Koper(I)chloride

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Koper(I)chloride

Post by Z4x » 03 Dec 2009, 17:00

Ik krijg witte kristallen uit koper(I)chloride. Klopt dit wel? Moet dit niet groen zijn?

Het glinstert wel leuk. Lijkt wel sneeuw. :)

Ik heb gewoon zoutzuur (10%) in reageerbuis gedaan en een koperdraadje erin. Dan af en toe (wanneer ik in de schuur kom) de boel verwarmt tot koken aan toe. Na 2 dagen begonnen de kristallen al.
koper-chloride-sneeuw.jpg
koper-chloride-sneeuw2.jpg
Last edited by Z4x on 07 Aug 2015, 18:00, edited 1 time in total.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Koper(I)chloride

Post by Wouter » 03 Dec 2009, 17:29

Koper(I)chloride is in principe een witte/gele stof, die meestal groen is door verontreinigingen met koper(II)chloride (of een oxychloride, hydroxide etc), gevormd door oxidatie door zuurstof uit de lucht. Omdat je het mengsel nu vaak kookt zal er geen zuurstof in de buurt zijn, dus heb je juist een zeer zuivere stof.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 03 Dec 2009, 18:05

Bedankt. Het is dus alleen maar goed. :)

Zou ik er ook een grotere kristal van kunnen maken als ik het langzamer liet afkoelen?

Ik weet ook al twee dingen die ik kan doen met koperchloride. Bij ammonia doen en in een vlam voor een groene vlam. Weet je misschien nog een ander experiment? Ik dacht wel om chloorgas in de oplossing te geleiden en zo de oplossing naar koper(II)chloride (donker groen) te maken, maar het lukt niet om de gas makkelijk te "isoleren". Waterstof wil wel, maar dat heeft geen effect denk ik.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 03 Dec 2009, 18:19

Echte kristallen van deze stof maken is lastig, gezien het praktisch onoplosbaar is in water. Wat wel oplost in water is vervolgens instabiel. De kristallen die je maakt zullen dus vrij snel verontreinigd worden en geen mooie kristallen vormen.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 03 Dec 2009, 18:53

Wouter wrote:Echte kristallen van deze stof maken is lastig, gezien het praktisch onoplosbaar is in water. Wat wel oplost in water is vervolgens instabiel. De kristallen die je maakt zullen dus vrij snel verontreinigd worden en geen mooie kristallen vormen.
Met NaCl lost het wel beter op staat er op wiki. Zou het dan wel kunnen?

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 03 Dec 2009, 22:42

Ik heb een klein truckje ontdekt. Als je bij koperchloride azijnzuur doet dan wil het niet echt koperacetaat worden, doe je er echter ook een beetje ammonia bij dan wil het wel. Zal wel iets met de pH te maken hebben?

Drie kleuren met koperchloride gemaakt. Links met azijnzuur, midden met ammonia en rechter gewoon koperchloride, maar waarschijnlijk met koper(II)chloride vervuilt, vandaar de groene kleur. Geel zou dus ook nog kunnen (zie foto in begin topic).

Image

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 03 Dec 2009, 22:46

Koper(I)chloride is zuiver wit, zoals keukenzout. In perfect droge vorm is het redelijk goed te houden, als er ook maar iets vocht is, dan wordt het aan de lucht heel snel groen en het is daarom ook verdraaid lastig om deze stof in zuivere vorm te verkrijgen.

Koper(I)chloride is onoplosbaar in water, een klein beetje in 10% zoutzuur en zeer goed in 30% zoutzuur (door complexvorming). Het ontstaat uit je koperdraad en al opgelost koper(II)chloride:

Cu + CuCl2 --> 2CuCl

Alle foto's van je laatste post zijn van koper(II)zouten. Koper(I) is niet geel, noch groen, maar kleurloos. Een oplossing in ammonia is ook kleurloos, alleen wordt aan de lucht dit kleurloze complex zeer gemakkelijk geoxideerd tot diepblauw tetramminekoper(II).

