Maken van puur barium chloride

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Maken van puur barium chloride

Post by woelen » 05 Jan 2010, 21:27

Bij deze de write-up over het maken van zuiver barium chloride uit bariumcarbonaat van de keramieker. Het maken van bariumchloride is duidelijk ingewikkelder dan zomaar wat bariumcarbonaat bij zoutzuur gooien en dan indampen, maar het is wel te doen, ook zonder dat je over (dure) apparatuur beschikt. Het is een leuke oefening op zich om een zuivere stof uit goedkope en makkelijk te verkrijgen grondstoffen te maken, maar het eindresultaat is ook interessant.

http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.

Ik wil wel aanraden om zuiver zoutzuur te gebruiken. In Nederland kun je mooi zuiver (kleurloos) zoutzuur kopen bij de DA-drogist (merk: Tendo of Chempropack) of bij drogisterij.net: http://www.drogisterij.net/Chempropack_ ... 745/direct.

Gebruik geen zoutzuur van de Gamma, Karwei of een andere bouwmarkt, dat spul is geelgroen en beslist niet te gebruiken, tenzij je het destilleert (zie daarvoor ook in de web pagina).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Maken van puur barium chloride

Post by spidey » 09 Jan 2010, 19:47

Mooi dat je dit 'recept' hebt opgeschreven. Het is zo heerlijk praktisch :)

Je schrijft:
If you have real filter paper, then use that for filtering the solution. Use the finest paper you have. Do not use a coffee-filter, because that introduces new impurities and it also is too coarse for filtering the liquid. A coffee-filter also is quite large and a lot of liquid is absorbed by the filter, leading to excessive loss.
Wat zijn dan de onzuiverheden die een koffiefilter introduceert? Zitten er oplosbare stoffen in het papier?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 09 Jan 2010, 23:34

Koffiefilters bevatten inderdaad soms wat oplosbare stoffen, zoals natriumchloride, natriumsulfaat, magnesiumsulfaat, natriumcarbonaat, kaliumcarbonaat. Alles wat je ook in leidingwater kan tegenkomen. Wat je kunt doen is eerst een beetje gedestileerd water er door heen filteren en dan pas je vloeistof. Dit doe ik trouwens sowieso, ook met ander filterpapier, want ook dat kan best nog een klein beetje oplosbaar materiaal bevatten.

Op sciencemadness heb ik dit onderwerp ook gepost en daar kreeg ik nog wel een leuke tip en dat is dat je een filterpapier dat je gebruikt hebt voor een bepaalde stof nogmaals moet gebruiken voor de zelfde filtering. Op die manier kun je een helder filtraat krijgen, soms pas na 2 of 3 keer filteren. Mijn procedure kan dan aanzienlijk worden versneld, want je hoeft dan niet te wachten op dat bezinken. Je hoeft dan alleen maar te wachten op het indampen.

ik heb ook nog de procedure van gebruiker 'kmno4' op sciencemadness geprobeerd, maar die vond ik toch wel wat teleurstellend. De opbrengst uit ruim 10 gram BaCO3 is dan slechts 3 gram. Wellicht ga ik nog wat sleutelen aan mijn methode, maar zoals die nu is is die wel uit te voeren met een minimum aan apparatuur en krijg je toch een heel aardig product in goede opbrengst.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 10 Jan 2010, 16:13

woelen wrote:Koffiefilters bevatten inderdaad soms wat oplosbare stoffen, zoals natriumchloride, natriumsulfaat, magnesiumsulfaat, natriumcarbonaat, kaliumcarbonaat. Alles wat je ook in leidingwater kan tegenkomen. Wat je kunt doen is eerst een beetje gedestileerd water er door heen filteren en dan pas je vloeistof. Dit doe ik trouwens sowieso, ook met ander filterpapier, want ook dat kan best nog een klein beetje oplosbaar materiaal bevatten.
Bedankt, handig om te weten.
woelen wrote:Op sciencemadness heb ik dit onderwerp ook gepost en daar kreeg ik nog wel een leuke tip en dat is dat je een filterpapier dat je gebruikt hebt voor een bepaalde stof nogmaals moet gebruiken voor de zelfde filtering. Op die manier kun je een helder filtraat krijgen, soms pas na 2 of 3 keer filteren. (...)
Ik neem aan dat dat komt doordat de porieën kleiner worden doordat er bij het filteren van alles in blijft hangen?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 10 Jan 2010, 19:46

