Elektrolyse

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Azijnzuur (acetaat) kleurtjes

Post by Z4x » 24 Sep 2009, 19:52

woelen wrote:Dat zal kunnen door geabsorbeerd gas, dat langzaam uit de electrode vrij komt. Ik denk dat je het zelfde zult waarnemen als je electrolyseert en de spanning er af haalt (en de kring ook open maakt, klem loshalen). De gasontwikkeling stopt niet onmiddelijk, maar kan nog secondenlang doorgaan.
Ik denk dat het niet een gas is maar het ijzer, want zodra de zilver kleur weg is zijn er ook geen belletjes meer. Mijn vermoeden is dat er ijzer met natuurazijn reageert en er waterstof vrijkomt.

De belletjes gaan minuten door trouwens. Het is niet eventjes. Ik heb een klein belletje kunnen aansteken en dat zijn een kleine *plop*, wat lijkt op waterstof.

Als ik een reactie stop dan gaat er bij mij eigenlijk nooit een gas lang door (3 seconden maximum!), ik denk eigenlijk dat er helemaal geen gas in de electrode kan, maar oke... wie ben ik.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Elektrolyse

Post by Wouter » 24 Sep 2009, 20:07

Niet te onzeker van jezelf zijn, je kan best gelijk hebben. Het kan geen kwaad om er over na te denken. ;)

Als je echt een laagje ijzer op je elektrode had, dan bestaat de kans zeker dat het reageert met azijnzuur. Zeker omdat zulk "vers" ijzer erg reactief is vanwege het missen van de oxidelaag. IJzer in je oplossing kan je op meerdere manieren aantonen, bijvoorbeeld door een druppel van je oplossing aan wat waterstofperoxide toe te voegen. Dit zal direct bruisen in aanwezigheid van metaalionen (i.e. ijzer en nog wat andere metalen).
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Sep 2009, 20:11

Wouter wrote:Niet te onzeker van jezelf zijn, je kan best gelijk hebben. Het kan geen kwaad om er over na te denken. ;)

Als je echt een laagje ijzer op je elektrode had, dan bestaat de kans zeker dat het reageert met azijnzuur. Zeker omdat zulk "vers" ijzer erg reactief is vanwege het missen van de oxidelaag. IJzer in je oplossing kan je op meerdere manieren aantonen, bijvoorbeeld door een druppel van je oplossing aan wat waterstofperoxide toe te voegen. Dit zal direct bruisen in aanwezigheid van metaalionen (i.e. ijzer en nog wat andere metalen).
Ik heb helaas geen waterstofperoxide. Kan ik de ijzer aanslag op de koolstofstaaf in een vlam houden en kijken wat de kleur is?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 24 Sep 2009, 20:32

Nee, dat lukt niet zo goed. Zie het onderwerp over vlamkleuring voor meer informatie (als ik toch bezig ben :P). Ik weet geen andere aantoningsreacties voor zeer kleine concentraties, zo snel.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Sep 2009, 21:15

Na wat langer elektrolyse is het dan toch gelukt (na filtratie van rotzooi), ijzeracetaat. De gele kleur, zoals woelen op chemieforum had gezegd, die dan bij hogere concentratie naar bruin en (bloed)rood gaat.
ijzeracetaat-gelukt-01.jpg
Last edited by Z4x on 18 Aug 2015, 23:26, edited 1 time in total.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 24 Sep 2009, 21:29

Dat is nog best aardig, ik dacht dat je een heel lichte oplossing had (onzichtbaar) ;)
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Sep 2009, 21:40

Wouter wrote:Dat is nog best aardig, ik dacht dat je een heel lichte oplossing had (onzichtbaar) ;)
Ik ben opnieuw begonnen, langer laten borrelen en heb een kleinere ijzer elektrode gebruikt. Dat van een kleinere electrode had woelen dacht ik ook op chemieforum gezegd.

Nou lijkt het me mooi om met een simpele afgesloten destillatie (zodat niet het hele huis onder de acetaatdampen zit, als die bestaan überhaupt) om de ijzer en koper acetaat concentratie te vergroten in de oplossing. Uiteindelijk misschien een kleine kristal zien te krijgen, maar dat zal wel de eerste keer dik mis gaan, haha. Dit zal ik dan wel in een ander topic posten.

Er viel ook iets op tijdens deze laatste elektrolyse. Ik wou het stukje ijzer in een vlam houden (butaanbrander) om dan de gouden kleur te zien (volgens wiki kleur van ijzer in vlam), maar die kwam niet echt. Daarna heb ik de electrode weer gebruikt in de oplossing en toen kwamen er ineens bubbeltjes, die er eerst niet waren. Raar, misschien een oxide laagje dat beschermt. Ik heb toen maar een nieuw stukje draad gepakt. :)

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 24 Sep 2009, 21:52

Nu je dit verder beschrijft denk ik inderdaad dat je gelijk hebt. Goed gevonden. Het is ijzer dat op je electrode zat neergeslagen. Je hebt dan echter niet de electrode aan de plus-pool gehad zoals je in je post schreef. Als dat zo was, dan had je nooit en te nimmer ijzer kunnen hebben op je electrode. Dus, de anode (plus-pool) is van ijzer geweest en de kathode (min-pool) van grafiet.

Je moet daar heel precies in zijn, in wat de plus-pool en wat de min-pool is geweest. Als je de boel omdraait krijg je nl. compleet andere resultaten. Omdat je schreef dat de grafiet-electrode aan de plus-pool zat kwam bij mij niet eens op dat er ijzer op neergeslagen kan zijn.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Sep 2009, 23:25

Sorry voor de foutieve info.
Z4x wrote:
Ik heb nu al een lange tijd geleden ammonia bij een koperzout (van NaCl elektrolyse) gedaan en dat is inderdaad mooi donker blauw. Ik kan echter geen wiki info er over vinden, is het giftig?

....
Het is tetraamminediaquacopper(II) of [Cu(NH3)4(H2O)2]2+, maar ja, geen wiki pagina of andere info. Deze info vond ik op Ammonia pagina van wiki. (http://en.wikipedia.org/wiki/Ammonia.). Het is een soort Schweizer's reagent.
If the solution is evaporated, it leaves blue, needle-like crystals.
Dit lijkt me leuk om te doen, maar is het spul veilig? Ammoniak zelf is niet echt gezond. Als je het water verdampt, komt er dan ook een beetje van dit spul mee?

Dan is mij nog een ding niet helemaal duidelijk. Stel dat het koperchloride is dat ik bij ammonia doe om de blauwe kleur te maken, waar gaat die chloride dan heen? Op wikipedia staat dat elke koper(II) zout het kan doen....

woelen
IJzer

Post by woelen » 25 Sep 2009, 23:28

Die chloride blijft ook in oplossing. Je krijgt dus tetramminekoper(II) chloride. De ammoniak-moleculen gaan zich binden aan het koper, de chloride ionen gaan als vrij ion in oplossing en bij indampen krijg je het zout met tetramminekoper(II) positieve ionen en chloride negatieve ionen.

Dat indampen zal trouwens met het chloride nogal tegenvallen, het is erg wateraantrekkend. Met het sulfaat gaat het veel beter, je krijgt dan inderdaad prachtige donkerblauwe naalden, zeker als je aan de oplossing wat alcohol toevoegt.

Trouwens, over de giftigheid van de ammonia waar jij mee werkt hoef je je geen zorgen te maken. Het is vrij scherp en irriterend, maar de gevaarlijke dosis ligt boven de irritatiegrens. Dus, als je geen irritante effecten van de ammonia hebt, is het niet gevaarlijk voor jou. Deze prettige eigenschap is er helaas niet voor alle giftige stoffen. Er zijn ook gassen die ver onder hun irritatiegrens al zeer gevaarlijk kunnen zijn. Zo kan er van het gas NO2 een concentratie zijn die je longen zwaar beschadigt, terwijl het niet bijzonder sterk irriteert. Pas uren later krijg je de ernstige gevolgen, die zelfs tot de dood kunnen leiden. Bij ammoniak hoef je daar dus niet bang voor te zijn. Ammoniak is verder niet een echte gifstof, het is alleen maar 'corrosief gif', geen 'systemisch gif'.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 26 Sep 2009, 10:51

Bedankt voor de informatie. Ammonia stinkt dan wel, maar het lijkt me nou wel een leuk stofje. :)

Dit is elektrolyse onderwerp, maar ik vraag het toch even snel, is er ook een ijzer variant met ammoniak?

woelen
IJzer

Post by woelen » 26 Sep 2009, 15:06

Nee, ijzer vormt geen complex met ammoniak. De metalen cobalt en nikkel doen het ook, en ook snel, net als koper. Het metaal chroom in zijn driewaardige vorm vormt ook een complex met ammoniak, maar dat gaat wel heel erg langzaam.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 27 Sep 2009, 21:34

Ik heb het potje met ijzeracetaat gewoon laten staan en toch werd ie donker en meer rood. Ik vind het wel mooi, maar het is een beetje een raadsel waarom ie dat doet.

Foto:

Image

woelen
IJzer

Post by woelen » 28 Sep 2009, 20:11

Mooi kleurtje ;) . Dit is de kleur van het ijzer(III) acetaat complex. Hier zit geen ammoniak in, het is echt een complex van ijzer(III) en acetaat. In hogere concentraties is de kleur echt bloedrood.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 28 Sep 2009, 20:29

woelen wrote:Mooi kleurtje ;) . Dit is de kleur van het ijzer(III) acetaat complex. Hier zit geen ammoniak in, het is echt een complex van ijzer(III) en acetaat. In hogere concentraties is de kleur echt bloedrood.
Bedankt. Maar eerlijk gezegd wist ik wel dat het ijzeracetaat was en dat er geen ammoniak in zit. Dit is hetzelfde potje als in deze post: viewtopic.php?f=10&t=306&start=15#p2108.

Maar het rare is dat ie daar aardig geel was en zonder iets te doen bloedrood is geworden. :)

Post Reply