Citraten (Citroenzuur)

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Citraten (Citroenzuur)

Post by Z4x » 19 May 2010, 16:02

Koper(II)citraat en ammonia doen een beetje vreemd. Ten eerst wil het niet echt mengen. Je krijg een paarse/donker blauwe laag en een licht blauwe laag. En het voelt na het mengen warm aan. Hoe kan dat? Waarom zou het warm worden? Het is toch niet echt een reactie als je ammonia toevoegt? Of krijg ik hier ammoniumcitraat?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 11 Jun 2010, 13:43

Ik wou koper(II)citraat kristallen maken, maar ik heb nu gewoon een blauwe gel. Hoe kan dit? Hoe kan ik hier kristallen van maken?

De ijzer(II)citraat is zelfs in rubber verandert lijkt het wel...

Hoe meer organisch het zuur, hoe moeilijker de kristallen?

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 11 Jun 2010, 15:42

Ik denk dat die warmte gewoon oploswarmte is. Als je bijvoorbeeld natronloog oplost in water krijg je ook niet echt een reactie, maar het oplossen is toch vrij exotherm. Ik denk dat dit ook zal gelden voor Koper(II)citraat in ammoniak
En dat het een rare gel wordt is best vreemd. Citroenzuur kan wel heel veel complexen vormen (ook ideaal om je handen mee te wassen als er bruinsteen op zit). Dus misschien heeft het een raar gel-achtig complex gevormd door een verontreiniging, of misschien afhankelijk van de pH, geen idee :P

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 07 Aug 2015, 18:14

woelen wrote:Je hebt denk ik veel te veel citroenzuur t.o.v. koper, dus je kristalliseert hoofdzakelijk citroenzuur uit.

Koper(II) citraat lijkt mij een stof die in vele hoedanigheden kan voorkomen. Het citraat ion vormt een complex met koper ionen, dus je zult waarschijnlijk een vorm van citrato-cupraat(II) in oplossing krijgen. De samenstelling van deze complexe oplossing zal zeer sterk van de pH afhangen.

Voeg eens wat NaOH toe aan zo'n blauwe oplossing. Je zult waarschijnlijk een prachtig diepblauwe oplossing krijgen.
Een prachtige diep paarse oplossing kreeg ik. :)

Ik begon met vrij lichte koper(II)sulfaat oplossing die ik onschadelijk wou maken met NaOH. Ik kreeg prachtig blauw CuOH.
Toen deed ik er overmaat citroenzuur bij voor kopercitraat. Dit is meer groen blauw. Lijkt op koperacetaat, maar niet hetzelfde.
Volgens weer NaOH om dat onschadelijk te maken en dan krijg je een steeds meer diep paars wordende oplossing totdat je nog meer NaOH toevoegt en weer CuOH krijgt.

Post Reply