Inderdaad komt dat door spul dat blijft hangen en daardoor worden de porien in het filter steeds kleiner. Het filter slibt als het ware dicht. Vaak is dat een ongewenst effect, maar je kunt er dus ook met voordeel gebruik van maken.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 Feb 2011, 18:38

Ik ben van plan om een redelijke hoeveelheid BaCl2 te maken uit het pottenbakkerscarbonaat. Toen ik je beschrijving opnieuw las, viel het me op dat je in totaal 9 ml vloeistof per gram BaCO3 gebruikt, terwijl de oplosbaarheid van BaCl2 ongeveer 37 gram per 100 ml water is (25 oC), uitgegaan van het watervrije chloride.

Waarom zo veel water? Ik zou zeggen dat 4 ml vloeistof wel genoeg is? Meer water heeft uiteindelijk alleen maar weer heel veel tijd nodig om te verdampen, toch?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 04 Feb 2011, 19:01

Op zich heb je gelijk, maar hoe zou je dat willen realiseren? In mijn opzet maak ik de bariumchloride eerst nat met water en dan voeg ik 10% HCl toe. Als je dat doet, dan schuimt de boel al heel erg. Als je het zuur direct op de vaste stof schenkt krijg je echt excessief schuimen en een hoop troep. Dat water moet inderdaad wel verdampen, maar biedt ook de mogelijkheid om de boel beter op te zuiveren met minder verliezen.

Uiteraard is ook mijn manier van werken niet de enig zaligmakende manier. Ik kan me voorstellen dat je wel met iets minder water toe kunt of wat sterker zuur kunt toevoegen, maar helemaal teruggaan naar zo weinig water dat je net geen verzadiging hebt van de oplossing leidt volgens mij echter tot allerlei praktische problemen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 07 Feb 2011, 14:27

Oke, bedankt voor je uitleg. Ik heb er dit weekend over zitten nadenken en ik wil wel eens wat gaan proberen. Ik heb alleen nog een probleem met de afvoer van het restgas dat ook H2S bevat.

Weet iemand misschien wat een goede manier is om dit gas te zuiveren en het H2S af te binden? Wat ik zoek is een oplossing die ik in een gaswasfles kan doen en waar het H2S (vrijwel) volledig reageert en liefst neerslaat. Op wiki las ik:
wiki wrote:Hydrogen sulfide can be present naturally in well water. In such cases, ozone is often used for its removal; an alternative method uses a filter with manganese dioxide. Both methods oxidize sulfides to much less toxic sulfates.
Heeft iemand hiermee ervaring met MnO2 in deze reactie?

Iets wat me bijvoorbeeld niet zo gunstig lijkt is om een NaOH oplossing te gebuiken, omdat ik weet dat Na2S oplossingen zelf ook sterk naar H2S ruiken. Dus dit is niet gunstig, tenzij het evenwicht
  • H2S(g) + 2NaOH(aq) <--> Na2S(aq) + 2H2O
bij hoge pH zo ver rechts ligt, dat er geen waarneembare hoeveelheden H2S meer uit dampen.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 07 Feb 2011, 15:23

Je zou het waterstofsulfide misschien ook kunnen laten reageren met bleekwater?
Organisch chemicus

woelen
Kobalt

Post by woelen » 07 Feb 2011, 20:15

Inderdaad, bleekwater. Om het iets zekerder te maken neem je bleekwater waar nog wat extra NaOH in is opgelost.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 07 Feb 2011, 20:36

Aha, bleekwater. Bedankt!

Post Reply