Verwijderen/gebruiken van chloor

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Verwijderen/gebruiken van chloor

Post by spidey » 29 Dec 2009, 00:51

Bedankt weer. Dat ik bij tijd en wijle stug doorga met experimenteren om te zien wat er nu allemaal gebeurt, is niet een motie van wantrouwen over jullie kennis of goede adviezen, trouwens. Gaandeweg leer ik zo ook de elementen beter kennen.

Ik zal het nog eens herhalen, reduceren met sulfiet en dan omkristalliseren, zoals je aangeeft, woelen. (Had zelf ook al met die gedachte gespeeld.) In de tussentijd laat ik de roze oplossing aan de lucht verdampen op de kachel om te zien wat voor kristallen eruit komen. Dit is soms ook best verrassend -- het kobalt-analogon van de chroom-molybdeen kameleon ontstonden er immers die groene en die zwarte kristallen die door gefractioneerde kristallisatie hee gemakkelijk te scheiden zijn. Dat lijkt me hier niet zo waarschijnlijk, maar het kost tenslotte geen moeite om het te proberen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 09 Jan 2010, 20:05

Het roze onzuivere mangaanchloride is inmiddels ingedampt op de kachel. Hierbij ontstond er eerst in het bekerglas een beetje wit uitziend neerslag dat bij filtering groen bleek te zijn, een smaragdachtige kleur
Image
Ik denk dat dit mangaan(II)oxide is.

Bij derder indampen werd de vloeistof dikker en uiteindelijk ontstonden er binnen een uur allemaal langwerpige transparante roze kristallen in, die de vloeistof afdekten die nog in het schaaltje zat. Bij het openbreken van deze laag kristallen, ontstond er een fondantachtige massa en verdwenen de doorzichtige kristallen
Image
Bij langer laten staan op de kachel (30 à 40 graden), ontstaan er geelbruinige plekken in het fondantachtige spul.
Zou het kunnen dat gehydrateerde mangaanoxides (die er als verontreiniging in zitten) hun vocht verliezen en daarbij de kleuren veranderen van roze naar meer geelachtig?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 13 Feb 2010, 20:20

Klein bumbje:

Ik denk dat de kristallen roze zijn omdat er wel permanganaat aanwezig is. Weet iemand of een ander samengesteld ion met mangaan en zuurstof dat roze/paars van kleur is? Wel vreemd aangezien je een sterke oxidator nodig hebt om Mn2+ te oxideren.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 13 Feb 2010, 21:25

spidey wrote:Het roze onzuivere mangaanchloride is inmiddels ingedampt op de kachel. Hierbij ontstond er eerst in het bekerglas een beetje wit uitziend neerslag dat bij filtering groen bleek te zijn, een smaragdachtige kleur
[Afbeelding]
Ik denk dat dit mangaan(II)oxide is.

Bij derder indampen werd de vloeistof dikker en uiteindelijk ontstonden er binnen een uur allemaal langwerpige transparante roze kristallen in, die de vloeistof afdekten die nog in het schaaltje zat. Bij het openbreken van deze laag kristallen, ontstond er een fondantachtige massa en verdwenen de doorzichtige kristallen
[Afbeelding]
Bij langer laten staan op de kachel (30 à 40 graden), ontstaan er geelbruinige plekken in het fondantachtige spul.
Zou het kunnen dat gehydrateerde mangaanoxides (die er als verontreiniging in zitten) hun vocht verliezen en daarbij de kleuren veranderen van roze naar meer geelachtig?
Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik heb deze post nooit gezien.
Ik denk dat die bruine plekken die ontstaan in je mangaan(II)chloride eerder oxidatieproducten zijn (basische chloriden/oxiden). Er zullen oorspronkelijk (na indampen) denk ik geen oxiden aanwezig zijn, hoogstens oxychloriden.

Is dat groene poeder stabiel aan de lucht, of oxideert het? Ik dacht namelijk altijd dat MnO niet oxidatiegevoelig was, en aan de lucht naar Mn3O4 of Mn2O3 oxideert, maar dit weet ik niet zeker.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 15 Feb 2010, 17:58

Dat groene spul ligt hier al weer en maand of zo om nog eens nader te onderzoeken. Het is absoluut stabiel aan de atmosfeer, dwz onder de 20 graden; daarboven niet getest. Er is maar een beetje gevormd, naar schatting iets van 0,1 gram uit ca. 20 gram mangaanoxide.
Pyrochemistry wrote:Klein bumbje:

Ik denk dat de kristallen roze zijn omdat er wel permanganaat aanwezig is. Weet iemand of een ander samengesteld ion met mangaan en zuurstof dat roze/paars van kleur is? Wel vreemd aangezien je een sterke oxidator nodig hebt om Mn2+ te oxideren.
Dit lijkt me eigenlijk sterk. Ik meen dat het MnO4-ion in zoutzuur wordt gereduceerd en het hele spul is ontstaan door mangaanoxide in 36% HCl op te lossen; het mangaanoxide was 3 of 4 waardig.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 01 Jun 2010, 17:40

Naar aanleiding van deze thread, heb ik een beetje van het geel-roze mangaanchloride geprobeerd op te lossen in aceton.

