Zwavelzuur (sulfaat) kleuren

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Zwavelzuur (sulfaat) kleuren

Post by Z4x » 22 May 2010, 12:34

Ik heb aardig wat zwavelzuur nu tot mijn beschikking, dus ben bezig met wat sulfaat kleuren te maken. Er staat nu koper(II)sulfaat (die kennen jullie wel), ijzer(III)sulfaat en ijzer(II)sulfaat (klein beetje) te kristalliseren. :)

Maar nu wil ik ook die copper tetrammine sulfate kristallen maken, maar dat lukt me niet. Ik krijg of een bling-bling laag op me oplossing of koper(II)hydroxide in me oplossing. Wat doe ik fout? Ik weet wel dat als je te weinig ammonia gebruikt je donker blauwe koper(II)hydroxide oplossing krijgt. Dus ik denk dat me ammonia gewoon uit de oplossing verdampt... Of moet je gewoon vet veel ammonia toevoegen?

Hoe heb jij dat gedaan Wilco? Op deze foto:

Image
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Zwavelzuur (sulfaat) kleuren

Post by woelen » 22 May 2010, 18:09

Om dit te maken moet je flink wat kopersulfaat oplossen in sterke ammonia (25%). Vervolgens voeg je aan deze oplossing 96% ethanol toe, ongeveer 50/50 volume verhouding. Dan laten staan. Na een dag heb je heel veel donkerblauwe kristallen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 23 May 2010, 17:40

Ik ben die sterke ammonia nog nergens tegengekomen? Is dit gewoon bij de Spaanse vlieg te koop? Of moet ik daarvoor ergens anders zijn? Ik wil dat namelijk al een tijdje hebben, vooral omdat koperzouten in ammonia zulke mooie kleuren opleveren :)

Offtopic: gefeliciteerd met het openen van het 100e topic in anorganisch, en dit is precies de 1000e post in anorganisch ;)

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 23 May 2010, 18:39

Labstuff levert wel 25% ammonia, misschien zelfs nog wel sterker. Houd er wel rekening mee dat dit spul heel erg heftig is. Als je de fles opent, dan slaat het je echt op de ogen en de luchtwegen. Het is gelukkig niet heel erg giftig, maar je moet met zulke sterke ammonia wel buiten werken, binnen is het echt niet te harden.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 23 May 2010, 18:45

Ooh ja dat is een goed idee, ik wilde sowieso nog een bestelling plaatsen bij Labstuff, maar dan moet ik dus nog even wachten omdat het daar zo druk is. Is wel zo makkelijk om dat ook meteen mee te bestellen.

Post Reply