Geoxideerde zilveren ring herstellen

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Geoxideerde zilveren ring herstellen

Post by Ragbips » 31 Jul 2010, 17:55

Goedemiddag,

Ik heb al heel wat zilverwerk en zilveren sieraden hersteld via de handige redoxreactie waarbij je een verzadigde oplossing van NaCl en NaHCO3 maakt, een stuk aluminiumfolie erin legt en daarop het zilveren voorwerp. Dit werkt altijd fantastisch, en je ruikt ook vaak wel dat er wat H2S vrijkomt, dit omdat zilver niet in de lucht oxideert door zuurstof, maar door zwavelverbindingen.
Maar nu heb ik een ander geval. Ik heb weerplekken en schimmel verwijderd in de douche door er een sterke NaOCl oplossing op te sprayen, maar dit is ook op die ring gekomen en heeft hele lelijke plekken op het zilver achtergelaten.
De zout/bakpoeder/aluminium methode werkte nu niet, en na nazoeken in de redoxtabel is dat niet zo vreemd: S/S2- staat onder Ag/Ag+ in de tabel, maar HClO/ClO- staat er boven.

Ik ben zelf niet heel erg ervaren in elektrochemie, dus vandaar dat ik het even navraag. Ik heb hier een 0,1003M AgNO3 oplossing en een voedingskast. Kan ik hiermee door elektrolyse de ring weer herstellen? En zo ja, wat voor spanning en amperage zou ik moeten gebruiken?
En Ag+ op de ring heeft een elektron nodig, dus de ring moet gebruikt worden als negatieve elektrode, toch? (Heette dat nou anode of kathode? :$ )

Bij voorbaat dank :D

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Geoxideerde zilveren ring herstellen

Post by woelen » 31 Jul 2010, 22:39

Inderdaad moet de ring als kathode dienen, maar ik ben bang dat je hem toch niet weer heel erg mooi kunt krijgen. Probleem is nl. dat de oppervlakte van de ring 'ruw' is geworden. Op microschaal is het geen glad metaal meer. Daardoor is de glans weg. De hypochloriet heeft kleine 'putjes' in het zilver gemaakt, op sommige plekken is de oxidatie dieper geweest dan op andere. Ik ben bang dat de enige manier om hem echt weer glanzend te krijgen sterk verhitten waardoor de buitenste laag net smelt en weer glad wordt. Electrolyse zal heel misschien helpen, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.

NaOCl-oplossing als oxidator is veel sterker dan langzame oxidatie via sulfiden. In het laatste geval is de laag zeer dun en ook heel gelijkmatig en dan is herstel vrij eenvoudig. Bij de NaOCl is de laag onregelmatig van dikte op microschaal.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 31 Jul 2010, 23:27

Kan je de ring niet poetsen/polijsten?
Organisch chemicus

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 01 Aug 2010, 03:10

Het probleem is dat de ring vrij gedetailleerd is, het is een zogenaamde Claddagh-ring, dus het smelten durf ik eigenlijk niet aan.
Ik denk dat ik het dan toch via de elektrolysemanier ga proberen, het zijn gewoon lelijke vlekjes geworden, maar het ziet er niet echt diep uit, hoewel dat op microscopisch niveau natuurlijk wel anders zou zijn.
Standaard-elektrodepotentialen zijn +1,63V en +0,80V, dus met meer dan 0,83V bij V0 zou het al moeten werken? En amperages, hoe zit het daarmee, is dat verder nog van belang?
Poetsen/polijsten wil ik graag vermijden omdat dit een verlies aan zilver betekent, en de elektrochemische manier vind ik zelf natuurlijk ook veel interresanter ;)

Oh en bij elektrolyse, hecht dat nieuwe gereduceerde zilver wel aan de ring? Ik heb ooit een koperdraad in de zilvernitraatoplossing gehangen om hem te verzilveren, en muntjes via elektrolyse geprobeerd te verzilveren, maar hoewel er duidelijk zilver werd gevormd, viel dit er bij schudden ook meteen weer af.

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Post by Paul » 01 Aug 2010, 12:10

Bedenk ook dat het 'nieuwe' zilver op de gehele ring wordt afgezet. Als je dit wilt voorkomen zal je alleen de delen die je met zilver wilt opbouwen bloot moeten stellen aan de electrolyse oplossing. Zeker als het een ring is met veel details. Ik denk dat nagellak de gemakkelijkste methode is, misschien dat kaarsvet ook goed werkt. Als je misschien nog een oude zilveren lepel hebt kan je daar eerst op testen voordat je je ring als proefkonijn gaat gebruiken.

