spiegel maken

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
edje
Waterstof

spiegel maken

Post by edje » 15 Dec 2009, 22:09

Ik ben van plan om een spiegel te maken (evt met figuur of tekst) door een zilverlaag op glas aan te brengen met behulp van het tollens reagens. Tot zover allemaal vrij basic. maar nu las ik ergens dat hierovereen een laag koper aangebracht moet worden ter bescherming. Daarnaast lijkt het maken van een koperspiegel ook wel leuk. Het maken van een koper spiegel kan op verschillende (chemische) manieren:

reactie van kopersulfaat met hydrazine:
Gebruik van hydrazine staat met niet aan, het is moeilijk te krijgen, duur en vooral giftig

reactie van kopersulfaat met fosfor:
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/j150135a005.
Hierbij geageert de fosfor door tot koperfosfide (Cu3P). Dt spul is ook giftig bovendien is rode fosfor duur en gereguleerd.

reactie van koperulfaat met ijzer of zink:

http://www.freepatentsonline.com/3615882.html.
http://www.freepatentsonline.com/3615882.html.

Dit klinkt wel redelijk te doen voor de amateur chemicus, vooral de ijzer variant.
In de onderstaande link staat al een experiment beschreven. Ik neem aan dat de blauwe oplossing koper sulfaat is.

http://angelgilding.com/media/documents ... ctions.pdf.

Is er iemand van jullie die dit al eens heeft geprobeert?

b.v.d.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: spiegel maken

Post by spidey » 16 Dec 2009, 01:42

Het maken van een zilverspiegel is als experiment ook op dit forum voorhanden. Geen enge stoffen, voor zover ik heb kunnen constateren ;)

Zilver wordt door inwerking van (onzuiverheden in) de lucht na verloop van langere tijd zwart, vandaar dat men er een laag koper op aanbrengt ter bescherming. Afcoaten met PU-hars lijkt me een prima alternatief.

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Post by Paul » 11 Jun 2010, 10:30

Een ander alternatief is het gebruiken van gallium. Gallium heeft de eigenschap of heel erg aan glas te hechten. Het is misschien wel duur, maar je hebt ook niet veel nodig en het oxideert ook niet aan de lucht. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb reageerbuisjes gezien waar gallium in heeft gezeten en die zagen eruit alsof ze verchroomd waren. Gebruik dus ook altijd plastic materiaal bij het gebruik van gallium, tenzij je jezelf graag in je reageerbuisjes ziet weerspiegelen ;)

Gietharsen en koudglazuur zijn prima materialen om te gebruiken als coating, ik zou zelf voor een koudglazuur gaan, omdat dit niet plakkerig opdroogt aan de lucht. Je zou eventueel houtlijm kunnen gebruiken, maar meestal hecht het niet goed genoeg aan je oppervlak.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 11 Jun 2010, 10:36

Een alternatieve manier kwam ik laatst achter, dat niet een hele mooie spiegel geeft ben ik bang, is koper(II)acetaat verhitten totdat het azijn de koper los laat.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Metalman
Elektron

Post by Metalman » 28 Jun 2010, 22:15

Paul wrote:Een ander alternatief is het gebruiken van gallium. Gallium heeft de eigenschap of heel erg aan glas te hechten.
Het probleem met gallium is z'n zeer lage smelttemperatuur( 29 graden Celsius), Wat ervoor zorgt dat je in de zomer een smeltende spiegel hebt B)

Paul
Koolstof

Post by Paul » 04 Jul 2010, 14:11

Metalman wrote: Het probleem met gallium is z'n zeer lage smelttemperatuur( 29 graden Celsius), Wat ervoor zorgt dat je in de zomer een smeltende spiegel hebt B)
Ik weet niet zeker of dit het geval is met het dunne laagje gallium dat aan het glas blijft kleven. Grote kans dat het liever aan het glas blijft zitten dan samensmelt met het omringde gallium in en druppeltjes van je glas druipt. Als ik de beschikking heb over gallium kan ik het wel eens uitproberen, jammer genoeg is dat spul zo duur. :(

Metalman
Elektron

Post by Metalman » 04 Jul 2010, 14:18

daar had ik niet aan gedacht...

Post Reply