koper ionen apparaat verkeerd aangesloten (RVS "opgelost")

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
mworp
Foton

koper ionen apparaat verkeerd aangesloten (RVS "opgelost")

Post by mworp » 22 Jun 2016, 14:06

Beste Forum leden,

Ik heb al een tijd geen scheikunde meer gedaan maar ik kan mijn nog wel wat herinneren

Ik heb een vijver waarin een apparaat zit dat koperionen afgeeft om draadalgen etc te bestrijden.

Nu werkt deze door middel van een koperen staaf en een RVS 316 kathode die onder spanning worden gezet.
Bestanddelen in percentage RVS 316
C 0.08 %
Si 1 %
Mn 2 %
P 0.045 %
S 0.030 %
Cr 17 %
Ni 12%
Mo 2.5%

Nu is het geval geweest dat de polen verkeerd zijn aangesloten en ipv de koperen staaf langzaam "oplost"de RVS kathode is "opgelost".

Nu weet ik dat er in RVS verschillende materialen zitten waarvan sommige mogelijk giftig zijn.

Het gaat om een hele grote vijver +- 80000 liter water.

Zitten er nu gevaarlijke stoffen in het water en moet ik mijn water vervangen?

Hopelijk kunnen jullie mijn helpen,
Met vriendelijke groeten,
Matthijs Worp

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: koper ionen apparaat verkeerd aangesloten (RVS "opgelost

Post by woelen » 22 Jun 2016, 20:55

Het valt wel mee. Nikkel en molybdeen zijn niet zo best, maar de electrode bevat gelukkig niet superveel daarvan. IJzer en de overige elementen kunnen niet echt kwaad doen. Voor mij zou dit geen reden zijn om het water weg te doen. Waarschijnlijk heb je maar een paar gram electrode opgelost en dus maar heel weinig nikkel en molybdeen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

mworp
Foton

Post by mworp » 22 Jun 2016, 23:34

Bedankt voor de reactie,

Het hele buisje is in ieder geval "verdwenen" misschien zitten er nog rest stukken na het koper-ionen apparaat dit kan ik niet zien. Het buisje is zo rond de 77 gram in ieder geval dit komt uit mijn berekening. Maar fijn om te horen dat het water kan blijven en dit niet schadelijk is.

Met vriendelijke groeten,
M w

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 23 Jun 2016, 11:47

77 gram op 80000 liter water is natuurlijk echt helemaal niks. Dat is 77 gram van je electrode op 80000000 gram water, minder dan 1 ppm! Als je dan ook nog eens kijkt naar de nikkel en molybdeen percentages, dan blijft er echt niet veel over om je zorgen over te maken.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply