Citraten (Citroenzuur)

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Citraten (Citroenzuur)

Post by Z4x » 06 Oct 2009, 18:20

Hallo. Ik heb een vraagje over de citraten. Ten eerste kan ik er geen wikipedia pagina over vinden, das jammer, misschien weten jullie een website met meer informatie?

Ondertussen heb ik al wat elektrolyse gedaan. Dit is gedaan met de citroenzuur die rechts onder op de foto staat. Deze lijkt mij niet zo puur, maar oke.

Wat ik gedaan heb (zoals meestal) is in een klein plastic bakje water en dan wat citroenzuur erbij. Vervolgens de koolstof staaf op de min en de ijzerstaaf/koperstaaf op de plus. Dan stroom er doorheen met me 18 volt adapter (DC). Oplossing nummer 1 (links) is met ijzerdraadje en nummer 2 is met koperdraadje. Ik denk alleen dat er iets mis is gegaan, dit (quote woelen):
Met citroenzuur kun je grote macroscopische moleculen krijgen, omdat daar meerdere -COO- groepen aan zitten en op die manier kunnen grote netwerken worden gevormd. Ik heb wel eens gehad dat een citraat oplossing na enkele minuten helemaal een soort gel vormde nadat ik een metaalzout had toegevoegd. Je moet daarvoor wel redelijk geconcentreerde oplossingen nemen.
De ijzercitraat lijkt een grote matte boel te zijn, misschien kwalificeert dat voor gel. De kopercitraat heeft allemaal kleine deeltjes zweven in de oplossing.
koper-ijzer-citroenzuur.jpg
Ik heb ook nog wat geprobeerd met NaOH maar dat ging niet helemaal super.

Ik vond wel dit over ijzercitraat, http://wiki.answers.com/Q/How_do_i_make_iron_citrate.

Als laatste vraagje, hoe kan ik de citraten neutraal/onschadelijk maken (als dat nodig is)? :)
Last edited by Z4x on 07 Aug 2015, 18:09, edited 1 time in total.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Fuzzwood
Koolstof

Re: Citraten (Citroenzuur)

Post by Fuzzwood » 06 Oct 2009, 18:54

Dat flesje is natuurlijk niet puur citroenzuur, maar een uitgeperste citroen geweest.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 06 Oct 2009, 19:12

Z4x, dat spul uit zo'n citroen is niks waard voor chemie experimenten. Dat bevat wel een beetje citroenzuur, maar ook heel veel ander spul (kleurstoffen, misschien ook wel suikers, het is niet helemaal helder, etc.). Nee, wat jij moet hebben is puur citroenzuur, te koop bij een toko of drogist. Puur citroenzuur is een kristallijne stof, het lijkt wel een beetje op suiker, de korrels zijn duidelijk groter dan bij keukenzout.

Over jouw oplossing valt dus niet veel te zeggen, omdat de gebruikte stof een allegaartje is.

Je kunt inderdaad met citroenzuur een gel maken. Dan verstart de vloeistof helemaal en kun je je flesje of reageerbuis op de kop houden zonder dat de vloeistof er uit loopt. Het blijft echter wel nat en bevat veel water. Citroenzuur in geconcentreerde oplossing doet dit in combinatie met bijv. vanadyl ionen, VO(2+), en een beetje hexacyanoferraat(II), Fe(CN)6(4-).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel

Post by Jor » 06 Oct 2009, 20:05

Ook is het goedkoop bij Labstuff. Doe gewoon eens 1 koop bij Labstuff van wat handige ongevaarlijke stoffen, raad ik aan.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 06 Oct 2009, 21:23

Het is een ratjetoe, potpourri, couscous, een rommeltje. :P

Zo te zien moet ik de beurs maar weer eens trekken... :) (al is citroenzuur niet zo duur)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 21 Oct 2009, 22:19

Fuzzwood wrote:Dat flesje is natuurlijk niet puur citroenzuur, maar een uitgeperste citroen geweest.
Hahaha, nu ik het nog een keer lees, moet ik er wel om lachen. :D :D

Ik kwam op dit topic via google te zoeken op dit woord: hexacyanoferraat(II), dat is een blauwe kleur en heet Pruisische blauw. Ik dacht misschien kan ik vinden hoe je dat maakt, maar ik vind alleen maar dat je daar Kaliumhexacyanoferraat(II) voor nodig hebt.... wat ik niet heb obviously :(

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 09 Apr 2010, 11:10

Ik heb ondertussen echt kopercitraat gemaakt. Een lichte/donkere blauwe kleur heeft het, haha. Tja, het is in ieder geval toch net weer wat anders als koper(II)acetaat, maar wel blauw. :P

