Kleuren elektrolyse experimenten

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Kleuren elektrolyse experimenten

Post by Z4x » 03 Aug 2009, 15:57

Ik heb op chemieforum een topic over het maken van kopercarbonaat (die niet klopt, lol) en nu heb ik koper(II)hydroxide gemaakt. Dat heeft de kleur licht blauw/groen.

Verder heb ik 24 volt (natrium chloride oplossing) koper (anode) elektrolyse gedaan en daarmee eerst een gele stof gemaakt en die werd later groen en nu is ie donkergroen (bijna zwart in het potje).

Daarnaast heb ik 6-7 Volt (natrium chloride oplossing) ijzer (anode) elektrolyse gedaan en dat gaf me een beetje geel en nu is het mooi oranje geworden. Is denk ik roest.

Ik heb ook al een keer een witte stof gemaakt met tin elektrolyse.

Oke, maar nu ben ik er dus nog niet, ik wil meer kleurtjes, de hele regenboog :D. Zouden jullie me kunnen helpen? Het liefst met huis en tuin spullen (dus keukenzout, azijn, enzo).

Tegelijk wil ik leren wat voor stoffen het zijn (gevaarlijk of niet) en wat je er nog meer mee kunt dan alleen dingen kleuren. Jullie kunnen ook wel dingen vragen om te testen, als jullie een idee hebben hoe je een kleurtje maakt maar niet zeker zijn, dan wil ik dat wel ff testen. :)

Ik werk het liefst met kleine hoeveelheden, iets in de trend van 100ml-250ml.

Image

edit: ik wil ook wel een apart topic per verschillende kleur maken. misschien is dat handiger...?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Kleuren elektrolyse experimenten

Post by Wouter » 03 Aug 2009, 17:03

Je hoeft natuurlijk niet voor iedere kleur een apart topic te maken. Je zou eventueel wel een vraag kunnen stellen hoe je het rode koper(I)oxide zou kunnen maken of een beschrijving van hoe je dit hebt gedaan (ik noem maar wat).

Koperionen (Cu2+) in combinatie met veel chloride-ionen (Cl-) gaan een zogenaamd complex aan. Welkom bij je eerste coördinatiewaarneming :P Theorie:
Als Cu2+ gehydrateerd is, dus in water opgelost bijvoorbeeld, is de eigenlijke formule Cu(H2O)62+. Dit wil dus zeggen dat er zes wateratomen zijn "gecoördineerd" aan het koperion. In het geval van koper zorgt dit ervoor dat het z'n blauwe kleur verkrijgt. *
Deze watermoleculen zijn vaak uit te wisselen voor andere moleculen/atomen die dit sterker kunnen dan het water. Zo kan Cl- de volgende reactie aangaan:
Cu(H2O)62+ + 4 Cl- -> Cu(Cl4(H2O)2)2- + 4 H2O
Kortweg opgeschreven:
Cu2+ + 4 Cl- -> CuCl42-
Dit laatste ion wordt ook wel "koper(II)tetrachloride"-complex genoemd. Dit ion is, in tegenstelling tot zijn wateromgeven Cu2+, niet blauw, maar geel tot groen.

Een hoop theorie, maar wel interessant voor verschillende kleuren te maken. Vrijwel alle overgangsmetalen (zie periodiek systeem) kunnen dergelijke reacties aangaan en kunnen zo heel onverwacht mooie kleuren of reacties opleveren.

Even op je vraag, alle kleuren van de regenboog:
ROGGBIV: Rood Oranje Geel Groen Blauw Indigo Violet
Rood: Koper(I)oxide, ijzer(III)oxide
Oranje: IJzer(III)hydroxide
Geel: Loodjodide
Groen: Nikkel(II)-zouten, Koper(II)-complexen zoals het tetrachloride
Blauw: Koper(II)-zouten

Indigo en violet zijn misschien wat meer een uitdaging, die kunnen wel gevormd worden met de wat specialere metalen en/of reacties. Misschien kom je zomaar wat tegen op dit forum of ergens anders dat je aandacht trekt! Het kopertetraamine-complex is bijvoorbeeld felpaars en in water opgelost diepdonkerblauw.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 03 Aug 2009, 18:27

Interessant. Zo'n complex heb ik niet gehad op school... denk ik.

Oke, de kleur oranje lijkt me leuk. Ik heb al een beetje oranje, maar weet niet welke stof het precies is. Ff wat zoeken.

Ik gok op, Ijzer(II)Oxide http://nl.wikipedia.org/wiki/Ijzer%28III%29oxide. en Ijzer(III)chloride http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer%28III%29chloride..