Ik denk dat zilver wel goed aan zilver zal hechten (wel eerst héél goed schoonmaken!), de vraag is of je een gelijkmatig verdeelde laag krijgt. Mijn vermoeden is dat als je 'langzaam' te werk gaat (lage voltages en concentraties) de opbouw regelmatiger zal zijn. Dus niet bij hoge concentraties en voltages het klusje snel uitvoeren, dan krijg je waarschijnlijk veel plaatselijke ophopingen en misschien zelfs dendritische kristallen (wel leuk om te zien, maar niet geschikt als sieraad ;) )

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 01 Aug 2010, 16:04

Stroomsterkte is niet van belang, de stroomsterkte hangt onder andere af van de grootte en weerstand van de elektroden en de weerstand van je elektrolyt, ook de afstand tussen de elektroden bepaald hoeveel stroom er loopt. Als je bijvoorbeeld een hoge spanning hebt en een kleine weerstand dan zal een grote stroom gaan lopen (R=U/I). Maar de stroomsterkte beïnvloed verder het chemisch proces niet, wel heeft het invloed op de snelheid van de snelheid van de reactie.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 01 Aug 2010, 23:30

Oke, dan ga ik het uit nieuwsgierigheid toch proberen, de ring heeft verder niet veel emotionele waarde, en als het mislukt kan ik er nog altijd zilvernitraat van maken :P
Anode, maakt het uit waar die van gemaakt is? Ik heb geen speciale elektroden, als ik een stuk koperdraad gebruik, wordt de oplossing dus blauw van koperionen, maar deze komen niet op de ring terecht verder?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 02 Aug 2010, 09:29

Ik zou geen koper anode gebruiken. Deze komen als je lang genoeg wacht wel degelijk op de zilveren ring terecht. Gebruik bij voorkeur grafiet als anode.
Ik verwacth trouwens niet dat de ring mooier wordt door de electrolyse. Hij zou wel eens helemaal lelijk kunnen worden doordat er overal onregelmatige zilverafzetting plaats vindt. Maar als de ring verder geen echte waarde voor je heeft, dan zou je het kunnen proberen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 02 Sep 2010, 17:39

Vandaag had ik niets te doen en zag ik die lelijk geworden ring liggen, dus ik heb het nu maar eens geprobeerd te herstellen via elektrolyse.
Wat ik vooral ontdekt heb is dat is een vreselijk slechte fotograaf ben. De eerste foto moet laten zien dat de ring helemaal vol zat met zwarte vlekken, maar alles behalve de ring is helaas scherp op de foto gekomen. Er blijkt dus ook een close-up stand op mijn telefoon te zitten ontdekte ik bij de tweede foto. Op die foto zie je dat de ring wel weer mooi egaal van kleur is geworden en het belangrijkste is dat de zwarte vlekken allemaal weg zijn.
De ring is echter wel wat dof geworden, maar al met al is het resultaat beter dan ik verwacht had, en de ring is weer geschikt om te dragen. Misschien dat een poetsbeurt helpt.

De anode was grafiet uit een potlood, kathode vanzelfsprekend de ring, en het gebruikte zilvernitraat was een 0,1003 M oplossing :P
Ik heb hem laten werken op 0,5A met 10V. Na afloop heb ik de ring nog even verhit om ervoor te zorgen dat het nieuwe zilver "hecht", maar ik heb zo'n idee dat ie hierdoor zo dof is geworden.

Het overgebleven zilvernitraat heb ik laten neerslaan met keukenzout tot zilverchloride om verspilling te beperken, maar hier heb ik (gelukkig) niet zo veel van gekregen, dus de hoeveelheid die ik gebruikt heb was wel efficient :P

Image
Image

pact
Helium

Post by pact » 25 Nov 2010, 22:49

Hmm

Wat ik doe met geoxideert zilver ( meestal na dat ik het gesoldeert heb )

Is in een warm bad met vitrexpoeder ( oplossing met water )
dit haalt borax resten van het soldeeren weg en ook evt gevormde oxides

Ik weet helaas de samestelling van dit goedje niet

Post Reply