Ik heb het gemaakt met water, dan citroenzuur korrels erin en elektrolyse (op plus koper). Dan na een tijdje wil het niet meer (alleen maar koper aanslag op de min elektrode) en heb ik er nog meer citroenzuur in gegooid. Jeetje, wat ging daar veel in trouwens. In 20ml wel vijf volle theelepels uiteindelijk, zoiets. :)

Het flesje/potje staat nu in me nieuwe vochtvreter-verdamp-kristal-opstelling. :P Als er iets leuks uit komt qua kristallen dan zal ik foto's maken.

woelen
IJzer

Post by woelen » 09 Apr 2010, 12:36

Je hebt denk ik veel te veel citroenzuur t.o.v. koper, dus je kristalliseert hoofdzakelijk citroenzuur uit.

Koper(II) citraat lijkt mij een stof die in vele hoedanigheden kan voorkomen. Het citraat ion vormt een complex met koper ionen, dus je zult waarschijnlijk een vorm van citrato-cupraat(II) in oplossing krijgen. De samenstelling van deze complexe oplossing zal zeer sterk van de pH afhangen.

Voeg eens wat NaOH toe aan zo'n blauwe oplossing. Je zult waarschijnlijk een prachtig diepblauwe oplossing krijgen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 09 Apr 2010, 12:51

woelen wrote:Voeg eens wat NaOH toe aan zo'n blauwe oplossing. Je zult waarschijnlijk een prachtig diepblauwe oplossing krijgen.
Uh, nee, niet echt. Er gebeurt niet zoveel. Misschien was ik te zuinig met een van de twee?

Als je NaOH bij citroenzuur doet, dan krijg je toch natriumcitraat? Misschien moet ik maar eens proberen daar ook een kristal van te maken. :)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 17 Apr 2010, 15:35

Erg jammer, me 10-15 ml kopercitraat is weg. Ik deed paar ramen open voor frisse lucht en toen viel er een object op de kristal-maak-opstelling. :'(

Gelukkig zat er niet veel onder (behalve paar bladen, die begonnen te borrelen).

De koperacetaat mengde trouwens met de vochtvreter (calciumchloride is dat toch?). De kleur werd vel geel. Is dat normaal? Calciumcitraat is toch wit? Misschien is de vochtvreter niet puur en zit er ijzer in?

:'( :'(

echt shit dit, had ik bijna weer een nieuw soort kristal en dan valt het om... :(

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 17 Apr 2010, 15:50

Opnieuw beginnen dan. :P
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 03 May 2010, 13:41

Volgens mij geeft (kokend) aluminiumcitraat een geurtje dat lijkt op kamille (en/of iets anders dat een heel beetje zoet is). Of zou het de citroenzuur zijn? Kan dit kloppen?

Ik had heel veel aluminiumhydroxide en heb dit gefilterd met een koffiefilter en deze snot in 100ml water gedaan. Dit water was een oplossing van aardig sterke citroenzuur. Wat me opviel was dat er belletjes ontstonden rond de "snot proppen". Iemand een idee wat dat is? Toen heb ik de totale oplossing verder verwarmt op een verwarmingselement (net 'nieuw', 50 cent op de rommelmarkt :P ) en laten indampen. Tijdens dit indampen is de oplossing doorzichtig geworden met een geel (en later ook klein beetje oranje) kleurtje. Aardig sterke kleur op het laatst. Nu wil het indampen niet echt meer want het lijkt een soort van 'stroop' te worden. Deze stroop geeft/gaf soms als je ruikt een beetje van die kamille geur, ook een heel beetje zoet soms.

Iemand die hier meer over weet? :)

//edit, gezien de kleur geel/oranje is geworden begin ik te denken dat het meer citroenzuur is dan aluminiumcitraat omdat ik zo het idee heb dat aluminiumcitraat doorzichtig is, correct me if I'm wrong (er is geen wiki over de stof helaas).

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 03 May 2010, 19:18

Aluminiumcitraat zal vermoedelijk een witte stof zijn, zoals de meeste aluminiumverbindingen. Waarom je verbinding oranje wordt weet ik niet, ik zal kijken of ik dit eens kan herhalen.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 03 May 2010, 23:18

Was dat verwarmingselement wel helemaal schoon? Als er "kalk" op zit, ga er dan maar vanuit dat je ijzercitraat hebt gemaakt; zeker in Friesland zit er nogal wat ijzer in het leidingwater.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 03 May 2010, 23:25

Het is zo'n schijf die warm wordt en je de erlenmeyer op zet. :) (kookplaat noem je dat denk ik ook wel)

Ik heb zo'n idee dat ik de citroenzuur net zoals bij suiker heb verandert naar een soort stroop door middel van "karamelisatie". :P

Post Reply