Dus de ijzer(II)oxide is rood en de ijzer(III)chloride is geel = samen: oranje. :)

Kan je deze kleur ook gebruiken voor anodiseren aluminium of 'past' deze niet in de poriën?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 03 Aug 2009, 22:30

Nee, complexchemie wordt naar mijn weten bijna nooit gegeven. Ook op mijn opleiding (HBO Chemie) is hier zeer weinig over gegeven. Dit is bijna alleen interessant als toepassing voor katalyse. Voor de hobbychemicus is het interessant vanwege de kleuren. Ik ben er niet zo erg ervaren in omdat mijn voorkeur vooral naar organische chemie gaat.

De oranje kleur van je ijzer(III)oxide wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een hydraat van dit oxide. Het volledige ijzer(III)hydroxide (volledig gehydrateerde vorm van het oxide) is geel-oranje van kleur. IJzer(III)oxide is dus rood van kleur. Alles tussen deze uitersten ligt op het gradient rood en geel.
Ook nog: IJzer(II)oxide is zwart, niet verwarren met ijzer(III)oxide dus. Dit zijn compleet andere stoffen met heel andere eigenschappen.

Voor de kleurstoffen die geschikt zijn voor het anodiseren kan ik geen uitspraak doen. Ik zou eerder denken dat hier aza-kleurstoffen (organisch) voor worden gebruikt. Zo kunnen àlle kleuren bereikt worden en zit men niet vast aan (giftige) metaalzouten, die lang niet altijd even stabiel zullen zijn.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 04 Aug 2009, 10:36

Phantom wrote:Voor de kleurstoffen die geschikt zijn voor het anodiseren kan ik geen uitspraak doen. Ik zou eerder denken dat hier aza-kleurstoffen (organisch) voor worden gebruikt. Zo kunnen àlle kleuren bereikt worden en zit men niet vast aan (giftige) metaalzouten, die lang niet altijd even stabiel zullen zijn.
Ja, die metaalzouten (als ik zo op wiki ook lees) zijn bijna allemaal giftig. Das wel jammer, maar die kleine hoeveelheden die ik maak (100ml -250ml) is het toch niet zo gevaarlijk? Anders probeer ik wel een keer kleuren te maken met aza-kleurstoffen (kan niet veel op internet vinden met die naam, wel iets op azo-kleurstoffen). Is dat trouwens moeilijk? Kan je dat thuis ook doen? Misschien maak ik daar ook wel een topic voor. :)

Bedankt voor de hulp.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 04 Aug 2009, 12:12

Azokleurstoffen zijn het inderdaad. Foutje aan mijn zijde.
Het synthetiseren van azokleurstoffen kàn redelijk goed, mits je de juist kennis en reagentia hebt. Het is zeker niet moeilijk, maar er komt wel heel wat voorbereidingswerk en kennis bij kijken, dus. Nernst heeft al eens een synthese van tatrazine, een gele azokleurstof, geplaatst op deze website. Helaas staat ie niet in de experimentensectie: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=9&t=74.

De giftigheid van metaalzouten variëert nogal. Onder andere nikkel- en chroom(IV)verbindingen staan slecht bekend vanwege hun carcinogene (kankerverwekkende) eigenschappen. Daarentegen zijn koper(II)-, ijzer- en chroom(III)verbindingen relatief onschadelijk.
Zorg er voor dat je weet wat je doet en heb altijd respect voor de stoffen waarmee je werkt. Niet roekeloos werken dus :)
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 04 Aug 2009, 13:03

Dan sla ik nikkel en chroom wel over. Lood is toch ook gevaarlijk?

Ik heb vandaag ff wat oranje spul zitten maken met NaCl en ijzer. Ik denk dat het ijzer is want het roest(e) al een beetje, maar er is een klein probleem. In het begin krijg ik mooi geel water, dan wordt het iets oranje en dan ineens gauw wordt het groene troep en zelfs wat bruin-achtig. Dit had ik ook met koper elektrolyse. In begin, met koper als grotere anode (met kleinere anode dan kathode krijg je koper(II)hydroxide das blauw/groen), krijg je mooi geel en dan wordt het ineens na een tijdje elektrolyse groen. Ik denk dat de oplossing te verzadigd raakt (dat een correct woord?) en er dus te weinig koper beschikbaar is en er koper(II)hydroxide komt in plaats van gele koper (lol). Oh, het kan ook wel dat er "koper(II)tetrachloride"-complex komt en dat dat ook met ijzer gebeurt (die chloride complex).

