uit de (zeer) oude doos

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: uit de (zeer) oude doos

Post by Pyrochemistry » 07 Jun 2010, 20:47

Hhm in mijn chemieboek staat zelfs het "kopertetrammine" complex geschreven als "tetramine" in principe zijn de verbindingen vrij gerelateerd aanelkaar, of het nou het molecuul ammoniak is of om de amino-groep gaat, beide deeltjes hebben gemeenschappelijk eigenschappen, ze zijn basisch. Dit heeft te maken met de eigenschappen van het stikstofatoom, het heeft nog een vrij elektronenpaar. Dit maakt amines en ammoniak zeer goede liganden, vandaar dat organische amines makkelijk gecoördineerde verbindingen vormen.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

energa
Beryllium

Post by energa » 07 Jun 2010, 23:26

Dank voor de uitleg. Ik heb nog even verder gekeken en vond: {Cu(NH3)6}(ClO3)2, "hexa-amminecuprichloraat" en Cu(ClO3)2NH2CH3 "methylaminocuprichloraat"? Maar ik denk dat we aardig van het oorspronkelijke verhaal zijn afgedwaald - misschien dat ik toch ooit een halve gram van het spul ga maken (eerst nog even een nauwkeuriger weegschaal vinden). Ik blijf overigens die oude boeken leuk vinden.

energa
Beryllium

Post by energa » 08 Jun 2010, 10:23

Ik dacht dat ik gisteravond laat nog een snelle reactie had gestuurd, maar kennelijk heb ik de verkeerde knop ingedrukt (kan in sommige gevallen fataal zijn. . .). Om de prima uitleg van Woelen in praktijkgevallen om te zetten, even in wat aantekeningen gerommeld - als ik goed heb gekeken bestaan er dus : [Cu(NH3)6](ClO3)2 = koper(II)hexa-aminochloraat en: (voorbeeld) Cu(ClO3)2NH2CH3 = methylaminokoper(II)chloraat?
Het eerste lijkt me gemakkelijk te maken (in zeer kleine hoeveelheid, zeg 0,5 gram) voor het tweede weet ik geen methode.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 08 Jun 2010, 10:44

Dat had je ook, alleen stond de reactie op de tweede pagina'. ;)

Ik denk dat hexaamminekoper(II)chloraat link spul kan zijn. (per)Chloraten en amines gaan over het algemeen niet zo goed samen.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 08 Jun 2010, 13:18

Met het perchloraat valt het wel mee, ik heb al meermalen perchloraten gemaakt van amines (zie sciencemadness) en ook de ammine-complexen van diverse metaalperchloraten vallen wel mee. Een heel ander verhaal vormen de chloraten. Chloraat is VEEL instabieler dan perchloraat. Dit zie je al terug in de ammoniumzouten. Ammoniumperchloraat is een commercieel beschikbaar produkt, dat niet zomaar tot ontploffing is te brengen. Ammoniumchloraat is een levensgevaarlijke stof die op geen enkele manier mag worden vervoerd.

Ik praat hier dus niet over perchloraat esters, want die zijn wel echt bloedlink, ik heb het hier over perchloraatzouten (met perchloraat als ion), waarbij het cation een geprotoneerde amine is.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply