CuBr2 in aceton?

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

CuBr2 in aceton?

Post by Jor » 27 Jan 2009, 12:33

4 dagen geleden gebon ik met een niwue experiment. Ik voegde een spateltje fijn koperpoeder toe aan een halve mL broom, en verwarmde toen iets. Er vond een redelijk heftig reactie plaats. Ik heb vervolgens de reageerbuis een dagje laten staan, met een horlogeglas eroverheen.

De volgende dag was er geen broom-damp meer te zien, en waren er in de reageerbuis zwarte kristallen te zien, wat overeenkomt mert de kleur van watervrij CuBr2. Vervolgens voegde ik wat aceton (p.a , geen bouwmarkt spul) toe, om te kijken of het goed oplost. Ik kreeg een blauw/groene-heldere oplossing.

De volgende dag was de oplossing gelig geworden (?). Nog een dag later was de oplossing kleurloos, en was er een grijze fijne neerslag gevormd.

Daarna werd de oplossing vernietigd. Ik voegde wat water toe en er waren wat gasbellen te zien. Dat water was om en eventueel broomaceton te vernietigen. Maar toen realiseerde ik dat primaire alkyl halides erg onreactief zijn t.o.v van water, dus zou broomaceton dat ook wel zijn, dus daarna een scheutje conc. ammonia erbij. De oplossing werd helderblauw.

Heeft iemand een idee waarom het aceton weer kleurloos wordt? Dit had ik niet verwacht. Volgens mij was al het broom al verdampt, dus dan houdt je alleen koperbromide over, wat vervolgens oplost in aceton. Zou het kunnen dat het CuBr2 reageert met eventueel aanwezige overmaat koperpoeder, en dat er CuBr wordt gevormd? Dit is wit en zou misschien met wat zwart CuBr2 een grijze neerslag kunnen vormen. Aan de andere kant, sporen CuBr2 lossen op, en slaan niet neer. De aanwezigheid van water is minimaal, er lag altijd een horlogeglas over oplossing, het broom was zeer droog, en het aceton is Acros, p.A .

Als iemand besluit dit experiment na te doen is het noodzakelijk eerst al het broom te laten verdampen voordat je aceton toevoegd. Broom reageert met aceton, onder vorming van broomaceton, een vreselijke lachrymator (traanopwekkende stof), volgens mij zelfs al bij 1ppm. Ook zeer giftig en blaarvormend.
Hier de msds van chlooraceton, broomaceton is nog een tikje erger:
http://msds.chem.ox.ac.uk/CH/chloroacetone.html

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: CuBr2 in aceton?

Post by Wouter » 27 Jan 2009, 13:49

Wikipedia zegt dat koper(II)bromide juist grijs-zwart is. De Duitse Wikipedia spreekt over een groen-zwarte stof. Een MSDS spreekt dan weer over zwart.

Waarnemingen veranderen dus wel wat. Verder kan ik meer informatie vinden over koper(I)bromide dan koper(II)bromide. Maar wat betreft jouw waarnemingen kan ik niets bedenken.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt

Post by woelen » 27 Jan 2009, 15:39

Koper(II)bromide is groenzwart. Grote kristallen zijn vrijwel zwart, heel fijn verpoederd is het lichter, meer groengrijs.
Een soortgelijk iets heb je met koper(II)chloride (watervrij). Grote kristallen zijn donkerbruin (als pure chocolade), fijngemalen CuCl2 heeft een kleur, die meer weg heeft van de kleur van satesaus.

Ik denk dat wat Jor heeft waargenomen dat dat toe te schrijven is aan reductie tot koper(I)bromide. Ik heb zelf ook wel eens gezien dat oxiderende stoffen, opgelost in aceton, toch heel langzaam worden gereduceerd. Dat gebeurt pas na uren of dagen staan. Los maar eens een beetje KMnO4 of CrO3 op in aceton (heel weinig, anders wordt de kleur veel te donker). De oplossing verkleurt langzaam bij staan, na een dag is KMnO4 omgezet naar bruin MnO2 en CrO3 is omgezet naar groen Cr2O3.

Ik zal het experiment doen met watervrij CuCl2 in aceton en na een dag kijken of er een wit neerslag is ontstaan.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel

Post by Jor » 27 Jan 2009, 16:00

Houdt wel rekening met het feit dat CuBr2 een sterkere oxidator schijnt te zijn, en dat er mogelijk koperpoeder nog aanwezig was.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 28 Jan 2009, 22:54

Ik heb vanavond wat watervrij CuCl2 opgelost in aceton. De oplossing is geelgroen en helder.

Na ca. 3 uur staan bij een temperatuur van pakweg 5 graden is er een geel/oranje/bruine laag van vrij grote kristallen op de bodem van de reageerbuis. De oplossing er boven is nog steeds groen/geel, alleen nu iets minder donker.

Ik zal het nog een etmaal laten staan, maar het lijkt er op dat het toch wel duidelijk anders reageert dan CuBr2. Die geel/oranje/bruine kristallen zijn zeker geen kristallen van CuCl2 (dergelijke grote kristallen zouden heel donker bruin zijn), misschien is het wel een CuCl2-aceton adduct.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 29 Jan 2009, 21:19

Nu, een dag later, is er niet veel veranderd. Ik heb na ruim een etmaal een laagje kristallen op de bodem en een groenige oplossing er boven.

De kristallen zien er heel leuk uit. Het lijkt wel metallisch koper, ze zijn roodglimmend als koper-metaal. Ik heb de kristallen heel goed schoongemaakt op een filterpapiertje en vervolgens laten drogen (de laatste restjes aceton laten verdampen). Als je de droge kristallen vervolgens voorzichtig verwarmt, dan worden ze donkerbruin en de damp die vrijkomt is brandbaar. Op basis van deze observatie kun je weinig anders dan concluderen dat er een aceton-CuCl2 adduct ontstaat en bij verhitten drijf je de aceton af en blijft bruin CuCl2 achter.
De bruine kristallen lossen snel op in water en geven een blauw/groene oplossing.

Koper(II)chloride doet dus wat anders dan koper(II)bromide. Misschien doe ik het experiment met koper(II)bromide komend weekend nog wel even.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 30 Jan 2009, 00:24

Interessant. Aangezien ik wat watervrij koperchloride van je heb gekregen, ga ik proberen deze kristallen te isoleren en kijken of ze stabiel zijn.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 30 Jan 2009, 13:28

woelen wrote:(...)
Op basis van deze observatie kun je weinig anders dan concluderen dat er een aceton-CuCl2 adduct ontstaat en bij verhitten drijf je de aceton af en blijft bruin CuCl2 achter.
De bruine kristallen lossen snel op in water en geven een blauw/groene oplossing.

Koper(II)chloride doet dus wat anders dan koper(II)bromide. Misschien doe ik het experiment met koper(II)bromide komend weekend nog wel even.
Is het aceton hier aanwezig zoals water in CuSO4.5H2O?

Post Reply