Ik ken de namen nog niet helemaal helaas. :( :)

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 04 Aug 2009, 22:03

Chroom is juist een metaal om niet over te slaan. Er is ook driewaardig chroom en dat behoort tot de minder giftige stoffen (zelfs gewoon koper is duidelijk giftiger). Los maar eens wat chroom op in zoutzuur. Als je puur chroom oplost in zoutzuur krijg je een prachtige groene oplossing. Chroom(III) kan ook paars zijn, of dieprood of indigo/paars. Vele kleuren zijn er mee mogelijk. De naam chroom is niet voor niets afgeleid van het woord "chromos" wat kleur betekent. Met chroomverbindingen kun je wel zo ongeveer alle kleuren van de regenboog krijgen.

Nog zo'n mooie is vanadium (afgeleid van vanadis, wat betekent mooi, ook wel ijdel). Ook vele vele kleuren mogelijk.

Zowel chroomverbindingen als vanadiumverbindingen zijn niet moeilijk te verkrijgen. Chroom(III) is niet giftig, vanadium-verbindingen zijn wel redelijk giftig, maar niet carcinogeen. Dus gewoon schoon werken.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 04 Aug 2009, 22:36

Ik begin een beetje bang te worden van al die rare effecten van stoffen die op wiki staan. giftig, kankerverwekkend, schadelijk, milieugevaarlijk.... :|

WTF!?
chroom(III)picolinaat en het optreden van rabdomyolyse (spierafbraak), nierfalen en een gestoord denkvermogen.
ik weet niet wat voor stof ik krijg als ik elektrolyse van chroom doe...

misschien stap ik wel over op Azokleurstoffen, die ik totaal niet begrijp, maar wel veiliger zijn....

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 04 Aug 2009, 22:58

Niet bang van worden, giffen zijn allemaal relatief. Bovendien betwijfel ik of je ooit in je leven met chroom(III)picolinaat in contact kom. Dat is geen goedkope stof en helemaal niet interessant voor hobbychemici. Als je met chroom elektrolyseert (als je al chroom hebt), krijg je waarschijnlijk chroom(III)hydroxide. Een volledig onschadelijke stof.
Je kan zelfs stellen dat vrijwel alle gangbare elementen in je lichaam voorkomen (dat wil niet zeggen dat je ze moet innemen!! :P):
H, Li, B, N, C, O, F
Na, Mg, P, Si, S, Cl
K, Ca, Cr, Mn, Fe, Co, Cu, Ni, Zn, Se, Br
Sr, I
Dikgedrukt komt heel veel voor in je lichaam. En ik vergeet vast nog wel wat elementen ;)

De toxiciteit van een stof is erg afhankelijk van hoeveelheden, oxidatietoestanden, reactiviteit, oplosbaarheid etc. Het is niet eenduidig te zeggen of een stof giftig is. Vooral: wees er niet bang voor. Let gewoon altijd goed op als je met potentiele "gevarenstoffen" bezig bent. Aerosolen (kleine deeltjes van een stof in de lucht) moet je niet inademen, oplossingen moet je niet inslikken etc. Als je echt twijfelt kan je ook een mondkapje voordoen en handschoenen dragen, al vind ik dat meestal overkill.

Wees NIET bang voor stoffen bij voorbaat zonder dat je weet of ze ECHT gevaarlijk zijn. Zo zal een chemicus niet snel bang zijn voor geconcentreerd zwavelzuur, maar is diezelfde chemicus hartstikke bang voor een afgesloten reactie waarbij een zuur en carbonaat worden gemengd ;) Dat is een kwestie van voorbereiding en maatregelen nemen.
Zoals Paracelsus heel terecht opmerkte: Sola dosis facit venenum, oftewel "Slechts de dosis maakt een gif". In normaal Nederlands betekent dat dat iedere stof giftig is, afhankelijk van de hoeveelheid die je binnen krijgt. Zelfs water is giftig, of suiker, keukenzout of zuurstof. Noem maar op. Het verschil zit hem in de langdurige effecten en de directe giftige dosis. Water moet je liters van drinken binnen enkele minuten wil je daaraan overlijden. Zout mag je enkele tientallen grammen van eten per dag, maar je nieren begeven het wel na een paar dagen. Kaliumcyanide is in een kleine dosis zeer giftig binnen minuten. Asbest veroorzaakt kanker over een periode van tientallen jaren.

