Bismut zouten

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Bismut zouten

Post by Paul » 05 Jul 2010, 09:41

Weet iemand iets af van bismut zouten die ik zelf zou kunnen maken uit bismut? Ik heb een leuke voorraad liggen om mee te experimenteren. Ik zou het evetueel ook om kunnen zetten in bismutoxide.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Bismut zouten

Post by woelen » 05 Jul 2010, 11:11

Je kunt bismuth oplossen in matig geconcentreerd salpeterzuur (40 ... 50%). Dit moet je buiten doen vanwege de NOx die vrij komt. Een dagje laten staan, want op het laatst gaat de reactie erg traag.

Als het metaal is opgelost, dan de oplossing even nakoken tot hij kleurloos is geworden. De groen/bruine kleur komt door opgelost NOx, dat moet je er uit drijven. Als je vervolgens een grote hoeveelheid water toevoegt, dan krijg je een neerslag van basisch bismuthnitraat, BiO(OH).4[Bi(NO3)(OH)2], wat een gemengd oxide, hydroxide, nitraat is. Als je later experimenten met deze stof wilt doen, dan kun je dit oplossen in wat verdund HNO3. Het is wel zaak dat je voor het maken van dit basisch bismuth nitraat gedestilleerd water gebruikt, anders krijg je co-precipitatie van calcium, magnesium en sulfaat ionen uit het (kraan)water.

Vanuit sterk zure oplossing zou je misschien gewoon bismuth nitraat, Bi(NO3)3.5H2O, kunnen maken, maar die stof is zeer gevoelig voor vocht en hydrolyseert erg gemakkelijk, zelfs waterdamp uit de lucht doet dit al hydrolyseren. Bismuth nitraat is niet oplosbaar in water, het hydroleert tot basisch bismuthnitraat, maar je kunt het wel, net als basisch bismuthnitraat oplossen in verdund salpeterzuur.

Zelf heb ik bismuth in salpeterzure oplossing gelaten en deze oplossing gebruik ik voor experimenten. Vaste bismuthzouten zijn lastig vanwege de extreme hydrolyse en vorming van basische neerslagen. Deze oplossing is kleurloos en volkomen helder. Toevoegen van een beetje water maakt deze oplossing echter al troebel.

In een zoutzure oplossing van bismuth(III) heb je minder last van hydrolyse als in een salpeterzure- of zwavelzure oplossing, omdat bismuth een sterk complex vormt met chloride ionen. Het bismuth reageert in zo'n oplossing echter wel behoorlijk anders, het complex heeft duidelijk andere eigenschappen dan een gewone oplossing met Bi(3+) ionen er in.

Wellicht zijn deze experimenten met bismuth(III) ook interessant: Je zou kunnen proberen om BiI3 te isoleren.

http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.

Het leuke van bismuth chemie is dat het vrij onbekend is, leuke mogelijkheden biedt en een geringe giftigheid heeft. Bismuth behoort merkwaardigerwijs tot de minst giftige metalen, terwijl echt alle buurelementen (zowel groepen als rijen) van bismuth flink giftig zijn. Met bismuth kun je dus veilig experimenteren.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 05 Jul 2010, 16:05

Zou Paul ook iets "simpels" als bismut(II-III)acetaat kunnen maken? Ik ben wel benieuwd naar de kleur en kristalstructuur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dictionary ... l_formulas.

Op die pagina staan aardig wat bismut zouten.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 05 Jul 2010, 16:31

Bismuth(II-III) acetaat? Dit ken ik niet. Volgens mij kan bismuth niet in oxidatietoestand +2 voorkomen, en als het al kan, dan alleen onder extreme omstandigheden. Bismuth komt voor in oxidatietoestand +3 en als extreem sterke oxidator kan het ook in oxidatietiestand +5 voorkomen. Deze laatste oxidatietoestand is zo sterk oxiderend dat mangaan(II) in zure oplossing snel omgezet wordt naar permanganaat, iets wat behoorlijk bijzonder is.

Bismuth(III) acetaat lijkt mij erg lastig om te maken. Je probeert dan een zeer zwakke base te combineren met een zwak zuur. Vanuit waterige oplossing kun je dit in ieder geval wel vergeten, want het zal ogenblikkelijk hydrolyseren tot bismuth oxide/hydroxide en azijnzuur. Misschien lukt het als je bismuth oxide of hydroxide oplost in ijsazijn en dan de overmaat ijsazijn afdampt.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Paul
Koolstof

Post by Paul » 05 Jul 2010, 19:57

Jammer dat bismut zo lastig is om degelijke zouten van te maken in tegenstelling to bijvoorbeeld ijzer of koper. En als je dan al een zout zelf zou kunnen maken is dit niet oplosbaar in water, wat gebruik lastiger maakt.

Wat betreft de giftigheid van bismut, het is zo veilig dat je het zonder problemen op zou kunnen eten, terwijl zijn naaste buur polonium is! (Niet echt opeten natuurlijk ;) )

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 05 Jul 2010, 20:04

Paul wrote:Wat betreft de giftigheid van bismut, het is zo veilig dat je het zonder problemen op zou kunnen eten, terwijl zijn naaste buur polonium is! (Niet echt opeten natuurlijk ;) )
Dat heb je net te laat gezegd.... :+

Image
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply