voorbereiden, lost er nu echt zink op in een bad azijn?
    En waar is de suiker voor? Enig idee?
Een paar liter azijn telkens moeten halen en weer weg doen is een heel gedoe. Nog los van het feit als ik iets groots wil galvaniseren, wat een bak nodig heeft van 50 liter, dat het ook snel duur wordt.

En ik heb een vraag over iets wat me dwarszit dat ik het niet snap; hoe werkt ontroesten per electrolyse? Ik weet dat het werkt, ik ben het nu zelfs aan het doen, maar ik snap niet waarom het werkt. Waarschijnlijk maak ik een denkfout, maar ik hoop dat er hier iemand is met wat meer natuurkunde-kennis dan ik die het uit wil leggen, zodat ik het ga snappen.