Als je niet zeker bent hoe je veilig met een stof kan omgaan, zoek er informatie over op of vraag het desnoods. Op den duur zal je getraind genoeg zijn om een redelijke schatting van de gevaren te maken.
Organisch chemicus

Jor
Zwavel

Post by Jor » 04 Aug 2009, 23:26

Ik zou met nikkel aan de slag gaan. Dat heb je thuis vast wel liggen, als dubbeltjes en kwartjes (zijn zeer zuiver nikkel).

Ik denk dat de andere metalen die mooie kleuren geven niet in je huis liggen. Die zul je moeten kopen.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 05 Aug 2009, 09:10

Ik wil me aansluiten bij Phantom, je moet met een gezonde dosis respect omgaan met de stoffen. Respect is echter wel wat anders dan angst. Als je echt bang bent voor de materialen, dan is hobbychemie beslist niet iets voor jou. Je moet er echter wel respect voor hebben. Vergelijk het maar met werken met een zware kettingzaag. Zo'n apparaat moet met respect en beleid worden gehanteerd, maar je hoeft er niet bang voor te zijn. Veel dingen in ons leven dragen een bepaald risico in zich.

Het is wel belangrijk om te weten wat de risico's zijn. Dus, als je met bepaalde stoffen gaat experimenteren, dan moet je zeker uitzoeken wat de risico's van zo'n stof zijn. Zaken als giftigheid, mate van brandbaarheid, evt. explosiegevaar e.d. wil je wel graag weten voordat je begint. Een andere zeer goede manier om problemen te voorkomen is het werken op kleine schaal. Als je werkt in reageerbuizen met hoeveelheden van kleine mespuntjes en enkele ml. oplosmiddel, dan kan er nooit echt iets ergs gebeuren. Zelfs al zou het mespuntje materiaal exploderen, dan kan er weinig meer gebeuren dan een zere hand. Werk je met grammen, dan kan het je je hand of vingers kosten, werk je met tientallen grammen, dan kunnen complete ledematen worden afgerukt. Soortgelijke dingen gelden voor acute giftigheid. Als jij met een mespuntje kaliumcyanide zou werken in een reageerbuis dan is het vrijwel onmogelijk om daar door vergiftigd te worden, tenzij je de inhoud van die buis zou opdrinken. Maar evt. vrijkomend poeder of stof of gas kan nooit meer zijn dan wat je er in stopt. Dus als jij met 100 mg cyanide iets zou doen, en door een foutje ontwijkt er 5 mg blauwzuurgas, dan gebeurt er nog eigenlijk helemaal niets. Zou jij echter 10 gram cyanide gebruiken en door die zelfde fout komt 500 mg blauwzuurgas vrij, dan kan dat zeer ernstige gevolgen hebben. Moraal van het verhaal: werk met kleine hoeveelheden, de beste bescherming die er is.

Het grootste risico is dus bij verstandig gebruik en werken op kleine schaal niet de acute vergiftiging, de zware explosie of een andere ramp, maar het sluipende effect van lange-termijn blootstelling. Als je slordig werkt en je morst kleine beetjes van de chemicalien op je werkplek, op je kleding, op je handen, etc. en je doet dat vaak en met allerlei verschillende stoffen, dan krijg je iedere dag een heel klein beetje binnen van diverse stoffen. Niet iets waar je direct wat van merkt, maar wat doet het na een jaar? Na 5 jaar? Zie het als roken. De eerste sigaret is geen probleem, maar als je iedere dag rookt dan tellen de effecten op. Dus, het is belangrijk om schoon te werken. Let op morsen, ruim je werkbank op na het experimenteren. Neem hem af met een vochtige doek om stof te verwijderen. En allerbelangrijkst, experimenteer niet in ruimten waar je eet, slaapt en leeft. Probeer een plekje te vinden in een garage, een zolderverdieping, tuinhuis of waar dan ook, waar je normaliter niet je gewone leven doorbrengt.

Ten slotte nog een opmerking over je bezorgdheid over stoffen als chroom(III)picolinaat. Als jij werkt met chroom en je zou chroom(III)verbindingen maken, denk dan niet dat daar ook chroom(III)picolinaat tussen zou zitten. Zoiets ontstaat niet zomaar spontaan, daar moet een heel doelbewuste synthese voor utigevoerd worden. Het is dus niet zo dat als stof A.B heel giftig is dat dan ook alle andere stoffen met A of met B heel giftig zouten zijn. Volgens die redenering zou keukenzout ook heel giftig zijn, want natriumcyanide is extreem giftig, dus natriumchloride ook. Nee, het gif zit in dat geval in de cyanide en in jouw voorbeeld in het picolinaat. Chroom(III) is niet giftig, chloride is niet giftig, dus chroom(III)chloride ook niet. Chroom(III)cyanide daarentegen is extreem giftig. Zoals je ziet, bij zouten is het zo dat de combinatie van ionen giftig is als een van beide (of allebei) ionen giftig zijn.