Het bijzondere is dat hierbij alleen de gele verontreiniging in oplossing ging en dat de roze stof niet in aceton oploste. Het is hierbij belangrijk om het mangaanchloride goed fijn te malen, wat ik niet heb gedaan, waardoor de scheiding niet optimaal is. Na verdampen van het aceton (lichtjes verwarmen boven gasvlam), blijkt ook inderdaad dat het spul wat in het aceton was opgelost geel is en dat het andere spul nu niet meer een gelige bijmenging heeft.

Kan het zijn dat het gelige spul een oxychloride van mangaan is en een meer covalent karakter heeft dan het mangaan(II)chloride?

Plaatjes:
Image Image

woelen
Kobalt

Post by woelen » 01 Jun 2010, 18:44

Een oxychloride zal zeker niet oplossen, die zijn veel inerter dan de zuivere chloriden. Ik vermoed dat dat gele spul ijzer(III)chloride is of een complex, afgeleid van FeCl4(-). Dan zou er dus een beetje ijzer zitten in je mangaanzout. Ijzer(III)chloride lost nl. wel goed op in aceton, en wel met een gele kleur.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 14 Jun 2010, 20:21

Ik ga misschien mangaancarbonaat kopen, maar kwam er achter dat een zink-koolstof batterij (waar ik mijn koolstof elektrode uit heb) voor het grootste gedeelte uit mangaan(II)oxide bestaat. Kan ik beter gewoon de carbonaat kopen/gebruiken of kan ik ook nog iets met de mangaan(II)oxide uit de batterij?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt

Post by woelen » 14 Jun 2010, 21:47

Dat spul uit een batterij is niet bepaald zuiver. Het is ook geen mangaan(II)oxide, maar mangaan(IV)oxide (bruinsteen, MnO2). Dat spul uit een batterij is een mengsel van mangaan(IV)oxide, koolstof en ammoniumchloride. Vooral het scheiden van de koolstof van de mangaan(IV)oxide is een zeer smerig en lastig karweitje. Beide zijn zeer fijn vermalen en mechanische scheiding is niet mogelijk. Als jij voor EUR 3 een halve kilo mangaan(II)carbonaat kunt kopen, al is het onzuiver, en voor EUR 0,50 100 gram bruinsteen kunt kopen, dan zou ik niet gaan zitten smeren met een zink-koolstof batterij. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit echt een enorme smeerpartij wordt en als je niet oppast heb je alles onder de zwarte plakkerige prut, inclusief je handen, kleding, werkbank etc.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 14 Jun 2010, 23:24

Voor de mangaan hoef ik het dus niet te doen. Ik heb wel paar kleine ammoniumchloride kristallen de laatste dagen staan en die zien er wel leuk uit (allemaal "stekels" alle kanten uit). De buitenkant van de batterij is toch helemaal van zink? Dan zou ik daar wat zinkchloride of zinksulfaat van kunnen maken voor kristallen? Misschien dat ik de batterijen wel boven de afvalbak leeg in water en een keer filter, de oplossing ammoniumchloride laat kristalliseren en het zink gebruik voor nieuwe stoffen/proeven.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 15 Jun 2010, 13:40

Ik zou er ook niet vanuit gaan dat dit zink heel zuiver is. Maar als het je om de productie van waterstof gaat, dan zal het zeker bruikbaar zijn. Ik heb grote hoeveelheden 'saintair' zink (gebruikt voor o.a. dakgoten); dat kost een scheet en drie knikkers en is voor zulke experimenten ook prima bruikbaar.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 15 Jun 2010, 16:22

Pas op met het oplossen van onzuiver (dakgootzink) in zoutzuur. Vaak bevat dit zink wat arseen/antimoon als onzuiverheid, en in de aanwezigheid van zuur kan het zink deze metalen reduceren naar AsH3 en SbH3, welke extreem giftig zijn! Ik zou waterstof maken met zoutzuur en aluminium folie, en eventueel wat Cu(II) als katalysator.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 15 Jun 2010, 18:53

(Gebruikte) Batterijen kan je dus beter niet gebruiken voor chemicaliën?

Karl Fischer
Waterstof

Post by Karl Fischer » 15 Jun 2010, 19:45

woelen wrote:Als laatste ook nog even een serieus schot: Dat reageren van chloor met ammonia is geen goed idee.
KF geeft het genadeschot voor dit experiment. Bij een grote overmaat chloor ontstaat stiktoftrichloride. De uitvinder van dit nare goedje heeft er slechte ervaringen mee gehad: http://www.lateralscience.co.uk/oil/index.html
"What!? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!" --Zach de la Rocha--

spidey
Kobalt

Post by spidey » 15 Jun 2010, 23:16

The 1929 Encyclopaedia Brittanica has this to say - "Nitrogen trichloride is a very dangerously explosive, volatile, yellow oil, boiling at 71oC. The vapour has a pungent odour and attacks the eyes and mucous membranes. The liquid explodes on contact with many substances or on exposure to bright light, but its solution in benzene may be safely handled in the dark. It is destroyed by ammonia."

Dus in ammonia gaat deze doodsvlieger mooi niet op!

De witte chlooramminedamp die door de omgeving vliegt maakt ammonia niet geschikt om chloor echt helemaal af te vangen. Chloorammine is onvoldoende oplosbaar in water.

De oplossing die ik heb gekozen is botte bijl: 2 gaswasflessen in serie.

Post Reply