Calciumhydroxide - calciumsulfaat - kristal

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Calciumhydroxide - calciumsulfaat - kristal

Post by Z4x » 13 May 2010, 14:20

Ik heb bij vochtvreter (wat ik denk calciumchloride is) NaOH gedaan en dan krijg je NaCl en calciumhydroxide. Beetje zoals aluminiumhydroxide maar toch net weer wat anders. :)

Nou had ik van iemand die in een citroenzuur fabriek had gewerkt (die in België) gehoord dat je calciumsulfaat kristallen zou moeten maken, dat die mooi zijn. Maar calciumsulfaat is gewoon gips... :s

Dus ik weet niet of dit gaat werken. Lost calciumsulfaat überhaupt wel goed op in water? Op Engelse wiki staan wel paar leuke foto's van kristallen (http://en.wikipedia.org/wiki/Gypsum.) maar die zullen wel uit rotsen komen ofzo.

Ik ben bang dat die "citroen-meneer" iets anders bedoelde. In de fabriek werd wel gewerkt met zwavelzuur (30.000 liter had ie het zelfs over, tjakka, dat wil je niet over je heen hebben).

In glycerine lost calciumsulfaat wel goed op, zou ik daaruit kristallen kunnen maken? Is dat vergelijkbaar met alcohol? (ben bang van niet)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Calciumhydroxide - calciumsulfaat - kristal

Post by Wouter » 13 May 2010, 14:32

Gipskristallen zijn inderdaad prachtig, maar niet thuis te maken met jouw bezigheden. Gips vormt kristallen in condities van zeer hoge druk en temperaturen.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 May 2010, 14:34

Wouter wrote:Gipskristallen zijn inderdaad prachtig, maar niet thuis te maken met jouw bezigheden. Gips vormt kristallen in condities van zeer hoge druk en temperaturen.
Misschien dat er in die fabriek met hoge temperatuur en druk werd gewerkt en dan in/om de vaten mooie kristallen kwamen.

Over wat voor druk en temperatuur praten we eigenlijk?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 13 May 2010, 15:18

Het schijnt mee te vallen. Gips lost enigszins op in water en bij de juiste temperaturen en lang genoeg staan ontstaan er soms enorme kristallen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cave_of_the_Crystals.

Ik blijf er echter bij dat thuis goede gipskristallen maken moeilijk is. :P
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 May 2010, 15:57

En glycerine dan? Volgens wiki lost het daar in op.

Wat kan ik trouwens met me calciumhydroxide? Zijn bepaalde calcium kristallen leuk? Vorm die ik nog niet heb? Calciumcitraat, is dat iets?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 13 May 2010, 16:22

Glycerine verdampt heel erg slecht. Ik twijfel ook over de oplosbaarheid van calciumsulfaat in glycerine.

Je kan heel veel leuke calciumkristallen maken, al zijn veel zouten van calcium wel hygroscopisch. Handbook of Chemistry & Physics zegt dat calciumcitraat witte naalden vormt. Hygroscopiciteit staat er niet bij vermeld. Wel een zeer slechte oplosbaarheid.
Probeer eens wat, zou ik zeggen. :P
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 May 2010, 18:34

Ik heb calciumhydroxide en citroenzuur gemengd onder verwarming en er aardig wat citroenzuur in gedaan, maar het lijkt niet te reageren. :(

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 13 May 2010, 20:05

Heb je het gekookt?
Ik vermoed dat de oplosbaarheid van calciumcitraat in water niet best is. Om dat te testen zou je wat citroenzuur kunnen oplossen en dat mengen met wat calciumchloride oplossing. Ik vermoed dat er een neerslag gevormd wordt. Ergo: je zult dan ook geen oplossing van calciumcitraat krijgen uit calcumhydroxide en citroenzuur, terwijl er toch best omzetting kan plaatsvinden.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 May 2010, 20:39

Ja, gekookt.

Ik had er wat water bij gedaan omdat je zegt dat het niet goed oplost en na een tijdje laten staan is er nu dit:

Image

Een heldere oplossing met een witte neerslag op de bodem.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 13 May 2010, 21:20

Voor zover ik weet lost CaSO4 nergens goed in op...

Ik heb op vakantie in italië eens een grote spleet met gips kristallen gevonden, met een hamer en beiteltje heb ik wat hele grote kristallen los weten te krijgen :) die liggen nu in mijn vitrinekast te glinsteren. Het zijn van die grote plaatvormige kristallen, ze zijn behoorlijk transparant, je kan er doorheen kijken! Het spul is wel erg zacht met een mes of scherpe nagel kan je er gemakkelijk in krassen. Bij verhitting valt het kristal uiteen en krijg je "gipspoeder" dat bij toevoeging van water weer hard wordt.

Voor zover ik weet worden gipskristallen inderdaad alleen gevormd onder zeer hoge druk, meestal in hydrothermale bronnen of bij afzettingen van zwavel in vulkanische gebieden. Normaliter reageert zwavelzuur (vulkanisme) met calciumcarbonaat afzettingen om zo calciumsulfaat te vormen.