Je kunt (in 30% zoutzuur) wel een complex krijgen met zowel koper(I) als koper(II) er in, waarschijnlijk is dit complex Cl-Cu-(μ-Cl)-Cu-Cl, wat een mixed oxidation state complex is met gemiddelde oxidatietoestand 1½ voor het koper. Dit complex is zeer donker bruin, vrijwel zwart. In 10% zoutzuur kun je dit echter niet maken, daarvoor is 30% zoutzuur nodig.

Hier wat info over kleuren van koper ionen in oplossing: http://woelen.homescience.net/science/c ... ns/cu.html.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 03 Dec 2009, 23:41

Bedankt voor de hulp.

Ik heb de zelf gemaakt koperchloride in een geconcentreerde NaOH oplossing gedaan en ik kreeg direct die gele (maar meer donker beige) vaste stof. Zoals hier: http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.

Daarna heb ik wat van de koperchloride in 30% zwavelzuur gegooid en kreeg een totaal witte oplossing. Waarschijnlijk echt koper(I)chloride. Na verhitten werd de oplossing uiteindelijk doorzichtig, maar heeft wel een heel lichte groene tint (door oxidatie naar koper(II)chloride denk ik).

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 09 Dec 2009, 23:09

Als je met waterstofperoxide koperchloride wil maken door zoutzuur bij koperdraad te doen en je doet er "te veel" waterstofperoxide bij dan krijg je koper(II)hydroxide. Klopt dit? Koper(II)hydroxide ziet er op wikipedia anders uit.

Het ziet er zo uit bij mij na schudden:
Image

Na bezinken ziet het er iets anders uit en een redelijk/slecht doorzichtige kleur die heel vel is. Is dat opgelost koper(II)hydroxide of kan dat niet? Wat is dit?
Image

De eerste kleur (dus bovenste foto) heb ik ook eerder gehad, namelijk met elektrolyse van NaCl oplossing met koper elektrode. Zoals deze oude foto:

Image

Deze kleur krijg ik ook als ik zoutzuur op een koperdraadje laat zitten en dit laat drogen. Dan wordt het draadje die licht blauwe baby kleur.

Het vreemde is dat dit de kleur is die eigenlijk bij kopercarbonaat past (als je naar wikipedia kijkt). --> http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper%28II%29carbonaat.

Wat is het nou eigenlijk die baby blauwe kleur? Koper(II)hydroxide? Hoe kan dat dan zoveel op koper(II)carbonaat lijken en via "chloride" manieren ontstaan. Via zoutzuur (HCl) en via keukenzout (NaCl).

---------------------------

Vervolgens als bij deze 'mislukte' baby blauwe koper(II)hydroxide een druppeltje zoutzuur doet, komt je koper(II)chloride weer terug. Misschien iets met de pH?

Als volgt:

Image

1. Is direct na toevoegen zoutzuur.
2. Na verwarmen tot koken aan toe, krijgt het meer groen dan blauw.
3. Terug naar oude kleur na afkoelen, maar toch niet helemaal.

Zouden deze drie of twee verschillende kleuren komen door de verhouding koper(II)chloride en koper(I)chloride of een hydroxide vorm of? Hoe is het mogelijk?

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 10 Dec 2009, 03:14

Z4x wrote:(...)
Daarna heb ik wat van de koperchloride in 30% zwavelzuur gegooid en kreeg een totaal witte oplossing. Waarschijnlijk echt koper(I)chloride. Na verhitten werd de oplossing uiteindelijk doorzichtig, maar heeft wel een heel lichte groene tint (door oxidatie naar koper(II)chloride denk ik).
Belangrijke les: geconcentreerd zwavelzuur heeft een zeer sterk wateronttrekkende werking. Hoe dit bij 30% zit, weet ik niet, maar mischien werkt dat in dit geval ook als zo.
Z4x wrote:Als je met waterstofperoxide koperchloride wil maken door zoutzuur bij koperdraad te doen en je doet er "te veel" waterstofperoxide bij dan krijg je koper(II)hydroxide. Klopt dit? Koper(II)hydroxide ziet er op wikipedia anders uit.

Het ziet er zo uit bij mij na schudden:
[Afbeelding]

Na bezinken ziet het er iets anders uit en een redelijk/slecht doorzichtige kleur die heel vel is. Is dat opgelost koper(II)hydroxide of kan dat niet? Wat is dit?
[Afbeelding]
(...)
Volgens mij ziet koper(II)hydroxide er net zo uit als kopercarbonaat: middelblauwe onoplosbare stof. Wat jij hebt is volgens mij te groenachtig om een hydroxide te zijn. De oplosbaarheid van het hydroxide is te laag om de kleur te zien, dus dat is niet wat hier in oplossing is.

woelen
IJzer

Post by woelen » 10 Dec 2009, 09:37

Een witte oplossing of een kleurloze oplossing? Er is een groot verschil. Was de oplossing helder? Als dat zo is, dan moet je het kleurloos noemen. Wit is troebel, melkachtig.

Als jij geoxideerd hebt met waterstofperoxide en daar "te veel" van hebt gebruikt dan is er beslist geen koper(I) aanwezig in jouw vloeistoffen. Koper(I) wordt ogenblikkelijk geoxideerd tot koper(II) door waterstofperoxide, bij iedere pH. De oplossing zal wellicht niet geheel kleurloos zijn geweest, maar heel lichtblauw door aanwezigheid van koper(II) ionen. Als je bij gelig lamplicht werkt, dan valt zo'n lichtblauwe kleur nauwelijks op en lijkt het kleurloos. Bij verhitten krijg je een chlorocomplex van koper(II) en dat is groen.

Koper(II) kan allerlei kleuren geven van geelbruin tot blauw met daartussenin groentinten. Voor dit soort experimenten is het wel van groot belang dat je met echt kleurloos zoutzuur werkt. Zoutzuur dat een beetje geel is is niet geschikt voor experimenten met dit soort 'gevoelige' kleurreacties. In dat gele zoutzuur zitten andere metaalcomplexen die heel onduidelijk maken wat je hebt. Ik zou naar een DA-drogist gaan en daar een liter 10% zoutzuur halen. Dat zoutzuur dat ze daar verkopen is volledig kleurloos, terwijl het spul van de Gamma en andere bouwmarkten geel is en eigenlijk niet echt geschikt is voor het wat meer subtiele experimenteerwerk.

Voor jou ook wel interessant, als je een sterke oxidator wilt, die absoluut veilig is, ga dan naar eRHa en haal natriumpersulfaat (toen ik het daar kocht was het meen ik mij te herrinneren pakweg EUR 5 voor een pot van 250 gram). Daarmee kun je heel goed koper oxideren in verdunde zwavelzure oplossing en dat geeft je de mogelijkheid om ook eens experimenten te doen met koper(II) ionen in afwezigheid van chloride ionen. Dit wil ik je echt aanraden, omdat het je heel veel meer inzicht geeft en dan ga je beter begrijpen wat er gebeurt. Je moet eerst eens zien wat koper zoals doet en wat voor kleuren je er mee krijgt zonder complexvorming. Daarna, als je bekend bent met de kleuren van koper(II) in zijn verschillende neerslagen en oplossingen, dan wordt het des te interessanter om te experimenteren met chlorides (zoutzuur en keukenzout als toevoegingen). Met aanwezigheid van chloride heeft koper een compleet andere chemie en dat komt door de complexvorming.

Natriumpersulfaat is absoluut veilig om mee te werken, het is niet giftig en je hoeft ook niet bang te zijn voor heel heftige reacties. Het is sowieso een erg leuke stof om toe te voegen aan je set, want het is een zeer sterke oxidator (het is de sterkste oxidator die ik heb in mijn complete stoffencollectie) en het bijzondere is dat het desondanks toch niet heftig reageert of anderszins gevaarlijk is. Daarmee kun je nikkel zelfs tot oxidatietoestand +4 brengen (best spectaculair om te zien, voeg een oplossing van natriumpersulfaat toe aan een neerslag van nikkel(II) hydroxide). Zie natriumpersulfaat maar als een sterke dieseltractor. Niet snel, maar je kunt er bergen mee verzetten. Binnen de chemie is het een van de sterkste oxidatoren, alleen ozon, enkele xenonverbindingen en diverse fluorverbindingen zijn sterkere oxidatoren.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 10 Dec 2009, 12:03

Bedankt voor de reacties. Er zijn twee proeven die ik deed. De eerst was met koper(II)chloride in zwavelzuur. Toen werd de hele reageerbuis wit (melkachtig), eigenlijk kleine glitter/kristallen als ik het me goed herinner. Dit leek mij koper(I)chloride. Na verhitten verdween het witte en werd het kleurloos/helder (niet compleet kleurloos, ook een heel klein beetje groen).