Erg giftige metaalionen waar je voorlopig (zolang je nog niet zo veel ervaring hebt) beter niet mee kunt werken zijn: lood, kwik, antimoon, cadmium, arseen, telluur, thallium. Alleen lood en antimoon kom je misschien tegen in de normale huis, tuin en keuken spullen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 05 Aug 2009, 16:48

Oke, bedankt voor de hulp. Ik deed de vorige testjes gewoon in de slaapkamer op de tafel, maar ik ga vanaf nu ze in de garage doen (vooral met de NaOH spul). Ik heb wel vaak de tafel schoon gemaakt na experimenten. :)

Voordat ik verder ga met experimenteren ga ik reageerbuisjes kopen en paar andere dingen zodat het wat makkelijker en veiliger gaat. Misschien ook paar stoffen bij silex.

Ik heb nog wel paar vraagjes. :P

Jor zegt nikkel (10 eurocent, toch?), maar daar kan ik alleen groen mee maken en met chroom kan ik alle kleurtjes maken?

Naast het maken van kleurtjes leek het me ook leuk om deze te gebruiken als kleur na anodiseren van aluminium dat kan wel met metaalzouten ook als het zo'n complex is?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 05 Aug 2009, 17:39

Het huidige eurodubbeltje weet ik de compositie niet van. Maar het guldendubbeltje bestond voor 99% uit nikkel. Het kwartje, de gulden en de rijksdaalder ook, maar zoveel heb je niet nodig. Dat is ook zonde van je geld, want voor 3 euro kan je 250 gram nikkelcarbonaat kopen.. Let wel op dat je deze nikkelverbindingen niet inademt of op andere wijze binnenkrijgt, zoals altijd, maar bij deze nog iets beter opletten.

Over het kleuren van geanodiseerd aluminium kan ik je zelf niet verder helpen (misschien iemand anders hier wel). Wel wordt er op Wikipedia het volgende gezegd:
The most common anodizing processes, for example sulfuric acid on aluminium, produce a porous surface which can accept dyes easily. The number of dye colors is almost endless; however, the colors produced tend to vary according to the base alloy. Though some may prefer lighter colors, in practice they may be difficult to produce on certain alloys such as high-silicon casting grades and 2000-series aluminium alloys. Another concern is the "lightfastness" of organic dyestuffs—some colors (reds and blues) are particularly prone to fading. Black dyes and gold produced by inorganic means (ferric ammonium oxalate) are more lightfast. Dyed anodizing is usually sealed to reduce or eliminate dye bleed out.

Alternatively, metal (usually tin) can be electrolytically deposited in the pores of the anodic coating to provide colors that are more lightfast. Metal dye colors range from pale champagne to black. Bronze shades are commonly used for architectural use.

Alternatively the color may be produced integral to the film. This is done during the anodizing process using organic acids mixed with the sulfuric electrolyte and a pulsed current.

Splash effects are created by dying the unsealed porous surface in lighter colors and then splashing darker color dyes onto the surface. Aqueous and solvent based dye mixtures may also be alternately applied since the colored dyes will resist each other and leave spotted effects.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anodizing#Dyeing.
Het dikgedrukte wijst erop dat er ook met anorganische stoffen geverfd kan worden. Wil je dat proberen, doe het dan eerst op een plaatje aluminium, zo kan je het anodiseren ook goed oefenen. Een discussie over dit onderwerp kan je misschien het beste afsplitsen van dit onderwerp.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 05 Aug 2009, 23:47

Nog even mijn 2 cent:
Als ik moest kiezen, zou ik mangaan als element nemen om mee te experimenteren, omdat het zeer veel kleuren aanneemt en ook nog eens een leuke redox chemie heeft. Woelen heeft hier gepost dat het MnO2 van keramiekers redelijk oplosbaar is. Wel buiten doen, er komt chloorgas bij vrij.
Toen ik begon met scheikunde epxerimenten doen (ik was een jaar of 12, denk ik), deed ik dit soort proefjes vaak in jampotjes en met het deksel er losjes op. Zo kon het buiten staan, ergens in een hoekje tegen het huis, en kon het chloor toch nog ontwijken. Neem wel een plastic deksel, om te voorkomen dat je je mangaanoplossing verontreinigt met ijzer- en zinkzouten.

Post Reply