Koper- en ijzer(II)chloride samen

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Koper- en ijzer(II)chloride samen

Post by Z4x » 29 May 2010, 17:20

Als ik koper- en ijzer(II)chloride samen doe dan krijg ik een donker groene oplossing die een beetje "stroef" lijkt te bewegen. Hoe komt dit?

Vindt er ook een reactie plaats? Ik had namelijk op internet koper-kristallen gezien en die persoon had koper- en ijzer(II)chloride samen gedaan als ik het goed onthouden heb. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Koper- en ijzer(II)chloride samen

Post by woelen » 29 May 2010, 22:49

Het zou kunnen dat er een reactie optreedt. Ijzer(II) is een vrij sterke reductor en misschien is het in staat om koper(II) te reduceren:

2Fe(2+) + Cu(2+) --> 2Fe(3+) + Cu

Echter, de omgekeerde reactie wordt normaliter gebruikt in ets voor printplaten, daar is het ijzer(III) dat koper oxideert. Misschien dat de reactie van koper(II) naar koper bij hogere pH kan optreden of bij aanwezigheid van andere liganden. De redox-eigenschappen van veel metaalionen kunnen flink verschuiven bij verandering van pH en coordinatiesfeer.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: Koper- en ijzer(II)chloride samen

Post by Z4x » 30 May 2010, 11:49

Ik heb er een ijzerdraad in gedaan. Nu zal ik waarschijnlijk gewoon koper neerslag krijgen op het draad.

Ik weet helaas niet wat me ijzerchloride was, II of III, of een combinatie er van...
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply