Kleuren elektrolyse experimenten

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: Kleuren elektrolyse experimenten

Post by Z4x » 15 Aug 2009, 19:49

Mooi kleurtje! In me nieuwe reageerbuisje en door die dingen worden de stofjes wel mooier. :) (foto zonder softbox genomen, moet nog een keer opstellen)

Image

Onzuiver is ook mooi, hehe. Dit is gemaakt met water, keukenzout, een koper anode en kathode en 24 volt. De 24 volt is overdone, maar wou ff wat glaswerk testen. Het zou wel een mix van koper(II)hydroxide en koper(I of II)chloride zijn.

Even een vraag tussendoor. Kan je ook plastic kleuren met deze zouten (bijvoorbeeld die blauw/groen)? Met mijn weinig kennis denk ik van niet, omdat het niet bindt, maar ja misschien ook wel.
Last edited by Wouter on 16 Aug 2009, 00:08, edited 1 time in total.
Reason: Samengevoegd
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 15 Aug 2009, 21:46

Als het heel HEEL fijn poeder is, moet dat wel kunnen. Titaan(IV)oxide is een witte kleurstof, die je in heel veel toepassingen ziet, maar een echt homogeen mengsel vormen, doet het niet.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 16 Aug 2009, 15:32

Ik heb nou toch iets leuks ontdekt. Een groene vlam. :D

Met gewoon koperdraad wil het ook wel, maar niet zo goed, door ff een elektrolyse te doen met zout en koper als anode gaat het veel beter.

Image

Nernst
Stikstof
Chemistry interests: Organic

Post by Nernst » 16 Aug 2009, 15:48

Topics aangevuld met duidelijke en scherpe foto's zien we graag op het forum. Z4x, als je er een duidelijke wetenschappelijk verhaal rond breidt (reacties die plaatsvinden in de elektrolyse, etc) mag deze direct in het experimenten gedeelte van het forum.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 16 Aug 2009, 16:35

Helaas weet ik die reacties niet allemaal. Die van koper als anode in een zout oplossing (NaCl) en dan elektrolyse ongeveer wel, maar die van de verbranding van koper niet (misschien is het ook wel een beetje chloor/hyrdoxide of kan dat niet?).

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 16 Aug 2009, 17:58

Als je die draad even elektrolyseert en dan droogt, heb je grote kans dat je een koperzout erop hebt. Koperionen sla je makkelijk aan met een vlam, en laten die nu groen licht uitstralen; net zoals het met vuurwerk werkt :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Atomaire-e ... ctrometrie.

Ik raad je overigens een aan een theorieboek te kopen dat wat basischemie zoals zuur-base reacties en redoxchemie leert. Stofjes maken is natuurlijk leuk, vooraf voorspellen en achteraf ook ontdekken dat het echt zo werkt als je dacht, of juist onverwachte nevenreacties maakt het nog een stuk leuker. :D

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 16 Aug 2009, 18:23

Ik heb Scheikunde voor Dummies, lol, serieus. :) Maar daar bleef ik hangen op spindel(s)/3D van elektronen ofzo (dat had ik niet op havo), ik ga het wel weer een keer oppakken, misschien stel ik dan ook wat minder domme vragen. :P

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 16 Aug 2009, 18:29

Hey je weet hoe ik daarover denk hè

/me wijst naar zijn handtekening op het chemieforum

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 18 Aug 2009, 12:13

Ik dacht, wat nou als ik een druppel gebruik om elektrolyse te doen, dan zie je het resultaat sneller (de kleur). Dit heb ik gedaan, maar ik wou eigenlijk wel een betere koolstof staaf. Dus dacht ik, bij een slechte ontbranding ontstaat roet (dat is ook koolstof) en dit heb ik op een plastic petrischaaltje gedaan (met een vlam en wat water erachter zodat plastic niet smelt), maar zoals ik al een beetje verwachte bleef de koolstof niet echt zitten en kan je er geen verbinding/stroom mee maken. Echter heb ik ook nog iets anders ontdekt, het stukje zwart werkt hydrofobie-achtig. Zolang het stukje zwart is, blijft er geen water op zitten. Ziet er grappig uit, het rolt er gewoon af (ook omdat het plastic een beetje gebogen is door warmte). Ik heb de test twee keer gedaan en twee keer bleef het water niet plakken. Later heb ik een stukje van het zwart weggeveegd en toen water erop en toen bleef het water wel liggen. Zie foto voor effect. Ik vond het wel grappig om ff te delen, misschien kennen jullie dit "effect" wel.

Image

Ik heb ook nog geprobeerd met twee stukjes metaal een weerstand te maken door op beide kanten een roet-laagje aan te brengen, het werkte best goed, maar door een beweging kan de weerstand weer afnemen.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 19 Aug 2009, 20:24

Verrek, het boek staat gewoon online. B) Pagina 43, daar zoiets, staat iets dat ik nooit op school heb gehad. Ik zal kijken of ik wat andere hoofdstukken ga lezen, want volgens mij kan ik wel verder zonder dat van pagina 43 helemaal te kennen. :)

http://books.google.nl/books?id=2O2iLfd ... q=&f=false.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 19 Aug 2009, 21:18

Z4x, de kwaliteit van de foto's die je maakt is erg goed. Mooi scherp en goed belicht. Probeer eens wat foto's te maken van een electrolyse die je heel lang hebt laten lopen (geconcentreerde zoutoplossing met zowel koper anode als koper kathode). Probeer ook eens wat foto's te maken van een iets grotere hoeveelheid van het gefilterde materiaal. Als je deze materialen vervolgens oplost in zoutzuur krijg je erg mooi gekleurde oplossingen. Nog mooier wordt het als je de toevoegt aan ammonia (echt prachtig diepblauw, bijna indigo, zeer fraai).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 20 Aug 2009, 18:58

Bedankt woelen, dat zou ik proberen.

Ik snap één ding niet helemaal, hoe kan deze vlam nou een beetje blauw hebben? Het is weer hetzelfde stukje koper en direct na elektrolyse in zout oplossing als anode.

Koper geeft toch alleen groene kleur?

Image

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 21 Aug 2009, 15:53

Klopt. Het blauwgroen wat je ziet is kenmerkend voor koper.

Wel apart dat je kan zien dat de vlam zelf niet wordt verstoord door de aanwezigheid van de draad en dat het groene van het koper zich buiten de kegel van de vlam bevindt.

Als je een krijtje oplost in een beetje zoutzuur (niet alles hoeft op te lossen) en je doopt je draad daarin dan krijg je een rode vlam. Je ziet dan het spectrum van calcium.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 21 Aug 2009, 16:03

Ook nog een beetje offtopic: Mooiere vlamkleuren krijg je in heldere/onzichtbare vlammen. Het licht van een olievlam is heel erg sterk en overheerst veel andere kleuren van je spectrum. Probeer het eens in een (m)ethanolvlam of blauwe gasvlam.
Het gele licht dat je ziet in een olievlam komt van het spectrum van koolstof.
Organisch chemicus

Gruson
Neon

Post by Gruson » 21 Aug 2009, 21:30

Ik denk dat de blauwe vlam ook komt omdat je het koper in keukenzoutoplossing gehad hebt. Het spectrum van koper zelf is groenig, maar als er chloorionen aan te pas komen ontstaat het deeltje CuCl+, wat een blauw uitstraalt. In vuurwerkcomposities is het lastig om een goede kleur blauw te krijgen, mede doordat koper op zich groenig is. Er worden dan chloordonors, organische stoffen met een hoog chloorgehalte toegevoegd om de benodigde chloorionen te krijgen. Parlon en PVC zijn zulke chloordonors.
Strontium geeft trouwens nog een mooier rood dan calcium.
Wat een erg mooie proef is is het oplossen van wat boorzuur in wat methanol, en de methanol vervolgens aansteken. Je krijgt dan een prachtige groene vlam.
[/offtopic]

Dat hydrofobe effect bij het roet treed op omdat de parraffine niet volledig verbrand. Naast koolstof zitten er bijvoorbeeld ook aromaten, grafeen e.d. in de roet, waardoor je zo'n effect krijgt.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Post Reply