Tin(II)sulfate

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Tin(II)sulfate

Post by Z4x » 26 Sep 2017, 18:08

Ik heb o.a. tin(II)sulfate gekocht bij onyxmet.com en dat ziet er geel/bruin uit (zie ook foto).

Zuiver tin(II)sulfaat is gewoon wit toch? Als ik het oplos in water blijft er ook een gele/beige/witte snot over op de bodem dat niet lijkt op te lossen (ook niet met H2SO4 erbij). Heb nog niet verwarmen geprobeerd, maar ik denk niet dat dat veel doet.

Is dit te zuiveren met (her)kristalliseren?
IMG_20170926_tin(II)sulfate_geel.jpg
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Tin(II)sulfate

Post by Wouter » 26 Sep 2017, 19:02

Lost er wel iets op? Zo ja, dan kan je misschien met een simpele filtratie van de oplossing ver komen. Ik weet niet hoe gevoelig de verbinding is voor water. De verbinding heeft volgens wiki wel de eigenschap in het water op te lossen dat het aantrekt uit de atmosfeer (deliquescence in het Engels).

Herkristallisatie kan waarschijnlijk wel, maar het is extreem goed wateroplosbaar, nl. 33 g/100 mL in koud water (handbook chem. phys.). Combineer dat met de hygroscopiciteit van die verbinding en dat maakt het moeilijk om het goed droog er uit te krijgen. Simpelweg drogen bij hoge temperatuur is waarschijnlijk gemakkelijker.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 26 Sep 2017, 20:16

Ja ik denk wel dat er opgelost is vanwege de witte neerslag bij roeren (zelfs na filteren).
Dit spul is helaas lastiger dan ik dacht. Ik wou het gebruiken voor het elektrochemisch maken van tin-kristallen.
Ik ben er echter achter gekomen dat roeren (of lucht) er voor zorgt dat het wordt omgezet in 'metastannic acid' wat onoplosbaar is (witte neerslag).

Volgens deze man tenminste:
https://www.finishing.com/583/33.shtml wrote:Harry Parkes: Stannous sulphate will have dissolved. The undissolved material is metastannic acid formed by the oxidation of the Tin II. This always happens to some degree. The more you stir the solution, the more oxygen will be picked up and the loss of tin will increase. Cresolsulphonic acid can be used to minimize the oxidation. Once the metastannic acid has formed it cannot be converted back to useful tin.
Zuiveren van de tin(II)sulfaat zal dus hoe dan ook witte neerslag geven omdat het in aanraking komt met de lucht. :|

Ik kan de solubility curve van tin(II)sulfaat ook niet vinden. Waar kan ik deze vinden?
Eigenlijk is er sowieso erg weinig informatie over deze stof te vinden (op wiki).

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 27 Sep 2017, 21:20

Ik weet niet hoe snel deze oxidatie (?) is. Misschien kan je het in een verdunde oplossing van zwavelzuur opgelost houden en daar je electrochemische experimenten in doen?

Deze bron heeft het over hanteren en gebruik van tinsulfaten:
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ie5 ... ode=iechad
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 04 Oct 2017, 10:10

Tin(II) sulfaat is vaak geel/bruin door gedeeltelijke hydrolyse. Tin(II) ionen zijn bijzonder gevoelig voor hydrolyse en kunnen eigenlijk nauwelijks in oplossing worden gehouden:

Sn(2+) + 2H2O --> Sn(OH)2 + 2H(+)

Dit effect is zo sterk dan een oplossing van tin(II) sulfaat (of tin(II) nitraat) altijd troebel zal zijn. Watervrij tin(II) sulfaat zal vrijwel altijd een basisch sulfaat zijn en een gemengd oxide/sulfaat zijn, met een kleur tussen lichtgeel/oker en vrij diep bruin. Tin(II) oxide is donkerbruin/grijs.

Naast het gemak waarmee tin(II) hydrolyseert is er ook nog het probleem dat het heel gemakkelijk oxideert. Zuurstof uit de lucht zet tin(II) gemakkelijk om naar tin(IV), waarbij onoplosbare basische verbindingen gevormd worden. In water krijg je dan gehydrateerd SnO2, ook wel tinzuur genoemd, maar in de praktijk is het een vrijwel neutraal onoplosbaar witte stof, met formule SnO2.xH2O.

Het enige tinzout dat enigszins werkt in waterige oplossing is tin(II) chloride. Dit lost in zoutzuur helder op, in water wordt ook dit echter troebel door vorming van Sn(OH)2 en tin(IV) oxide. Zelf vind ik om deze reden tin niet echt interessant om mee te experimenteren, de oplossingen zijn altijd troebel, de ionen zijn kleurloos.

Ik geef je niet veel kans op het maken van mooie tin-kristallen. Je moet werken bij zeer lage pH om een heldere oplossing te krijgen, maar dat werkt de vorming van tin-metaal weer tegen.

Wat je zou kunnen proberen is wat tin(II) sulfaat oplossen in zoutzuur i.p.v. zwavelzuur. In zoutzuur lost het beter op door complexvorming met chloride ionen.

Er zijn zo een aantal metalen die vanwege de extreme hydrolyse niet echt interessant zijn in waterige oplossing. Deze zijn:
- bismuth(III)
- titanium(IV)
- hafnium(IV)
- tin(II)
- kwik(II) (behalve chloride en bromide)

In mindere mate zie je dit probleem ook bij:
- ijzer(III)
- gallium(III)
- lood(II)
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 04 Oct 2017, 18:18

Bedankt voor de uitgebreide reactie. De suggestie met zoutzuur ga ik denk ik nog proberen en ook kijken of een goed luchtdichte opstelling helpt.

Zou ik ook (mooie) kristallen kunnen maken door een tin(II)sulfaat oplossing langzaam aan lucht te laten reageren? Kristallen van SnO2.xH2O.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 05 Oct 2017, 08:30

Luchtdichte opstelling zal zeker helpen, maar vergeet niet om de pH ook zeer laag te houden (wellicht kleiner dan 0) en dat laatste kan vorming van tin-metaal wel erg hinderen (Sn + 2H(+) --> Sn(2+) + H2). Aan een kathode verwacht ik ook eerder H2-gas dan tin-metaal, of een mix van beide, waardoor je geen mooie kristallen kunt krijgen.

Maken van mooie SnO2.xH2O kristallen zal niet gaan. Je krijgt een fijne suspensie van deeltjes in je oplossing, die langzaam een wit neerslag zullen vormen. Het neerslag zal denk ik heel fijn worden en niet kristallijn.

Tin(II) is gewoon niet geschikt voor dit soort experimenten. Wat nog wel leuk is, is het maken van tin(II) jodide uit geconcentreerde oplossingen van SnCl2 (in 20% HCl) en KI of NaI. Je zou kunnen experimenteren met verschillende concentraties jodide en tin(II) in sterk zure oplossingen en het oranje/rode SnI2 hieruit proberen te kristalliseren. KI kun je kopen op eBay, het is niet heel goedkoop, maar ook niet heel kostbaar.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply