Koper(I)chloride

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Koper(I)chloride

Post by Wouter » 24 Dec 2009, 13:31

Dat is een simpele redox-reactie (reductie-oxidatie):
Cu2+ + 2e- -> Cu
Fe -> Fe2+ + 2e-
Totaal:
Fe + Cu2+ -> Fe2+ + Cu

Ditzelfde doe je als je er stroom doorheen leidt, alleen nu gebeurt alles in je potje. Het is onafhankelijk van het anion. Het vindt plaats omdat ijzer "lossere" elektronen heeft; het brengt het geheel in een gunstigere energietoestand.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 24 Dec 2009, 13:34

Wouter wrote:Dat is een simpele redox-reactie (reductie-oxidatie):
Fe -> Fe2+ + 2e-
Maar volgens mij ontstaat er geen ijzer zout. De oplossing wordt kleurloos...
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 24 Dec 2009, 13:38

Het ijzer(II)-ion heeft een heel licht groene kleur, dus dat kan kloppen. Vergeleken met de intens blauwe kleur van koper(II)-zouten is het heel zwak. Leuk om eens te proberen: Een geconcentreerde oplossing koper(II)sulfaat maken, doe er een prop staalwol in en wacht af. Als het staalwol helemaal uit elkaar valt, doe dan een nieuw stuk erin, net zolang tot er niets meer gebeurt. Je zal een bruine neerslag krijgen en een groene oplossing.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 24 Dec 2009, 13:57

Je hebt helemaal gelijk.

Ik heb het 'kleurloze' water afgegoten (van de koper) en er ammonia bij gedaan en je krijgt direct hematiet (of magnetiet, in ieder geval een vorm van ijzeroxide). :)

Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Post by Rowald » 30 Dec 2009, 00:03

Wanneer je koper(II)sulfaat bij ammonia doet zal je ook geen kristallen krijgen, vermoed ik.
Er ontstaat onmiddellijk een blauwe neerslag van tetramminekoper(II)sulfaat...dit is vrij onoplosbaar in water en zal daardoor geen goede kristallen vormen.

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 30 Dec 2009, 12:54

Nee hoor Rowals. Als je ammonia doet bij een kopersulfaat-oplosing krijg je in eerste instantie een neerslag van koper(II)hydroxide, maar dit lost weer op bij toevoegen van meer ammonia, waarbij inderdaad het Cu(NH3)42+-ion gevormd wordt, maar dit lost gewoon goed op in water, in ieder geval als het sulfaat-zout. Je kunt het neerslaan door een gelijk volume ethanol toe te voegen. Ik maak de oplossing warm (ca. 50-60C), en druppel ethanol toe tot er net een neerslag ontstaat. Daarna koel ik af tot 0C en laat de kristallen vormen. Daarna druppel ik de rest van de koude ethanol toe , laat een uurtje staan bij 0C en filtreer af. Je krijgt dan redelijk mooie, diepblauwe kristallen.

Lang niet gezien trouwens Rowald. Experimenteer je nog?

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 31 Dec 2009, 14:58

Ooh interessant, dat wist ik niet. Dat zal ik ook eens proberen.

Inderdaad al een tijdje geleden, maarja, door dat slechte weer hier in België kan ik amper experimenteren (mijn labje is buiten). En ik zit ook nogal krap bij kas, waardoor ik geen nieuw materiaal kan kopen (proefbuizen, erlenmeyers, bekerglazen...). Maar ik dacht, één dezer dagen, de draad terug op te pikken.

Bij deze ook een gelukkig nieuwjaar voor iedereen!

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 31 Dec 2009, 15:43

Jor wrote:Nee hoor Rowals. Als je ammonia doet bij een kopersulfaat-oplosing krijg je in eerste instantie een neerslag van koper(II)hydroxide, maar dit lost weer op bij toevoegen van meer ammonia, waarbij inderdaad het Cu(NH3)42+-ion gevormd wordt, maar dit lost gewoon goed op in water, in ieder geval als het sulfaat-zout.
Ik denk dat dit ook geld voor koperchloride-oplossing. Misschien moet ik die ethanol truck een keer proberen, want laten indampen wil niet echt voor het maken van die kristallen.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 31 Dec 2009, 15:57

Met het chloride gaat dat niet lukken. Koper(II)chloride is veel en veel hygroscopischer dan koper(II)sulfaat en het tetrammine kun je denk ik niet zomaar d.m.v. indampen verkrijgen. Je verliest veel ammoniak en uiteindelijk blijft er een basisch koper(II) chloride over. Die truc met alcohol werkt ook niet met het chloride, de oplosbaarheid van het chloride in alcohol is nl. zeer goed.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 Oct 2014, 12:56

Ik had van het aluminium etsen (topic) een hele boel 'opgeblazen' koper over en het leek mij wel leuk daar koper(II)chloride van te maken zodat ik nog een keer kan etsen of kristallen kan maken.

Bij de Cu(s) heb ik 10% HCl gedaan en een beetje 30% H2O2. Dit gaf een mooie groene kleur dat na een tijdje roeren in een donker gele kleur verandert. Doe je er dan weer waterstofperoxide bij dat krijg je met licht roeren weer een mooie groene kleur. Echt super leuk om te doen. :) Het oplossen van de opgeblazen koper ging redelijk goed, maar toen had ik er wat te veel zoutzuur bij gedaan en ik wou eigenlijk alleen Cu(II)Cl hebben en niet ook nog ongebruikt zoutzuur. Dus ik heb er meer koper in gedaan (koperenbuis), nachtje laten staan, en toen was de oplossing heel erg donker geel (beige). Maar ik vertrouwde het niet dus ik heb er meerdere keren H2O2 bij gedaan zodat de oplossing donkergroen werd en dan weer langzaam donker geel/beige. Na een tijdje dit doen, werkte de H2O2 niet meer, de oplossing bleef donker en! zodra ik H2O2 toevoegde ging het direct borrelen. Het lijkt alsof de waterstofperoxide direct ontbindt. Kan ik nu aannemen dat all zoutzuur omgezet is in een soort van Cu(II)Cl-Cu(I)Cl-complexje of is er iets anders aan de hand? De koperenbuisjes zitten nog steeds in de oplossing, just to be sure.

De donkere gele (beige) kleur is zoals de laatste afbeelding op deze pagina: http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 13 Oct 2014, 17:33

Mijn vermoeden is dit:
Cu(s) + [CuCl4]2- --> 2 [CuCl2]- (kleurloos)

Dit reageert (mijn vermoeden) met het groene [CuCl4]2- tot een gemengd complex met twee koperatomen. Er ontstaat een mixed-valence complex; van mixed valence complexen is bekend dat ze zeer sterk kleurend zijn en doorgaans erg donker.
Bijvoorbeeld: [CuCl2]- + [CuCl4]2- --> [(CuCl2(H2O)4) (CuCl4(H2O)2)]3- (zeer donker)
In het laatste complex heb ik voor de duidelijkheid de gebonden watermoleculen er even bij gezet.

Met de aanwezigheid van H+ en Cl- in je oplossing:
H2O2 + 4 H+ + 2 [CuCl2]- + 4 Cl- --> 2H+ + 2[CuCl4]2- + 2 H2O (geelgroen)
Zonder de aanwezigheid van zuur kan deze reactie niet optreden, omdat er geen H+ voorhanden is. Zo zal ook het Cu(I)Cu(II)-complex worden afgebroken en verdwijnt de donkere kleur. Koper werkt zonder de aanwezigheid van H+ katalytisch op H2O2, wat het bruisen veroorzaakt.

Edit: verwarrende opmerking verwijderd.

Post Reply