Azijnzuur (acetaat) kleuren

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: Azijnzuur (acetaat) kleuren

Post by Z4x » 20 Jun 2010, 10:55

Koperdraad van elektriciteit draden. Dat lijkt mij heel puur.

Als ik even een oud bericht pak van woelen (van chemieforum), dan heb ik een vermoeden waarom het gebeurde.
Koper(I)hydroxide bestaat niet als exact gedefinieerde stof, hoewel gehydrateerd koper(I)oxide soms wel als koper(I)hydroxide wordt beschreven. Gehydrateerd koper(I)oxide heeft formule Cu2O.xH2O, waarbij x niet exact vastligt, maar afhangt van de temperatuur, de wijze van vormen van het oxide, etc. Dit gehydrateerde koper(I)oxide is oranje (zoals op jouw foto) of geel als het heel fijn verdeeld is.
Waterige oplossingen van koper(I) zijn alleen stabiel als complex met wat anders dan water-moleculen. Koper(I) ionen zonder stabiliserend ligand disproportioneren in waterige oplossing.
Misschien dat mijn gele koper(I)oxide een complex heeft met chloor en zo de natrium vrij komt (als NaOH?) en die reageert met de azijnzuur tot de witte neerslag als natriumacetaat.

Natriumacetaat is echter wel goed oplosbaar in water... dus... ik weet het niet.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 20 Jun 2010, 11:43

Dat is inderdaad heel puur, maar bij elektrolyse zou het mij verbazen mocht je een koper(I)-zout verkrijgen. Natriumzouten slaan niet neer in z'n opstelling.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 20 Jun 2010, 13:29

Bij electrolyse van een geconcentreerde zoutoplossing met zuivere koper anode krijg je inderdaad koper(I) aan de anode. Dit wordt sterk gestabiliseerd door de hoge concentratie van chloride. Met aanwezig hydroxide krijg je zo geel (of geelbruin door onzuiverheid, bijmenging van koper(II) en chloride) gehydrateerd koper(I) oxide.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 20 Jun 2010, 13:50

Apart, daar was ik niet van op de hoogte.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 20 Jun 2010, 19:38

Ik weet al wat die witte kristal neerslag is, dat is koper(I)chloride. Dat moet haast wel, het ziet er ook zo uit. :) Na nog een keer verwarmen komt de witte neerslag ook niet meer terug.

Je begint met NaCl oplossing.
Dan met koper elektrolyse.
Je krijg geel koper(I)oxide met een chloor complex (ook beetje bruin hier en daar :P)
Je doet er azijnzuur bij
Je verwarmt het tot koken
Je krijgt na afkoelen: koper(I)chloride, natriumacetaat en koper(II)acetaat.

Klopt dat?

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 25 Jun 2010, 22:02

Even wat anders.

Kan ik ammoniumacetaat gewoon indampen met koken/verwarmen zonder dat ik aceetamid krijg? Ik vraag het even, omdat op wiki dit staat:
CH3COONH4 is hygroscopisch. Het valt makkelijk uiteen bij verhoging van de temperatuur in aceetamide.

CH3COONH4 → CH3C(O)NH2 + H2O

In deze reactie wordt een zout omgezet in twee afzonderlijke moleculen, wat vrij ongebruikelijk is bij relatief lage temperaturen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniumacetaat.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 26 Jun 2010, 21:32

Zolang er nog water is zal niet de temperatuur worden bereikt waarbij acetamide ontstaat. Dit kun je dus wel veilig doen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 16 Jul 2010, 18:50

Op chemieforum zei Wouter:

Code: Select all

Wat wel jammer van ijzeracetaat is dat je er geen kristallen van kan maken. 
Die uitdaging wil ik wel aangaan >:D
Nou, ik ben benieuwd, Wouter. :D

P.s. Als je geen tijd hebt, dan zou ik we willen weten hoe je dat dan gedaan zou hebben.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 16 Jul 2010, 22:33

Aangezien ik veel te veel dingen te doen heb en hobbychemie op een laag pitje staat, hier mijn (mogelijke) route:

Ik zou me sowieso op ijzer(II)acetaat gaan storten, ik weet niet zoveel van ijzer(III)-chemie en kristallen. De structuur van (basisch?) ijzer(III)acetaat baart me ook zorgen.
Aangezien ijzer(II)acetaat goed oplosbaar is in water, zal ik eerst ijzer(II)carbonaat maken, dat neerslaat uit de reactie van ijzer(II)sulfaat en natriumcarbonaat. Het ijzer(II)carbonaat affilltreren en naspoelen met water. Vervolgens het ijzer(II)carbonaat in geconcentreerd azijn (80%) scheppen. Het zal schuimen, tot het azijn op is (overmaat ijzer(II)carbonaat), goed roeren.

Goed oplosbaar zijnde in water is ijzer(II)acetaat slecht te kristalliseren uit water, dat nog het oplosmiddel is. Daarom maar het water verdringen met aceton tot er wat neerslag ontstaat en weer wat water toevoegen tot het weer oplost. Dan wachten.

Alles wel goed opletten dat er weinig tot geen zuurstof in je reactie kan komen. IJzer(II)-zouten zijn oxidatiegevoelig.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 11 Aug 2010, 14:31

Heb iets klein grappigs ontdekt. Je kan makkelijk koper(II)acetaat kristallen maken op de volgende manier.

Neem een (redelijk) geconcentreerde natriumacetaat oplossing, gooi er een koper(II)sulfaat (gehydrateerd)kristal in en zie de koper(II)acetaat kristallen groeien op/om/onder de sulfaat kristal. Misschien als je de oplossing niet beweegt kan je de sulfaat kristal afsluiten/omringen met acetaat kristallen voordat ie helemaal is opgelost.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 14 Sep 2010, 15:11

Ik heb azijnzuur (schoonmaakazijn) simpel over gedestilleerd en daar komt toch aardig wat rotzooi "uit". Ik heb maar ongeveer 100ml gedestilleerd en krijg dan dit:
azijnzuur_simpel_destilleren_01.jpg
Zullen wel voornamelijk "leidingswater-zouten" en acetaat "varianten" zijn. Het spul is in het echt meer wit dan geel (dan op de foto).

Post Reply