Azijnzuur (acetaat) kleuren

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Azijnzuur (acetaat) kleuren

Post by Pyrochemistry » 07 Jun 2010, 23:07

De makkelijkste methode om azijn te concentreren is om gewoon natriumacetaat te laten reageren met zwavelzuur en het product af te destileren.

Wanneer je 10% HCl gebruikt destileer je bijna alleen maar water over, je hebt een dehydratiemiddel nodig om je zuur te verdringen uit het water, dit destileer je dan over, zonder H2SO4 gaat het niet werken..

De makkelijkste manier om koper(II)acetaat te maken is om een basisch koperzout te laten reageren met azijnzuur. Ik zou CuO kopen bij labstuff of bij de keramieker, dit kost niet erg veel en aangezien het een basisch oxide is, reageert het vrij snel. Je zou ook een oxidator toe kunnen voegen en vervolgens in het peroxide/zuur mengsel koper op te lossen.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 07 Jun 2010, 23:31

Dat is zo zonde van me zwavelzuur. :) Ik blijf wel bij de CuO methode, omdat ik toch voornamelijk koper(II)acetaat maak met azijnzuur, andere kleuren zijn er niet echt die kunnen kristalliseren.

Ik kan ook niet de natriumacetaat eerst indampen, dan zoutzuur erbij en desnoods een beetje zwavelzuur voor verdringen? Zo niet, dan is dat idee/methode afgeschreven.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 08 Jun 2010, 01:34

Het kookpunt van azijnzuur (118C, 100%) en zoutzuur (110C, 20% opl.) liggen dicht bij elkaar, dus dat wordt lastig scheiden. Had je niet een vigreux besteld?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 08 Jun 2010, 10:45

Daar moet je wel een heel erg degelijke kolom voor hebben, wil je dat fatsoenlijk scheiden.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 08 Jun 2010, 11:28

Maar de zoutzuur wordt toch met de natriumacetaat omgezet in keukenzout en azijnzuur? Keukenzout blijft in de oplossing, azijnzuur (met wat water) destilleer ik. Dan heb je misschien wat rest zoutzuur en dat verdampt toch als een gas? Ik heb zo'n vacuum bocht, daar zuig je de gassen toch mee weg?

Ik zal wel iets verkeerd zien.

//Ik heb geen vigreux besteld.

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 08 Jun 2010, 13:49

Wat denk je dat azijnzuur tijdens het destilleren is?

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 08 Jun 2010, 13:56

In de "lucht" met water, dan in me liebig koeler en dan in me eindkolf. Ik had een keer begrepen van Wouter dat azijnzuur met water mee destilleert omdat de kookpunten zo dicht bij elkaar zijn. Je houd links dan alleen keukenzout over en rechts voornamelijk azijnzuur met water.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 08 Jun 2010, 16:11

Ik denk dat je nog wel redelijk zuivere azijnzuur/water mix kunt krijgen als je ondermaat zoutzuur toevoegt aan een oplossing van natriumacetaat. Als je te veel zoutzuur toevoegt, dan zal er ook zeker HCl mee over gaan en dat raak je beslist niet kwijt als gas. Dat lost op in de vloeistof in de koeler en dan zul je aan azijnzuur/water mix krijgen waar ook aardig wat HCl in zit.

Azijnzuur lijkt mij typisch iets om te maken uit dubbele schoonmaakazijn (te koop bij supermarkt, ca. 8% azijnzuur). Eerst kookt hieruit vooral water over en op een gegeven moment ook azijnzuur. Als je hier een liter van neemt, hiervan langzaam met een voldoende lange kolom een halve liter overdestilleert en weggooit en dan tenslotte de resterende vloeistof ruig/snel overdestilleert (zonder kolom!) tot je nog maar een beetje over hebt, dan zal je tweede halve liter ca. 15% azijnzuur zijn van goede zuiverheid.

Het idee hierachter is dat je eerst de vloeistof concentreert door vooral water weg te koken. Vervolgens ga je grof/snel destilleren en wil je zo min mogelijk scheiding, want van de achtergebleven vloeistof wil je de azijnzuur mee laten komen, vandaar die snelle destillatie zonder kolom. Pas als je bijna alles hebt overgekookt stop je. Vaste stoffen zoals opgeloste zouten en suiker blijven achter, ook bij ruig overdestilleren.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 08 Jun 2010, 17:27

Ah, bedankt woelen, mijn idee met zoutzuur was, met kleine aanpassing, dus nog niet zo gek. :)

Nu je dat zo zegt met grof/snel destilleren, dit ga ik denk ik als ik me glaswerk heb direct een keer proberen. Ik ben wel benieuwd wat er overblijft aan rotzooi (of haast niks) uit schoonmaakazijn.

Ik heb geen kolom besteld helaas, die moest nieuw en kost wel 40 euro (de kleine).

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 10 Jun 2010, 21:00

Keuringsdienst van Waarde
Azijn

http://player.omroep.nl/?aflID=9502905.

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 11 Jun 2010, 03:07

Wat is nou dat ijsazijn waar ze het steeds over hebben? Is dat azijnzuuranhydride wat daarna verdund is ipv geoxideerde alcohol?
Bovendien zou ik schoonmaakazijn best verdund over mijn sla heengooien als ik maar zeker kan zijn dat er net zo weinig vervuiling in zit als in azijn voor consumptie. Ethaanzuur is ethaanzuur, nietwaar? :P

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 11 Jun 2010, 08:36

Ragbips wrote:Wat is nou dat ijsazijn waar ze het steeds over hebben? Is dat azijnzuuranhydride wat daarna verdund is ipv geoxideerde alcohol?
Ijsazijn is "chemisch" gemaakt en (natuur)azijn is via bacteriën. Tenminste zo zeggen ze het in de video. :)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Jun 2010, 08:57

Ze kunnen zoveel zeggen :P. IJsazijn is >99% zuiver, terwijl gewone azijn dat meestal maar 5% is. Azijn wordt in de industrie inderdaad gesynthetiseerd, maar ijsazijn kan je net zo goed maken uit het onzuivere azijn. Dat kost wel heel veel moeite. De naam duidt alleen op de zuiverheid. Pure azijn heeft een smeltpunt rond kamertemperatuur. Dat stolt dus bij vrij lage temperaturen, terwijl je dat bij gewone azijn niet hebt.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 19 Jun 2010, 23:48

Ik heb in een NaCl oplossing met koper elektrolyse gedaan en kreeg een gele/oranje neerslag. Dit is toch een soort van koper(I)oxide slash koper(I-II)hydroxide vorm dat moeilijk vast te stellen is? Paar ml van deze neerslag (met beetje NaCl water) heb ik in een reageerbuis samen met schoonmaakazijn gedaan. Verhitten en je krijgt duidelijke (licht) blauwe koper(II)acetaat. De oplossing was op paar stof deeltjes en 'niet opgelost koper stukken' doorzichtig. Na afkoelen en ik weer terug kwam in de schuur, lag er een witte kristalachtige neerslag op de bodem van de reageerbuis.

Is dit natriumacetaat? Hoe kan dit? De chloor van de keukenzout moet dan haast wel los gekomen zijn en in de gele/oranje koper neerslag zitten?

Een andere mogelijke verklaring is dat ik wel een keer de elektrodes tijdens elektrolyse omdraaide en je chloor gas en waterstof krijgt en in de oplossing NaOH, maar dit heb ik niet lang gedaan dus lijkt het me sterk dat dit invloed heeft.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 20 Jun 2010, 00:29

Wat gebruik je als koperbron?
Organisch chemicus

Post Reply