Let wel op dat gewoon calciumsulfaat geen gips is, dit is gewoon calciumsulfaat, als we heb over gips hebben dan hebben we het over het dihydraat van het zout. calciumsulfaat is trouwens volgens mijn binas matig oplosbaar in water.

In de natuur zijn er wel meer mooie calcium zouten te vinden met mooie kristallen, calciet, beter bekent als calciumcarbonaat is de kristallijne varriant van het zout, het geeft erg mooi gekleurde kristallen, van oranje tot groen of zelfs blouw schijnt er wel eens gevonden te zijn. Ik ben zelf alleen maar geel en wit tegen gekomen, ik heb in mijn kast wel een paar stukken groene calciet liggen. Maar of dit zout in het lab gemakkelijk kristallen laat vormen, ik denk het niet. het zout is zeer slecht oplosbaar en ook dit mineraal wordt alleen gevormd onder drastische omstandigheden.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 13 May 2010, 21:59

Calciumchloride zou uit te kristalliseren moeten zijn.

Los calciumchloride (ongeparfumeerd droogmiddel van de bouwmarkt) op in water en filter die vloeistof een paar keer door het zelfde koffiefilter om evt. troebele en onoplosbare rommel die er in zit er uit te halen. De heldere vloeistof laat je vervolgens langzaam indampen. Je krijgt dan kristallen van het dihydraat. Deze zijn echter wel tamelijk hygroscopisch, dus of je ze echt mooi droog kunt krijgen weet ik niet. In een vochtige ruimte lukt het niet, daar blijf je een siroop houden, zo vochtaantrekkend is het spul. In een goede droge plek, bijv. op een radiator, of in een glazen bak op de verwarmingsketel zou het misschien kunnen lukken.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 14 May 2010, 20:48

Pyrochemistry wrote:(...)
Ik ben zelf alleen maar geel en wit tegen gekomen, ik heb in mijn kast wel een paar stukken groene calciet liggen. Maar of dit zout in het lab gemakkelijk kristallen laat vormen, ik denk het niet. het zout is zeer slecht oplosbaar en ook dit mineraal wordt alleen gevormd onder drastische omstandigheden.
Ben jij een verzamelaar van mineralen? Als kind vond ik mineralen fantastisch. Alleen kwam ik nooit in gebieden waar fraaie mineralen te vinden zijn. Ik heb ooit een stuk carborundum gevonden dat een handelaar vergeten was mee te nemen, het lag na de markt op straat. Onvoorstelbaar hoe hard dat spul is! Met een moker volle klappen erop geven en dan nog gebeurt er niets. Onvoorstelbaar!

De andere mineralen die ik later eens heb gevonden zijn amethist (Idar-Oberstein - niets bijzonders) en bladvormig muscoviet (Ettringen) dat grijsbruin is en net lijkt alsof het uit laagjes plastic bestaat omdat het uit een opstapeling van dunne buigbare laagjes bestaat. Dat laatste is wel een heel bijzondere eigenschap voor een mineraal. Tot slot heb ik nog wat suikervormige witte dolomiet uit het Binntal, waar ik een keer een middag ben geweest. Dit is niets bijzonders, maar wel een mooi wit kristallijn brokje.

Ik zou nog wel eens een mooi fluoriet kristal willen zoeken, of bariet, wat als zeshoekige staven voorkomt.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 19 May 2010, 22:13

Nou toch wel bijzonder om zo te vinden hoor, Amethyst heb ik alleen maar een groot stuk van gekocht op zo'n marktje.

Ik ben al vanaf men zesde mineralen/fossielen verzamelaar, vaak wat vreemd gevonden door mijn toenmalige leeftijdsgenoten :P. Nog steeds als ik op vakantie ben kijk ik graag op de grond of er nog wat bijzonders te vinden is. Meestal levert dat niet meer dan wat calciet of witte of transparante kwarts op, amethist of andere kwarts variëteiten ben ik in de natuur helaas nog nooit tegen gekomen. Mica's zoals muscoviet heb ik wel wat stukken van liggen, het komt veel voor in granietafzettingen, op de gothard pass in zwiterland heb ik ooit een paar stukken meegenomen. Deze vakantie ga ik naar sicilië ik hoop wat zwavelkristallen of olivijnafzettingen te vinden op de Etna :). Ik kom helaas verder weinig in gebieden waar je exotischere mineralen kan vinden, deze zijn ook niet allemaal naast de deur.

Met calciumchloride lijkt het me moeilijk om de kristallen te maken, ik haat dat spul praktisch omdat het vervloeit als je er al naar kijkt.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 25 May 2010, 10:28

Z4x wrote:Ik heb calciumhydroxide en citroenzuur gemengd onder verwarming en er aardig wat citroenzuur in gedaan, maar het lijkt niet te reageren. :(
Het staat nu een tijdje (gewoon met een bodem calciumhydroxide) en er zitten overal op de calciumhydroxide en bij de "verdamp rand" kleine kristallen. Het lijken niet echt massieve kristallen.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 08 Jul 2010, 10:42

Ik las net dat je aceton uit calciumacetaat kan maken, vet. :)

Je kan het calciumacetaat zelfs maken uit eierschelpen en schoonmaakazijn.

Bij welke temperatuur krijg je dan aceton?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumacetaat.

Post Reply