De tweede proef is met koper(II)chloride met koperdraad en extra waterstofperoxide dat een niet echt oplosbare stof maakt met baby blauwe kleur. Neerslag heet dat ook wel denk ik. Wat is deze stof? Wat is de naam? Het is dus van koper(II)chloride naar .... ?

Als ik trouwens bij deze baby blauwe kleur zoutzuur doe totdat het weer groen is (alles is zeg maar opgelost) en er vervolgens ammonia bij doe dan gaat ie ook naar die vaste stof met baby kleur. Maar ook soms een vaste stof met een paarse kleur, een complex denk ik. Heeft het iets met de pH te maken? Zoals hieronder.

Image

Misschien dat ik natriumpersulfaat een keer koop, maar het mooie van waterstofperoxide is dat het uiteindelijk alleen in water verandert. :) Wat zijn trouwens die twee die ik van jou gekregen heb dan? Net iets anders? Na2SO3 en Na2S2O3 * H2O

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 15 Dec 2009, 13:49

Niemand die de naam weet?

--------------------------------
Ondertussen heb ik wat van die groene koper(II)chloride gepakt en er ammonia bij gedaan (weer zo'n neerslag met baby kleur), maar toen gewoon nog meer ammonia in gegooid en werd het een hele diepe paarse oplossing. Deze oplossing heb ik in een gesloten zakje gestoken met calciumchloride (vochtvreter), o, en er zit ook een klein bekertje koperacetaat in (voor een test). Deze techniek had ik op NurdRage gezien.

We zullen zien of ik ook wat koper(I of II)chloride ammonia complex kristallen kan maken of gewoon wat poeder krijg. :D

Image

woelen
IJzer

Post by woelen » 15 Dec 2009, 16:48

Ik had jouw vraag gemist over de namen van die stoffen die ik je gegeven had. Deze beide stoffen zijn compleet anders dan natriumpersulfaat. Beiden zijn ze juist reductoren i.p.v. oxidatoren. De ene is natriumsulfiet en de andere is natriumthiosulfaat 5-hydraat.

Bij toevoegen van natriumsulfiet aan verdund zoutzuur of verdund zwavelzuur ontstaat zwaveldioxide (geur van brandende lucifer, redelijk prikkekend in hogere concentratie). Dit zwaveldioxide is een interessante reductor en geeft interessante reacties met koper(II) ionen, het kan in aanwezigheid van chloride nl. koper(II) omzetten naar koper(I).

Natriumthiosulfaat levert ook zwaveldioxide met zuren, maar daarnaast ook nog zwavel. Minder geschikt hierdoor als reductor, omdat dat zwavel de oplossingen troebel maakt, maar met thiosulfaat kun je wel weer andere leuke experimenten doen, zoals complexvorming met kopersulfaat en het 'ondergaande zon' experiment (Tyndall verstrooiing).

Als oxidator zou je dus toch het beste dat natriumpersulfaat kunnen kopen als je toe bent aan experimenteren met oxidatoren en metaal ionen in bijzondere oxidatietoestanden wilt brengen. Voor dat laatste is dus natriumsulfiet of natriumthiosulfaat niet geschikt.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Dec 2009, 12:44

Koper(II of I)chloride ammonia complex kristallen zijn niet gelukt. Ik kreeg een licht blauwe laag op de bodem ofzo. Ik probeer nog wel een keer met kopersulfaat.

Maar in ander nieuws, ik heb iets handigs ontdekt. Jullie wisten dat waarschijnlijk al wel, maar als je bij koper(II)chloride of een koper ammonia complex een ijzeren schroef doet en verwarmt tot koken krijg je gewoon koper neerslag. Het mooie hiervan is dat ik geen rare koperchloriden door de goot hoef te schenken. :) Ik wist wel dat dit werkte met koperacetaat, maar had nog niet geprobeerd met een koperchloride.

Post Reply